۲۲ تير ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۷

میراث فرهنگی ایران در محاصره کالاهای چینی

کد خبر : ۷۴۸۸
هشدارهای کارشناسان وصاحب نظران نسبت به تاثیرات منفی واردات کالاهای چینی برصنعت و فرهنگ ایران این روزها ودر هفته های اخیر از افزایش چشمگیری برخوردار شده است .

به گزارش پارس توریسم ،پیش از این آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلیدبا بیان انتقاداتی عنوان کرده بود : کالاهایی که از کشور چین به ایران وارد می شود به اقتصاد کشور ما ضربه وارد می کند .

همچنین یک عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس باانتقاد از رفتارهای اخیر روسیه و چین ،روابط گسترده اقتصادی ایران و چین را فاجعه آمیز خوانده بود . حشمت الله فلاحت پیشه در صحبتهای خود گفته بود :كشور چين فقط ايران را به‌عنوان مصرف كننده كالاهاي دست چندم خود مي‌داند و اگر اين روابط اقتصادي كمتر شود، آنها نيز مانند روسيه شروع به ايجاد تنـش بـا جمهوري اسلامي ايران مي‌نمايند كه ما اميدواريم با توجه به پيشرفت‌هاي علمي و تكنولوژيك ايران بتوانيم در توليد محصولات وارداتي از چين نيز خودكفا گرديم، زيرا رقم چند ميلياردي واردات و روابـط اقـتـصادي با چين براي كالاهاي دست چهارم آنها بسيار فاجعه‌انگيز است.

چندی پیش نیز محمد تقی رهبر رئیس فراکسیون نمایندگان روحانی مجلس در گفت وگویی با خبر گزاری مهر خواستار بازنگری و تجدید نظر در واردات کالا از چین شده و اظهار داشته بود : متاسفانه واردات کالا از چین به تولیدات داخلی ضربات جبران ناپذیری وارد کرده است از این رو سیاست‌های وارداتی باید تجدیدنظر شود.

اینها تنها نمونه هایی از انتقادات مسئولان ایرانی از واردات بی رویه کالاهای چینی است .



/میراث فرهنگی ایران در معرض نابودی توسط کالاهای چینی/

چینی ها در وارد کردن همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمی زاد فعالیت دارند .آنها حتی درزمینه محصولاتی که نسبت مستقیمی با میراث فرهنگی و گردشگری دارند نیز بسیار فعالند . باور نکنید ؟پس بهتر است ادامه گزارش را بخوانید .چینی ها با محصولاتشان ضربات جبران نا پذیری به انواع واقسام محصولات مختلف اعم از فرش ،صنایع دستی ،بادام زمینی که (به عنوان سوغات گردشگران استفاده می شود )،کلاه خود تعزیه ،آیت الکرسی،سفال و.....خیلی چیزهای دیگر زده اند .

/اژدهای چینی در کمین فرش/

پیش از این برخی از کار شناسان فرهنگی نسبت به تاثیرات منفی فرشهای وارداتی به خصوص فرشهای چینی هشدار داده بودند .به اعتقاد کارشناسان ورود فرش‌هاي چيني بدتر از فرش‌هاي هندي و پاکستاني است و در صورت ورود فرش چيني به کشور، المان چيني نيز وارد بازار فرش ايران مي‌شود که اين امر هم از نظر فرهنگي معضلي براي کشور محسوب مي‌شود.

حسین قربانی استاد دانشگاه دراین باره گفته : البته هندي‌ها و پاکستاني‌ها از المان‌هاي ايراني در بافت فرش‌هاي خود استفاده مي‌کنند، اما به دليل اينکه چيني‌ها از المان‌هايي نظير اژدها در فرش‌هاي خود بهره مي‌برند، دور از انتظار نيست که اژدهاي چيني وارد فرش‌هاي کشور شود.

/صنایع دستی چینی/

به گفته محمد رضا بازغی مدرس دانشگاه : 90 درصد صنایع دستی چینی به دلیل اینکه غیر قانونی وارد کشور می شوند با قیمت کم در بازار ایران به فروش می رسند به طوری که این روند بازار محصولات داخلی را کساد کرده است.

/سفال چینی باعث بیکاری مردم دوشهر شد/

اسدالله بیات رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز به تازگی گفته: بدلیل ورود محصولات سفال چینی در شهر بهار و لالجین شاهد بروز بیکاری در این بخش هستیم در صورتی که قبلا به خاطر هنر صنعت سفالگری بیکاری چندانی در این منطقه وجود نداشت.




