۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

تغییر موضع ترکیه درباره تروریستی خواندن مرسدس بنز

کد خبر : ۳۷۳۳۷۴
صراط: در پی رایزنی مقامات آلمانی با همتایان ترک خود، آنکارا فهرست «شرکت‌های حامی تروریسم» را که از جمله شامل مرسدس‌ بنز بود، پس گرفت.

به گزارش تسنیم به نقل از دویچه‌وله، دولت ترکیه فهرست مناقشه‌برانگیز اعلامی خود از شرکت‌های «حامی تروریسم» را پس گرفت. در این فهرست نام 700  شرکت آلمانی که به حمایت از سازمان‌های تروریستی ترکیه متهم شده‌اند، درج شده بود.

در همین ارتباط، سخنگوی وزارت کشور آلمان اطلاع داد که وزیر کشور ترکیه در گفت‌وگویی تلفنی با توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان، فهرست ارائه شده توسط این کشور به اداره فدرال پلیس جنایی آلمان را پس گرفته است.

سخنگوی وزارت کشور آلمان در این باره گفته است که وزیر کشور ترکیه بر این نکته تاکید کرده که تحویل این فهرست به مقامات آلمانی «اشتباه ارتباطی» بوده است.

وزیر کشور ترکیه همچنین اطمینان داده که مقامات کشورش هیچ‌گاه در ترکیه و آلمان علیه شرکت‌های آلمانی که در فهرستی قرار دارند، اقدام نخواهند کرد.

گفته می‌شود سازمان جهانی پلیس جنایی در آنکارا نیز خواست اولیه خود را از اداره فدرال پلیس جنایی آلمان، مبنی بر دریافت اطلاعات مختلفی در باره شرکت‌های گوناگون آلمانی، «به طور رسمی» پس گرفته است.

توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان، در این باره گفت دولت آلمان این اقدام ترکیه را به عنوان تدقیق مواضع ارزیابی می‌کند.

در فهرست ارائه شده از طرف دولت ترکیه به آلمان، اسامی شرکت‌هایی درج شده بود که مظنون به داشتن ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن، هستند. ترکیه این جنبش را سازمانی تروریستی می‌داند. از جمله شرکت‌هایی که اسامی‌شان در فهرست درج شده بود می‌توان به مرسدس بنز، ب.آ.اس.اف (بزرگ‌ترین شرکت صنایع شیمیایی جهان) و همچنین مسئولان رستوران‌های کباب ترکی قرار دارند.