۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴

ابراز همدردی مردم روسیه با ایرانیان در پی حادثه تلخ بالگرد رئیس‌جمهور + فیلم

ابراز همدردی مردم روسیه با ایرانیان در پی حادثه تلخ بالگرد رئیس‌جمهور + فیلم
شماری از شهروندان مسکو پایتخت روسیه روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ و ساعتی پس از انتشار خبر عروج شهادت‌گونه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی در سانحه هوایی، با اهدای گل به سفارت کشورمان در مسکو با مردم ایران ابراز همدردی کردند
کد خبر : ۶۵۸۶۵۷

به گزارش صراط به نقل از ایرنا، سفارت ایران در فدراسیون روسیه به دنبال این رخداد، پرچم جمهوری اسلامی ایران را به نشانه عزا به حالت نیمه افراشته درآورد.

برخی شهروندان مسکو نیز با حضور مقابل سفارت ایران در مسکو،‌ شاخه‌های گل به نشانه همدردی با مردم کشورمان اهدا کردند و اینگونه این مصیبت را تسلیت گفتند.
آنها با در دست گرفتن تصاویری از شهدای سانحه هوایی و دست‌نوشته‌هایی با مضمون «داغداریم» و «با ملت ایران همراهیم» با مردم ایران ابراز همدردی کردند.

قدردانی سفیر ایران از ابراز همدردی روسیه
سفیر ایران نیز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران، ابعاد سانحه دلخراش بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان ایشان را تشریح کرد.

کاظم جلالی ضمن قدردانی از ابراز همدردی ولادیمیر پوتین و مقامات ارشد روسی ، در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان گفت : رئیس جمهور روسیه از لحظات اولیه این حادثه پیگیر و نگران این رخداد ناگوار بودند.
جلالی افزود: آقای پوتین با دعوت از اینجانب در نشستی با حضور وی و برخی مسئولان ارشد امنیتی و نظامی روسیه، نسبت به هرگونه کمک و مساعدت در زمینه جستجو و امدادرسانی اعلام آمادگی کردند. 

ابراز همدردی رسانه روس با مردم ایران
خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود نوشت: با تأسف عمیق خبر حوادث تلخی را دریافت کردیم که طی آن ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و دیگر اعضای هیئت همراه او جان باختند.
در این پیام آمده است: تیم رسانه ای روسیه امروز و خبرگزاری اسپوتنیک صمیمانه به مردم و دولت ایران، خانواده ها و دوستان قربانیان این حادثه تسلیت می گوید. امیدواریم مردم ایران بتوانند با شکیبایی و صبر این دوران سخت را پشت سر بگذارند.

یک دقیقه سکوت نمایندگان بخش خصوصی ایران و روسیه در مسکو به احترام شهدای سانحه هوایی
نشست مشترک هیأت اقتصادی استان مرکزی با مدیرعامل و مسئولان نمایشگاه اکسپو سنتر  مسکو در روز دوشنبه، با یک دقیقه سکوت به احترام شهدای حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهوری همراه بود. 
مسئولان نمایشگاه اکسپوسنتر هم در ابتدای این جلسه، عروج شهادت‌گونه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی در این حادثه را تسلیت گفتند
هیأت اقتصادی استان مرکزی در راستای دیپلماسی توسعه مناسبات بین استان‌های ایران و روسیه به مسکو سفر کرده است. 


پیش از این، رئیس‌جمهوری، رؤسای دومای دولتی (مجلس سفلی) و شورای فدراسیون (مجلس سنا)، وزیر امور خارجه،‌ رئیس کمیته بین‌الملل دوما و برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌های روسیه،‌ عروج شهادت گونه رئیس جمهوری و همراهان وی را تسلیت گفته اند. 
در پیام تسلیت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری خطاب به حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است: من چندین بار فرصت دیدار با سید ابراهیم رئیسی را داشتم و بهترین خاطره از این مرد بزرگ را برای همیشه در ذهنم باقی خواهد ماند. من از شما می خواهم که صمیمانه ابراز همدردی و حمایت خود را به خانواده و دوستان رئیس جمهور فقید و همه جانباختگان این فاجعه بزرگ اعلام کنید. برای آنها و همه مردم ایران در برابر این ضایعه سخت و جبران ناپذیر، شکیبایی آرزو دارم.

در پی حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این شامگاه یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ و در روز تعطیل کاری در این کشور، ضمن دعوت از سفیر کشورمان در مسکو به دفتر کار خود در کرملین، ابعاد این حادثه را در حضور برخی مسئولان بلندپایه امنیتی و نظامی این کشور بررسی کرد. روایت سفیر ایران از جزئیات این جلسه را اینجا بخوانید.
ساعتی بعد، وزارت شرایط اضطراری روسیه اعلام کرد:‌ با ابلاغ دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به الکساندر کورنکوف وزیر شرایط اضطراری، تجهیزات و ۴۷ نفر از نیروهای ویژه برای مشارکت در عملیات جستجو و نجات بالگرد حادثه‌دیده حامل رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تبریز اعزام شدند.


پیش از این سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پیام تسلیتی با ابراز تأسف از شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهان در حادثه بالگرد نوشت:‌ از این شخصیت های برجسته سیاسی همواره به عنوان میهن‌پرستان واقعی جمهوری اسلامی ایران که قاطعانه از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در راه خدمت فداکارانه به میهن نثار کردند، یاد خواهیم کرد.
سفارت روسیه در تهران نیز با صدور پیام تسلیتی، پرچم خود را برای ابراز همدردی با مردم ایران به حالت نیمه افراشته درآورد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل شد.
حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.
آیت الله سیّد ابراهیم رئیس‌الساداتی ۶۴ ساله هشتمین رئیس‌جمهور ایران بود. وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نائب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

برچسب ها: روسیه ایران