۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵

رکورد واردات از چین شکسته شد

واردات کشورمان از چین در ۱۰ ماه نخست امسال به بالاترین رقم در طول تاریخ رسید.
کد خبر : ۲۲۲۸۲۶
صراط: بر اساس گزارش گمرک، ایران در 10 ماه نخست امسال 10.3 میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده که 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.
 
از لحاظ وزن نیز واردات 10 ماه اخیر کشورمان از چین 29 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش‌یافته است. سرعت رشد واردات ایران از چین در سال جاری به‌گونه‌ای بود که واردات 10 ماهه امسال از کل 12 ماهه سال 1392 هم پیشی گرفته است.

در کل سال 1392 مجموع واردات کشورمان از چین 9.664 میلیارد دلار بود؛ اما در همین 10 ماه ابتدایی امسال، وارداتمان از چین از رقم مذکور بالاتر رفته و مطمئناً با اضافه شدن واردات 2 ماه پایانی، سال 1393 به سال رکورد واردات کالاهای چینی تبدیل خواهد شد.
 
در 10 ماه نخست امسال، نزدیک به 24 درصد (یک‌چهارم) کل ارزش واردات ایران از مقصد چین بوده است.
البته ارقام فوق، فقط شامل وارداتی است که مستقیماً و رسماً از مبدأ چین به ایران صورت گرفته است. درصورتی‌که بتوان آمار دقیق کالاهای چینی که از امارات به ایران صادرات مجدد می‌شود را به دست آورد، طبیعتاً سهم چین از کل واردات ایران بیشتر از ارقام فوق خواهد بود.
 
مقایسه ارقام رسمی واردات از چین از سال 1384 تاکنون نشان می‌دهد نه‌تنها ارزش واردات، بلکه وزن واردات از چین در سال جاری نسبت به دولت قبل افزایش چشمگیری پیداکرده است.
منبع: الف
برچسب ها: واردات چین کالا
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم