۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱

جولان کالاهای چینی در بازار لوازم التحریر

آغاز سال تحصیلی جدید بهانه ای برای خرید لوازم التحریر برای بچه ها است ولی گرانی، نامرغوب بودن برخی لوازم و یا تصاویر غیرفرهنگی بر روی لوازم التحریر موجب نارضایتی والدین شده است.
کد خبر : ۱۳۰۱۸۸
صراط: شهریور که آغاز می شود تب خرید لوازم التحریر برای بچه ها داغ می شود بچه ها و به خصوص کلاس اولی ها با اشتیاق زیاد با والدین به خرید می روند اما در این بین چیزی که به مذاق خانواده ها خوش نمی آید، گرانی لوازم التحریر است.

گرانی لوزام التحریر تنها مشکل والدین نیست بلکه مشکلات دیگر از قبیل بی کیفیت بودن نیز هست که در کنار آن لوازم التحریر با تصاویر اسطوره های استکبار نیز عرضه می شود.

بیشتر والدین از این نگران هستند که پول زیاد می دهند و کالایی بی کیفیت با تصاویر غیر اخلاقی می خرند که می تواند در روحیه فرزندان آنها اثرات مخربی بر جای بگذارد.

لوازم التحریر تولید داخل کشور مرغوب تر از وارداتی ها است

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان گفت: مرغوبیت لوازم التحریر تولید داخل کشور خیلی بهتر از لوزام التحریر وارداتی است اما متاسفانه قیمت ها بسیار گران تر از کالاهای وارداتی است.

عباس ستاره ای در گفتگو با خبرنگار مهر، به گرانی کالاهای لوازم التحریر در بازار اشاره کرد و افزود: دولت در راستای خرید ارزان کالاهای دانش آموزي و دانشجويي تنها كاري كه توانسته انجام دهد اين است كه قيمت دفترهاي معمولي را پايين نگه دارد.

وی با بیان اینکه دفترهايي به نام دفتر بازرگاني در بازار وجود دارد، ادامه داد: دولت به کارخانه های دفترساری كاغذ می دهد تا دفتر را به قیمت بازرگانی تولید کنند.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان با بیان اینکه کارخانه های دفترسازی شهرهای اصفهان و زنجان و تبريز و چند شهر بزرگ اقدام به تولید دفتر بازرگانی می کنند، عنوان کرد: این دفترها به قيمتي كه بازرگاني تاييد مي كند به بازار و مردم عرضه مي شود.

ستاره ای با اشاره به اینکه دفترهای دولتی با تورم كاري ندارد، اظهار داشت: قبلا هم قیمت دفترهای دولتی پایین بود و اکنون هم قیمت پایین است و با قبل فرقی نکرده است.

وی با بیان اینکه قشر ضعيف جامعه از دفتر های دولتی استفاده مي كنند، ابراز داشت: لوازم التحریر تنها دفتر نیست.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان با اشاره به اینکه سایر اجناس لوازم التحرير اجناس فانتزی هستند، بیان کرد: قیمت لوازم التحریر فانتزي خیلی بالا رفته است.

امسال قیمت لوازم التحریر دو و نیم برابر شده است

عباس ستاره ای با بیان اینکه امسال قیمت لوازم التحریر افزایش چشمگیری داشته است، اذعان داشت: قیمت ها امسال نسبت به پارسال دو برابر و نيم شده است.

وی اظهار داشت: دانش آموز به كيف، لوازم التحرير، لباس و غيره نیز نياز دارند.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان با اشاره به اینکه تنها چيزي كه در صنف اتحادیه لوازم التحریر ارزان مانده قیمت دفتر دولتی است، عنوان کرد: همه کس این دفترها را نمی پسندند و دانش آموزان از دفترهای دولتی استقبال نمی کنند.

ستاره ای ادامه داد: قبلا که تعداد بچه های خانواده ها زیاد بود سرپرست خانواده می آمد و 30 یا 40 دفتر دولتی ارزان می خرید و برای بچه هایش می برد.

وی با اشاره به اینکه امروز خود بچه ها باید لوازم التحریر خود را بپسندند، بیان کرد: اکنون زمانی شده که خانواده ها بیشتر از دو فرزند ندارند و وقتی برای خرید لوازم التحریر می آیند خود بچه ها اقدام به انتخاب لوازم التحریر می کنند.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان با اشاره به اینکه امروزه اکثر پدر مادرها در انتخاب لوازم التحریر فرزندان خود نقشی ندارند، ابراز داشت: بچه ها به وضعیت مالی پدر و مادر خود توجهی نمی کنند و چه از نظر مالی ضعيف و چه پولدار باشند از والدین خود انتظار خرید لوازم التحریر شیک و فاتنزی دارند.

عباس ستاره ای با بیان اینکه بچه ها دفتر های فانتزی را بیشتر دوست دارند، عنوان کرد: اما هنوز برخی از خانواده ها هستند که توان مالی بالایی ندارند و اجبارا دفتر های دولتی را برای فرزندان خود می خرند.

کیفیت دفترهای دولتی خوب نیست

وی عدم استقبال دانش آموزان را از دفترهای دولتی کیفیت پایین و نداشتن ظاهری جذاب دانست و اضافه کرد: گاهی افرادی که برای خرید لوازم التحریر می آیند وقتی قیمت ها را می بینند جا می خورند.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان  با بیان اینکه قبلا مشتری با 30 هزار تومان برای فرزند خود لوازم التحریر می خرید، عنوان کرد: اما اکنون با 50 یا 60 هزار تومان فقط می تواند تعداد کمی لوازم التحریر برای فرزند خود خرید کند.

عباس ستاره ای ادامه داد: خانواده ها با تصور اینکه قیمت ها مثل پارسال است به بازار می آیند اما وقتی افزایش قیمت را می بینند اعتراض می کنند.

وی با بیان اینکه دولت باید بر روي لوازم التحرير بيشتر تكيه كنند، اظهار داشت: باید واردات محصولات لوازم التحریر را بيشتر كنند همچنین توليد داخل را افزایش دهد.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان با اشاره به اینکه باید قيمت هاي توليدات لوازم التحریر ايران پايين بياورند، ابراز داشت: قيمت هاي لوازم التحریر توليد داخل بيشتر از خارجي ها است.

لوازم التحریر تولید داخل گران تر از وارداتی ها هستند

عباس ستاره ای ادامه داد: متاسفانه لوازم التحریر داخلی خیلی گران تر از لوازم التحریر وارداتی و به خصوص وارداتی از چین است.

وی ادامه داد: قبلا قیمت يك كيف براي دانش آموز 10 هزار تومان بود ولي الان قیمت همان كيف 50 هزار تومان است.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان با بیان اینکه دولت فقط بر كتاب درسي و دفترهاي دولتي كنترل دارد، اظهار داشت: باقي اجناس لوازم التحریر به قيمت آزاد عرضه می شود.

عباس ستاره ای ادامه داد: دفترهای دولتی به حدي زياد هستند كه براي سال آینده نيز مي ماند و اين نيست كه مردم حتما اين دفترها را بخرند چون كيفيت بالايي ندارد.

وی با بیان اینکه اگر دولت اعتبار بیشتری به تولیدکنندگان دفتر بدهد آنها می توانند دفترهای زیباتری تولید کنند، بیان کرد: تولید دفتر زیبای دولتی خیلی بهتر است چراکه اسراف نمی شود مردم و دانش آموزان نیز از این دفترها استقبال می کنند.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان ادامه داد: دفتر سازها نیز باید دفتر هایی با طراحی های زیبا، جلد ضخیم و گلاسه بزنند.

ستاره ای با بیان اینکه دفتر هاي فانتزي و آزاد موجود در بازار از همين كاغذهای دفتر های دولتی درست مي شود، گفت: برای اینکه اجرت تولید کمتر باشد دفتر های دولتی بی کیفیت تولید می شود.

تولید کنندگان دفتر دولتی، جنس مردم پسند تولید کنند

وی اظهار داشت: اگز دفترسازها اجرت خود را کمی بالا ببرند ولی دفتر دولتی زیبا و مردم پسند تولید کنند هم مردم راضی هستند و هم دفتر های مرغوب به بازار عرضه می کنند.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان با اشاره به اینکه مرغوبيت لوازم التحریر توليد داخل صد در صد بهتر از لوازم التحریر وارداتی از چين است، عنوان کرد: اما قیمت جنس هاي لوازم التحریر ايراني بسيار بالاست.

عباس ستاره ای با اشاره به اینکه کیفیت مداد تولید ايران با کیفیت مداد تركيه مالزي و اندونزي برابري مي كند، بیان کرد: چسب و نوارچسب ايران مرغوب تر از اجناس چيني است.

99 درصد لوازم التحریر وارداتی چینی هستند

وی با اشاره به اینکه بيشتر لوازم التحرير كشور از چين وارد مي شود، ابراز داشت: در واقع مي توان گفت 99 درصد لوازم التحریر داخل بازار از چين و يك درصد از ساير كشور ها شده است.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان با بیان اینکه فقط كاغذ از چين وارد نمي شود، اذعان داشت: كاغذ چيني به درد نمي خورد به همين خاطر كاغذ از اندونزي وارد مي شود.

عباس ستاره ای با اشاره به اینکه گرانی لوازم التحریر در بازار بیداد می کند، عنوان کرد: دولت باید کاری کند که تحصيلات افراد نيازمند رايگان شود.

وی ادامه داد: بسياري از افراد هستند كه به خاطر گراني لوازم التحرير اجازه نمي دهند بچه هایشان درس بخوانند و من فردی را دیدم كه به فرزند خود می گفت با این وضعیت من توان ندارم که تو را مدرسه بفرستم باید درس را کنار بگذاری و به سرکار بروی.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان با اشاره به اینکه بايد يك فكري براي اين افرد شود، اضافه کرد: این افراد هم در مملكت حق و حقوقي دارند.

عباس ستاره ای با اشاره به اینکه برخی خانواده ها به دلیل بضاعت مالی کم همه لوازم التحریر فرزند را خودشان انتخاب می کنند، اظهار داشت: در اینگونه موارد معمولا بچه با گریه می رود و از خرید راضی نیست.

انتخاب لوازم التحریر از سوی بچه ها در روحیه آنها تاثیرگذار است

وی با اشاره به اینکه انتخاب لوازم التحریر از طرف خود دانش آموز باعث اعتماد به نفس وی می شود، ابراز داشت: وقتی والدین لوازم التحریر دانش آموز را انتخاب می کنند در روحیه دانش آموز اثر منفی می گذارد و می تواند موجب افسردگی دانش آموز شود.

رئيس اتحاديه صنف لوازم التحرير همدان همچنین درخصوص تصاویر غیر فرهنگی که بر روی دفترها، کیف ها و سایر لوازم التحریر دانش آموزان چاپ شده است، گفت: اکثر اجناسی که عکس های غیر فرهنگی بر روی آنها چاپ شده است اجناس وارداتی از کشور چین است.

عباس ستاره با بیان اینکه گمرک نباید اجازه ورود این اجناس را بدهد، اظهار داشت: بچه ها دفترها و لوازمی که این عکس ها بر روی آنها چاپ شده است را به دلیل زیبایی دوست دارند و خانواده ها نیز از عهده بچه بر نمی آیند.

وی با بیان اینکه اتحادیه تا جایی که بتواند از فروش این اجناس در واحدهای صنفی جلوگیری می کند، بیان کرد: گمرک باید جلوی واردات این اجناس را بگیرد اما وقتی از گمرک رد شد جمع آوری آن از خرده فروشی ها بی فایده است و کار درستی نیست.

نظارت بر روی گرانی لوازم التحریر بر عهده صنعت، معدن و تجارت نیست

همچنین معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نظارت بر لوازم التحریر آغاز شده است، عنوان کرد: نظارت بر روی عکس غیر فرهنگی روی لوازم التحریر بر عهده اداره ارشاد است و اماکن است.

علیرضا شجاعی با بیان اینکه وظیفه صنعت، معدن و تجارت تنها نظارت بر این است که واحد های صنفی تخلف نکنند، بیان کرد: در دستور کار است که با تخلف صنفی برخورد شود.

وی ادامه داد: نظارت بر روی کیفیت لوازم التحریر نیز بر عهده بخش خصوصی و آزاد است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان همدان با اشاره به اینکه گرانی به مولفه های اقتصادی مربوط می شود، اظهار داشت: گرانی ناشی به شرایط متعددی مثل ارز، طلا، تحریم و غیره بستگی دارد.

شجاعی با اشاره به اینکه مانور بازگشایی مدارس آغاز شده است، ابرازداشت: بازار یک بازار رقابتی است کشش بازار می طلبد که اجناس مختلف و گران در آن زیاد باشد.

نظارت بر روی تصاویرغیرفرهنگی چاپ شده روی لوازم التحریر بر عهده اداره ارشاد نیست

همچنین مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص عکس های غیر فرهنگی چاپ شده بر روی لوازم التحریر گفت: نظارت بر این موضوع به اداره صنعت، معدن و تجارت و اصناف یا دستگاه متولی که به واحد های صنفی مجوز داده است مربوط می شود.

خسرو بیات با اشاره به اینکه دستگاهی که مجوز به واحد های صنفی داده است باید بر این موارد نظارت کند، عنوان کرد: صنف نیز بایدبه این مسائل توجه کند و روی واحدهای خود در رابطه با فروش لوازم التحریر با عکس های غیر فرهنگی نظارت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دیدگاه تجاری با دیدگاه ارزشی متفاوت است، ابراز داشت: باید گفت بعضی افراد کاسب کار هستند و با افرادی که برای رشد جامعه کار می کنند متفاوت هستند.

کار فرهنگی زود بازده نیست

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه برای کار فرهنگی باید وقت گذاشت، اذعان داشت: کار فرهنگی در دراز مدت جواب می دهد و زود بازده نیست.

خسرو بیات با اشاره به اینکه کشورهای استکبار نمی خواهند که بچه های کشورهای جهان سوم پیشرفت کنند، عنوان کرد: استکبار با استفاده از تصاویر غیر فرهنگی نمی خواهد که بچه های ایران به رشد و پویایی فکری برسند.

وی در پایان سخنانش به نقش رسانه ها اشاره کرد و ادامه داد: رسانه ها باید بیشتر به مسائل فرهنگی توجه کنند چراکه رسانه باید در همه عرصه ها اثر گذار باشد.

منبع: مهر