/بادام زمینی چینی/

مدير جهاد كشاورزي شهرستان آستانه اشرفيه نیز در گفت وگوی تازه ای باایسنا گفته :شهرستان آستانه اشرفيه 90 درصد بادام زميني كشور را تامين مي‌كند اين در حالي است كه هيچ كارخانه بسته‌بندي و فرآوري بادام زميني در اين شهرستان وجود ندارد و اغلب بسته‌بندي‌ها به صورت سنتي انجام مي‌گيرد. ميرزازاده با بيان اين مطلب كه بسته‌بندي مناسب براي حضور در بازارهاي هدف و مصرف محصولات، نقش مهمي ايفا مي‌كند، خاطرنشان كرد: در حال حاضر بادام زميني عراقي و چيني كه از نظر كيفيت بسيار پايين‌تر از بادام زميني آستانه هستند، در بازارها با محصول اين شهرستان رقابت مي‌كنند.

/بادام زمینی سوغات گردشگران/

به گزارش پارس توریسم شهرستان آستانه اشرفيه هر ساله پذيراي تعداد زيادي از گردشگران است كه از بادام زميني اين شهرستان جهت مصرف و سوغات استقبال مي‌كنند و با ايجاد بسته‌بندي‌هاي مناسب‌تر شاهد ارتقاء بازار اين محصول در مصرف داخل و خارج از كشور خواهيم بود.



/چینی ها تهدیدی برای صنعت چاپ/

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ با انتقاد از افزایش تعرفه‌های صادراتی برای تولیدکنندگان داخلی و کاهش تعرفه‌های وارداتی برای صادرکنندگان خارجی انواع این محصولات گفت: تولیدکنندگان ما دیگر توان رقابت با چینی‌ها را ندارند.
رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره واکنش کمیته تعیین تعرفه‌های گمرکی وزارت صنایع به هشدارهای این اتحادیه در زمینه اُفت صادرات محصولات چاپی در آینده نزدیک، گفت: متاسفانه مسئولان وزارت صنایع فقط در یک کلمه به ما گفته‌اند "هر کسی از صادرات محصولات چاپی متضرر شده، می‌تواند یارانه‌اش را - که همان تعرفه‌های گمرکی پرداخت شده توسط خودش است - بازپس بگیرد".



/چینی ها دربازار محصولات مذهبی /

سال گذشته بود که خبر گزاری ايرنا گزارشی از حضور چینی ها دربازار محصولات مذهبی خبر داده و نوشته بود :توليد، عرضه گسترده و متنوع محصولاتي مانند "جانماز، تسبيح، چادر، مقنعه، آيات قرآني، صلوات شمار، ادوات مربوط به عزاداري ها همچون طبل، دهل، سنج، سيستم هاي صوتي و..." با مارک ها و برندهاي شرکت هاي چيني اين روزها بازارهاي داخلي ايران و کشورهاي اسلامي را فرا گرفته و حتي در بازارهاي سنتي شهرهاي مذهبي ايران نيز کاملا به چشم مي خورد.

/آیه الکرسی چینی/

ایرنا در گزارش خود افزوده بود : اينکه شرکت هاي چيني سرمايه گذاري زيادي را در توليد و عرضه کالاهاي اسلامي انجام مي دهند در وهله نخست حکايت از بهره بردن اقتصادي اين شرکت ها از بازارهاي کشورهاي اسلامي دارد اما نگاهي به گسترش اسلام ميان مردم اين کشور ابعاد ديگري از علاقه چيني ها به توليد کالاهاي اسلامي را نشان مي دهد. شرکت هاي چيني تا آنجا در توليد کالاهاي مربوط به مسلمان پيش رفته اند که بتازگي "ايه الکرسي" چيني را نيز روانه بازارهاي اسلامي کرده و متون قرآني و ادعيه اسلامي را بر روي سنگ، شيشه، سراميک و چيني حکاکي کرده اند. گذري به خيابان ناصر خسرو تهران نيز به عنوان يکي از مراکز توزيع محصولات مصرفي در مراسم هاي مذهبي، هيات ها و مساجد خود گواه اين موضوع است که عمده وسايل مصرفي در اين اماکن برچسب هاي کوچک شرکت هاي چيني را دارند که با استقبال مردم نيز مواجه شده است.

/کلاهخود مراسم تعزیه هم چینی شد/

يکي از مغازه داران سه راه ناصر خسرو تهران که به عرضه کالاهاي مورد استفاده اماکن مذهبي، حسينيه ها و مساجد مي پردازد در اين باره گفته: يکي دو سالي است ميزان عرضه کالاهاي مصرفي در هيات هاي مذهبي و مساجد با مارک هاي چيني عرضه مي شود که تنوع، گستره عرضه و قيمت هاي مناسب اين کالا موجب استفاده آنها از سوي مردم شده است. وي تاکيد کرد: شرکت هاي چيني از "کلاهخود" مراسم تعزيه گرفته تا "حلقه هاي فلزي" زنجير زني را توليد و عرضه مي کنند که قيمت هاي مناسب و کيفيت هاي مشابه با نوع توليد داخل انها سبب شده تا ميزان استقبال مردم از اين کالاها بيشتر شود. قشقاوي در خصوص قيمت هاي کالاهاي مذهبي و اسلامي شرکت هاي چيني مي گويد: ميزان توليد و عرضه محصولاتي که در حسينه ها و هيات هاي عزاداري به خصوص در محرم استفاده مي شود از سوي شرکت هاي چيني زياد شده و انها توليدات خود را حداقل 20 درصد کمتر توليدات ايراني عرضه مي کنند.

/زنجیر چینی/

وي در اين باره قيمت "زنجير" را مثال زده و مي گويد: زنجير به انواع ساده و طلايي تقسيم مي شود که زنجيرهاي طلايي در مقايسه با انواع ساده از قيمت بالاتري برخوردارند. هرچه تعداد حلقه هاي زنجير بيش تر بوده و اندازه آنها کوچک تر باشد، زنجير از کيفيت بالاتري برخوردار است. هم اکنون انواع زنجير بچگانه چيني بين 500 تا 1000 تومان و نوع بزرگ آن نيز بين 2500 تا 4000 تومان است که نوع ايراني آن بين 20 تا 50 درصد گران تر است. اين مغازه دار تهراني به عرضه "فانوس هاي چيني" براي استفاده در چلچراغ هاي دسته هاي عزاداري امام حسين اشاره کرد و گفت: اين فانوس هاي الکترونيکي با کمترين خطر و قيمتي مناسب مورد توجه هيات هاي عزاداري قرار گرفته که نشان از توجه دقيق شرکت هاي چنين به تنوع کالاهاي مصرفي مسلمانان دارد. به گفته وي، حتي هيکلي (کمربند حمل چلچراغ) که تا چند سال قبل از همدان وارد بازار مصرف هيات ها مي شد امروز با چرم هاي مصنوعي چيني ها در دسته هاي عزاداري استفاده مي شودو وسايل صوتي نظير "اکو، باند و بوق" به همراه طبل و دهل و سنج نيز تماما با برچسب شرکت هاي چيني عرضه مي شود تا در مراسم هاي مختلف آيين هاي اسلامي و شيعي ايرانيان به تبليغ و ترويج اسلام بپردازد. علاوه بر بازار تهران که به عرضه محصولات مصرفي در اماکن مذهبي مي پردازد نگاهي به بازارهاي اماکن متبرکه، امامزاده ها و حتي شهرهاي مذهبي قم، مشهد و شيراز نيز از حضور پررنگ کالاهاي اسلامي -چيني حکايت دارد. براساس يک گزارش گسترش روابط اقتصادي ايران و چين که طي سال هاي اخير روند صعودي داشته و مبادلات ايران و چين در 20 سال اخير از 200 ميلون دلار به 19 ميليارد دلار رسيده است که اين رشد در مبادلات چين با ديگر کشورهاي اسلامي نيز به طور نسبي ديده مي شود. بيش از دو هزار و 500 واحد توليدي و صنعتي در ايران وجود دارد که با چين در تبادل اطلاعات هستند و بخشي از فعاليت آنها به فعاليت اسلامي و مذهبي اختصاص دارد. از سويي زائراني که از اماکن زيارتي ساير کشورهاي اسلامي عراق، سوريه و عربستان بر مي گردند با خود تسبيح و جانماز و نمادهاي اسلامي با برچسب شرکت هاي چيني به سوغات مي آورند که نشان از فعاليت گسترده چيني ها در توليد و عرضه اين گونه کالاها درميان ساير کشورهاي اسلامي نيز دارد.




/سوزن هاي ما را شکسته اند/


به گفته يکي از دوزندگان پرچم : «در گذشته ، واردات پارچه هاي ضخيم سبز براي دوخت پرچم هاي مذهبي براي هيات ها معمول بود، اما نه تا اين حد اگر کل پارچه خارجي بازار 30درصد بود، الان فقط پارچه هاي چيني، 90درصد بازار را پر کرده اند. کيفيت نامطلوب اين پارچه ها به حدي است که گره هاي آن، سوزن چرخ دوزنده ها را مي شکند.»اين حرف ها، در مورد ساير اجناس اين بازار هم گفته مي شود; تسبيح چيني، قطب نماي هنگ کنگي و... سهم ما در اين بازار چه قدر است؟