۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹

دلیل اصلی سقط جنین؛ عوامل فرهنگی یا اقتصادی!

دلیل اصلی سقط جنین؛ عوامل فرهنگی یا اقتصادی!
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور دلیل اصلی سقط جنین در ایران را مشکلات فرهنگی می‌داند.
کد خبر : ۶۵۵۹۶۱

به گزارش صراط به نقل از فارس ، آمادگی بچه‌دار شدن نداشتم»، «می خواستم درس بخوانم»، «تازه ازدواج کرده بودم»، «به نظرم زود بود»، «در دوران عقد و قبل از عروسی باردار شدم و از حرف بقیه می‌ترسیدم و خجالت می‌کشیدم»؛ این‌ها بخشی از حرف‌های ۹۵ درصد از مادرانی است که با دستان خودشان فرزندشان را به کام مرگ کشاندند و بعضا تا آخر عمر از نعمت مادری محروم ماندند. پژوهشگران جمعیت معتقدند که سالانه حداقل ۳۷۰ هزار سقط‌جنین در ایران رخ می‌دهد؛ این آمار تقریباً معادل یک‌سوم کل متولدین یک‌ساله کشور است.این درحالی است که معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور انسیه خزعلی ۷ اردیبهشت گفت که «عوامل فرهنگی در سقط جنین تاثیر به مراتب بیشتری از عوامل اقتصادی بر این موضوع در کشور دارد.»

 
در خرداد سال گذشته، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده آمار غیررسمی سقط جنین را سالانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار عنوان کرد.
به گفته معاون امور زنان و خانواده، اعتقاد به فاصله‌گذاری بیشتر بین بچه‌های متولد شده، تمایل به فرزند کمتر، تحصیل و شاغل بودن والدین برخی تفکرات حاکم همچون فرزند کمتر، زندگی و آسایش بهتر و اینکه فرزند را مانع و سد آزادی می‌دانند، در سوق دادن برخی خانواده‌ها و زوجین به سمت سقط جنین تاثیرگذار است.
 
طبق گفته متخصصان دانشگاه علوم پزشکی، در سال ۱۳۶۰ تعداد زنان با توانایی باروری در جامعه به ۱۰ و نیم میلیون نفر می‌رسید و کشور از ۲ و نیم میلیون نوزاد برخوردار بود، یعنی به ازای هر چهار زن یک فرزند وجود داشت. اما در حال حاضر علی‌رغم وجود ۲۵ میلیون زن، یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد داریم و به ازای هر ۱۸ زن، یک فرزند وجود دارد.
 
ناهید یزدی، مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت، یکی از علل اصلی اقدام به سقط جنین را «مشکل اقتصادی می‌داند» و معتقد است که خانواده‌ها نمی‌توانند از پس مخارج بربیایند. اما متخصص زنان و زایمان مریم نظری می‌گوید مشکل فرهنگی دلیل اصلی سقط‌هاست و «اغلب زنان به دلیل بارداری ناخواسته اقدام به سقط جنین می‌کنند» و برخی از خانواده‌ها همچنان در فرهنگ غلط دو بچه کافی است و فرزند کمتر زندگی بهتر گیر کرده‌اند.
 
مهتاب رحیمی روانشناس معتقد است که سقط عمدی جنین به سلامت جسمی، روحی و روانی مادران به صورت جدی آسیب می‌زند و حتی منجر به مرگ مادر می‌شود. بنابراین ضرورت دارد با فعال شدن مراکزی در استان افرادی که دنبال سقط جنین هستند، شناسایی شده و از «خدمات مشاوره و روان‌پزشکی رایگان استفاده کنند تا از انجام سقط منصرف شوند.» علاوه بر این حمایت‌های مختلف روحی و روانی، مالی، معیشتی، مراقبت‌های پزشکی، اجتماعی و اقتصادی به مادران باردار و خانواده آن‌ها باعث می‌شود تا آمار سقط‌ها جنین کاهش یابد.
برچسب ها: سقط جنین فرهنگ