۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

حضور افراد دو شغله‌ در سازمان مالیاتی

کد خبر : ۳۷۳۳۸۸
صراط: به گفته منابع آگاه، در حال حاضر حدود شش ماه است که دو پست سازمانی در سازمان امور مالیاتی توسط یک فرد اشغال شده که خلاف قانون است.

به گزارش فارس، پس انتصاب سیدکامل تقوی‌نژاد به عنوان معاون وزیر اقتصادی و رئیس سازمان مالیاتی، این سازمان شاهد تغییر و تحول گسترده‌ای در سطح مدیران ستادی بوده است. در یک سال گذشته عمده مدیران و معاونت‌های این سازمان تغییر کرده‌اند.

قطعاً تغییرات مدیریتی می‌تواند به رویکرد و اهداف سازمانی کمک بیشتری داشته باشد و خون تازه‌ای در کالبد این سازمان تزریق کند، اما در این بین مسئله قابل تأمل وجود مدیران دوشغله است.

به گفته منابع آگاه، در حال حاضر یک فرد مسئولیت دفتر ریاست سازمان را عهده‌دار بوده و همزمان نیز مسئولیت دفتر مرکزی حراست بر دوش او است.

م. ک. حدود شش ماه سرپرستی دفتر مرکزی حراست را با حفظ سمت مدیرکلی دفتر ریاست عهده‌دار شده که به نظر می‌رسد، حضور این فرد در دو پست شغلی آن هم در یک سازمان با قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل در تناقض است.

طبق قانون (ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری)، فرد یاد شده بیش از 4 ماه نمی‌تواند سرپرست دفتر مرکزی حراست باشد، بنابراین حضور این شخص در پست یاده شده قانونی نیست.

تبصره 5 قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل صراحت دارد متخلف از این قانون به انفصال خدمت موقت از 6 ماه تا یک سال محکوم می‌شود و وجوه دریافتی از مشاغل بیش از یک تصدی را مسترد کند.

همچنین در تبصره 6، آمر و صادرکننده احکام در صورت اطلاع به نصف مجازات مذکور در حدود تبصره محکوم می‌شوند.

به گزارش فارس، این تخلف در حالی رخ می‌دهد که ماده 94 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز تأکید کرده تصدی بیش از یک پست سازمانی برای کلیه کارمندان دولت ممنوع است و موارد ضروری با تشخیص مقام مسئول مافوق تصدی موقت پست سازمانی مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا برای حداکثر 4 ماه است.

بنابراین رئیس سازمان مالیاتی باید پاسخ دهد با قیدهای یادشده آیا این کار جزء موارد ضروری و بدون دریافت حقوق بوده است؟ چرا یک فرد بیش از 4 ماه همزمان دو پست سازمانی را اشغال کرده و ضرورت این کار چیست؟

پیش‌تر ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به مدیران ارشد وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده قانون منع به کارگیری دو شغله‌ها در دستگاه‌های دولتی از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراست و در صورت عدم اجرا این سازمان با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

علت اینکه با موارد این چنینی از سوی نهادها و دستگاه‌های ناظر برخورد نشده چیست؟

تغییر و تحولات سازمان مالیاتی در یک سال گذشته شامل دفتر ریاست، حراست، شورای عالی مالیاتی، دادستان انتظامی مالیاتی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی، معاونت توسعه و منابع، معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل، معاونت مالیات‌های مستقیم، معاونت مالیات بر ارزش افزوده و مدیران استانی می‌شود.