۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
ذوب آهن اصفهان در محاق مدیریتی؛

نفس های کارخانه ذوب آهن به شماره افتاده است

نفس های کارخانه ذوب آهن به شماره افتاده است
نتایج نا امید کننده ذوب آهن اصفهان در کنار حاشیه های مدیریتی نفسهای این واحد تولیدی را به شماره انداخته و عملاً قابی از سوءمدیریت را در آن شاهد هستیم و به نظر می رسد فصل مماشات با این رویکرد به پایان رسیده باشد.
کد خبر : ۶۵۵۸۹۲

به گزارش صراط به نقل از رصد روز انتخاب مهدی کوهی در بهمن ماه ۱۴۰۱ به عنوان مدیرعامل غول فولادسازی ایران از همان ابتدا با انتقادات زیادی همراه بود اما با این وجود تیغ تصمیم گیران بر تحلیل منتقدان پیشی گرفت و کوهی به صندلی مدیرعاملی ذوب آهن اصفهان بوسه زد.

محاسبات انتخاب کوهی جواب نداد

با این وصف و با توجه به حمایت تاصیکو و شستا و افراد ذی نفوذ در این مجموعه ها انتظار می رفت که عملکرد کوهی به عنوان مدیری که برایش فرش قرمز پهن شده بود متفاوت از سایر مدیران عامل ذوب آهن اصفهان باشد اما در عمل آنچه که اتفاق افتاد و با وجود برخی خوش شانسی ها و کاهش قیمت مواد اولیه مانند ذغال سنگ و کک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ نه تنها بحران وضعیت مالی در ذوب آهن حل نشد بلکه اوضاع با سرعتی باور نکردنی رو به وخامت بیشتری گذاشت تا تحلیل منتقدان حضور کوهی در ذوب آهن اصفهان درست از آب در بیاید.

مهدی کوهی با وجود آنکه با ماهیت فعالیت شرکتهای فولادسازی هرگز بیگانه نبود اما گویا برآوردهایش در خصوص مجموعه ای مانند ذوب آهن اصفهان با آنچه در این شرکت در جریان بود تفاوت اساسی داشت و نتایج این رویکرد را باید در صورتهای مالی ذوب آهن اصفهان جستجو کرد.

کارزار برکناری کوهی

عملکرد ضعیف مهدی کوهی سبب شد تا در تاریخ ۲۴ آذر سال گذشته کارزاری برای برکناری مهدی کوهی ایجاد شود. این کارزار که به امضای ۶۰۲ نفر رسید به مسائلی اشاره داشت که عینا متن و سند آن را مشاهده می کنید.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عارف نوروزی مدیرعامل شستا و امیرحسین نادری مدیرعامل تاصیکو سه رکن مهم تصمیم گیری در خصوص وضعیت مدیریتی ذوب آهن هستند که متن این کارزار خطاب به آنها نوشته شد.

درخواست برکناری مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان (مهدی کوهی)

به نام خدا

جناب آقای سیدصولت مرتضوی
وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی

جناب آقای دکتر عارف نوروزی
مدیرعامل محترم شستا

جناب آقای امیرحسین نادری
مدیرعامل محترم تاصیکو

با سلام و احترام؛

اینجانبان کارکنان و خانواده شاغل در ذوب‌آهن اصفهان امضاکنندگان و این کارزار، درخواست برکناری مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان (مهندس مهدی کوهی) را داریم.

با توجه به عملکرد ضعیف مدیرعامل وقت ذوب‌آهن در به ثمر رساندن چشم‌انداز تولید کارخانه در سال جاری و عدم جوابگو بودن و رسیدگی به درخواست‌های مکرر پرسنل سخت‌کوش و شریف کارخانه در بهبود وضعیت معیشتی، اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل، بهبود در افزایش پاداش و کم شدن اختلاف حقوق و مزایا با دیگر فولادسازان و نداشتن هیچ‌گونه امیدبه حل این مشکلات، با توجه به عملکرد ضعیف مدیریت عالی کارخانه درخواست برکناری مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن اصفهان (آقای مهدی کوهی) را داریم.

 

افزایش سرمایه ذوب آهن اصفهان برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت هرچند که مسکنی مقطعی برای التیام زخم های این واحد تولیدی به حساب می آید اما باید پرسید آیا وضعیت موجود امیدی برای تکرار نشدن نتایج ضعیف وجود دارد؟

افزایش زیان و کاهش همه شاخص ها در آخرین گزارشات مالی

بررسی آخرین وضعیت صورتهای مالی ذوب آهن اصفهان منتهی به پایان آذر ۱۴۰۲ حاکی از ثبت زیان خالص ۲۳ هزار و ۱۶۱ میلیارد ریالی دارد. زیان هر سهم ذوب آهن در همین بازه زمانی به ۳۲۷ ریال رسید. غول فولادسازی زیان عملیاتی ۹ هزار و ۳۳۵ میلیارد ریالی را در کارنامه ۹ ماهه خود دارد و زیان انباشته ۶۴ هزار و ۹۱۵ میلیارد ریالی حسن ختام ذوب آهن در نه ماهه ۱۴۰۲ بود. بازدهی و نقدشوندگی نماد ذوب آهن در یکسال گذشته منفی ۱۰.۹۴ درصد نشان می دهد تا هیچ دستاورد قابل دفاعی برای کوهی باقی نماند.

بررسی وضعیت تولید ذوب آهن در پایان ۱۲ ماهه سال گذشته نیز از کاهش بیش از ۸۷ هزار تنی خبر می دهد تا این سؤال بیش از گذشته مطرح باشد که کوهی در ذوب آهن اصفهان چه تحولی ایجاد کرد و آیا چنین نتایجی در خور یکی از با قدمت ترین واحدهای تولیدی کشورست؟