۰۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳

قصد اقدام نظامي عليه سوريه را نداريم

وزير امور خارجه انگليس با تاكيد بر لزوم وحدت ميان مخالفان دولت سوريه اعلام كرد كه هنوز زمان به رسميت شناختن مخالفان فرا نرسيده است.
کد خبر : ۴۴۷۰۱
 ایسنا: وزير امور خارجه انگليس با تاكيد بر لزوم وحدت ميان مخالفان دولت سوريه اعلام كرد كه هنوز زمان به رسميت شناختن مخالفان فرا نرسيده است.

 به نقل از روزنامه لبناني المستقبل، ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس در ديدار با برخي از مخالفان دولت سوريه عنوان داشت: مخالفان سوري بايد بتوانند اختلافات خود را كنار بگذارند و به يك ديدگاه و موضع واحد درخصوص وضعيت سوريه برسند.

هيگ با اشاره به امکان تحميل تحريم‌هاي جديد عليه سوريه طي هفته آينده، تاکيد کرد که انگليس قصد اقدام نظامي عليه سوريه را ندارد.

وي در اين ديدار همچنين افزود كه اعتراض‌ها در سوريه بايد به دور از خشونت باقي بماند و جامعه جهاني بايد از اعتراض‌هاي مردمي سوريه حمايت كند و حقوق اقليت‌ها در سوريه به رسميت شناخته شود.

وزير امور خارجه انگليس با تاكيد بر اينكه انگليس حامي مخالفان سوري است، عنوان داشت: هنوز وقت آن نرسيده كه به صورت رسمي مخالفان سوريه را به رسميت بشناسيم و به رسميت شناختن مخالفان كماكان به صورت جزئي باقي خواهد ماند،‌ چراكه مخالفان گروه‌هاي مختلفي هستند و شوراي واحد تشكيل نداده‌اند.

وي در ادامه افزود: وضعيت در سوريه با آنچه كه در ليبي است، فرق دارد و به همين خاطر جامعه جهاني هنوز نمي‌تواند مخالفان را به صورت رسمي به رسميت بشناسد.

وزير امور خارجه انگليس گفت: من معتقدم كه كشورهاي زيادي هستند كه در گوشه و كنار جهان به مذاكره با مخالفان دولت سوريه مي‌پردازند و ما نيز در راستاي ادامه فشارها بر نظام سوريه اقدام به مذاكره با مخالفان دولت سوريه مي‌كنيم.

وي خاطرنشان كرد: ما با هم‌پيمانان اروپايي خود براي اعمال فشارهاي بيشتر و تحريم عليه دولت سوريه در روزها و هفته‌هاي آينده تلاش خواهيم كرد.

ويليام هيگ همچنين با مثبت خواندن تلاش كشورهاي عربي براي برون‌رفت از وضعيت كنوني سوريه ادامه داد: ما به شكل تنگاتنگي با اتحاديه عرب در ارتباط هستيم و با نبيل العربي، دبيركل اين اتحاديه مذاكراتي داشته‌ايم و از تلاش‌هايي كه اين اتحاديه براي پايان دادن به وضع كنوني سوريه و طرح اين اتحاديه اطلاع يافته و معتقديم كه اگر سوريه اين طرح را نپذيرد، دچار اشتباه بزرگي شده است.

اين مقام ارشد سياست خارجه انگليس همچنين عنوان داشت: ما ارتباط خود را با مخالفان سوريه ادامه خواهيم داد و در اين خصوص نماينده‌اي براي هماهنگي با مخالفان و نيز اجراي گفت‌وگو و مذاكره با آنها انتخاب كرده‌ايم.

در اين ديدار همچنين سران مخالفان دولت سوريه با مثبت خواندن ديدار خود با ويليام هيگ عنوان داشتند كه به مخالفت‌هاي خود ادامه خواهند داد.

هيثم مناع، رئيس كميته "هماهنگي براي تغييرات دموكراتيك در سوريه" تصريح كرد‌: ما در اين ديدارها مساله دخالت نظامي در سوريه و خطرهاي آن را با مقامات سوريه و انگليس در ميان گذاشتيم.

رامي عبدالرحمان، مدير ديده‌بان حقوق بشر سوريه نيز با مثبت خواندن ديدار خود با ويليام هيگ عنوان داشت: ما در اين ديدارها تاكيد كرديم كه بايد حقايق موجود در سوريه به اطلاع همگان برسد.

وي در ادامه بيان داشت: در اين ديدار همچنين مساله طرح كشورهاي عربي براي پايان دادن به وضعيت موجود در سوريه و فرستادن نمايندگان كشورهاي عربي به دمشق را مورد بحث و بررسي قرار داديم.
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم