۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹

عملکرد کاراته ايران در سال 91

از کسب مدال طلاي مهدي‌زاده در تاتامي فرانسه تا بازنشسته شدن فرجي و بازگشت عليرضا سمندر به جمع خانواده کاراته از مهمترين اتفاقاتي بود که در سال 91 براي اين فدراسيون رقم خورد.
کد خبر : ۹۸۱۷۳
9 آبان ماه سال 90 خبر استعفاي عباس احمد پناهي در رسانه‌ها منتشر شد و چند روز پس از آن محمد صادق فرجي از سوي مسئولان وزارت ورزش و جوانان به عنوان سرپرست فدراسيون کاراته انتخاب و معرفي شد، اما طولي نکشيد که عمر رياست محمد صادق فرجي در فدراسيون کاراته نيز به پايان رسيد. فرجي که اوايل سال جاري در مجمع انتخابات با کسب بالاترين راي به عنوان رئيس فدراسيون منصوب شد تا آخرين لحظه‌اي که در راس فدراسيون کاراته حضور داشت، به هيچ عنوان حکم رياستش از سوي مسئولان وزارت ورزش و جوانان امضا نشد.

به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ فرجي روز ششم دي‌ماه ماه سال 91 به دليل فرا رسيدن زمان بازنشستگي از وزارت ورزش و جوانان از سمت خود استعفا کرد و 2 روز بعد از استعفاي وي عليرضا سمندر به عنوان سرپرست فدراسيون کاراته معرفي شد. اين گزيده‌اي از اتفاقات است که در در کمتر از 20 ماه براي فدراسيون پر چالش کاراته رخ داده است. البته رفت و آمد‌هايي که به هيچ عنوان به سود کاراته نبوده و نيست.

*حضور يک جودوکار در راس فدراسيون کاراته

مديريت در خانواده جودو يکي از رزومه‌‌هايي است که در کارنامه مديريتي فرجي ديده مي‌شود. رئيس بازنشسته وزارت ورزش و جوانان که در مقطعي نايب رئيس عليرضا اميني رئيس سابق فدراسيون جودو بود با انتخاب مسؤلان وزارت ورزش و جوانان اوايل آبان‌ماه سال 90 سرپرستي فدراسيون کاراته را برعهده گرفت، اما گويا در ادامه راه با مسؤلان وزارت ورزش و جوانان به مشکلات سليقه‌اي خورد و با حمايتي که از محمد علي آبادي در طول دوران سرپرستي در فدراسيون کاراته داشت نشان داد که به صورت جدي با وزارت نشينان اختلاف سليقه‌اي و کاري دارد.

خبر سفر رئيس کميته ملي المپيک به همراه تيم ملي در مسابقات قهرماني آسيا که در ازبکستان برگزار شد موضوعي بود که به شدت کام وزير ورزش و معاون وي را تلخ کرد.

موضوع حمايت و همفکري فرجي با علي آبادي حتي در روزهاي قبل از انتخابات فدراسيون کاراته نيز حواشي زيادي را به وجود آورد. به طوري که روز مجمع انتخابات فدراسيون کاراته شايعاتي مطرح شد مبني بر اينکه شب قبل از انتخابات از سوي مسئولان وزارت ورزش با تمام مسؤلان هيئت‌هاي استان‌ها تماس گرفته شده و سفارش شده که در روز انتخابات به فرجي راي ندهند.

هرچند گوش کسي بدهکار اين حرف‌ها نبود و روز انتخابات مجمع فدراسيون فرجي با کسب بالاترين راي هدايت فدراسيون را برعهده گرفت، اما خيلي‌ها همان روز پيش بيني کردند که در ادامه راه قطعا مسائل مختلفي براي فرجي در فدراسيون کاراته پيش خواهد آمد.

شکست طرح هر وزن با يک مربي در اولين قدم

مسابقات غرب آسيا در جده عربستان و کسب عنوان نايب قهرماني با 2 مدال طلا، 2نقره و يک برنز، ليگ جهاني کاراته وان اندونزي و کسب عنوان قهرماني با 4 طلا، 5نقره و 7 برنز، ليگ جهاني ترکيه و کسب عنوان سومي با يک طلا، 4 نقره و 6 برنز، مسابقات قهرماني آسيا در تاشکند ازبکستان (رده سني بزرگسالان) با کسب عنوان نايب قهرماني با کسب 5 طلا، 3 نقره و 4 برنز و مسابقات قهرماني آسيا در تاشکند ازبکستان(رده سني جوانان- اميد) با کسب عنوان نايب قهرماني با 5 طلا، 3 نقره و 13 برنز مسابقاتي بود که در 4 ماه اول سال 91 تيم ملي در آن شرکت کرد.

مهمترين رقابتي که تيم ملي در آن شرکت کرد مسابقات قهرماني آسيا به ميزباني تاشکند ازبکستان بود که مسؤلان وقت فدراسيون تيم ملي را با طرح و ايده‌اي جديد راهي مسابقات کردند. هر چند که پس از بازگشت تيم ملي از مسابقات بلافاصله برخي از مربيان از ادامه همکاري با تيم لي بازماندند و مسؤلان فدراسيون شکست طرح هر وزن با يک مربي را قبول کردند.

اختلاف رئيس فدراسيون کاراته با وزير ورزش

پنجمين مرحله از مسابقات ليگ جهاني کاراته وان در حالي اول مهرماه سال جاري به مدت 2 روز در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد که تيم ملي کاراته ايران قرار بود در آن مسابقات شرکت کند، اما به دليل مخالفت شوراي برون مرزي و وزارت ورزش و جوانان تيم ملي به آن رقابت‌ها اعزام نشد.

اعزام نشدن تيم ملي به مسابقات کاراته وان باعث شد تا اختلافات بين وزارت ورزش و رئيس فدراسيون کاراته علني شود. هر چند که رئيس کميته داوران از سوي فرجي براي قضاوت در تاتامي فرانکفورت اعزام شد تا سرپيچي از فرمان وزير ورزش از سوي رئيس فدراسيون کاراته به طور غير مستقيم اعلام شود، اما هيچ گاه اعزام شدن رئيس کميته داوران به فرانکفورت رسانه‌اي نشد.

به هر حال اعزام نشدن تيم ملي به مسابقات کاراته وان آلمان باعث شد تا رئيس فدراسيون در آن مقطع به سرعت در مقابل تصميمات وزير ورزش و جوانان واکنش نشان دهد و با مصاحبه عليه وزير ورزش اختلافات دو طرفين را رسانه‌اي کند.

فرجي در مصاحبه جنجالي خود با خبرگزاري فارس اظهار داشت: شوراي برون مرزي براي اعزام تيم ملي به آلمان به ما جواب قطعي نداده بود و ما هم به دليل اينکه براي دريافت ويزاي شينگن آلمان بايد 2 ماه زودتر اقدام مي‌کرديم تمام کارهاي اعزام از جمله بيمه ورزشکاران، رزرو هتل و رزرو بليت را انجام داديم تا در پيگيري بعدي موافقت مسئولان را جلب کنيم. با توجه به اينکه مشکلاتي مالي در فدراسيون‌ها وجود دارد ما توانستيم همه اين مراحل را طي کنيم، اما متاسفانه در پايان با اعزام تيم ملي به اين مسابقات مخالفت شد و همين موضوع هزينه‌هاي زيادي را براي ما در برداشت.(بعد‌ها مشخص شد که اختلاف عباسي با فرجي براي اعزام نشدن تيم ملي به مسابقات کاراته وان بيش از 60 ميليون تومان به فدراسيون کاراته ضرر زد)

فرجي در ادامه صحبت‌هاي خود به تصميمات وزير ورزش خرده گرفت و عنوان کرد: اي کاش وزير ورزش به نقطه نظرات کارشناسان، صاحب نظران ورزشي شوراي برون مرزي و بنده به عنوان رئيس فدراسيون کاراته که نقطه نظرات کارشناسي اين ورزش را مي‌دانم و از نزديک دقيقا در جريان هستم توجه مي کرد و اهميت قائل مي‌شد که متاسفانه اين طور نشد. چندين مرحله مکاتبات با وزارت ورزش و جوانان داشتيم، اما نتيجه‌اي که مد نظرمان بود گرفته نشد و اعزام نشدن تيم ملي به مسابقات کاراته وان آلمان ضربه بزرگي به کاراته ايران وارد کرد.

*مدال‌هاي رنگارنگ تاتامي فرانسه هم به فرياد فرجي نرسيد

تيم ملي به فاصله کمتر از يک ماه از اعزام نشدن به مسابقات کاراته وان راهي بيست ‌و يکمين دوره مسابقات کاراته قهرماني جهان شد. اين رقابت‌ها به ميزباني فرانسه برگزار شد و در پايان با کسب يک مدال طلا، يک نقره و يک برنز(کوميته‌تيمي) در مکان پنجم توزيع مدا‌ل‌ها قرار گرفت.

هر چند که خيلي ها معتقد بودند کسب نتيجه در مسابقات قهرماني جهان شايد در ماندگاري فرجي در راس فدراسيون کاراته تاثير گذار باشد، اما حکايت اختلافات بين فرجي و وزارت ورزش بيش از آن چه که ورزش دوستان باخبر بودند، بود. حتي تا جايي که پس از مسابقات قهرماني جهان فدراسيون با مشکلات مالي فراواني روبرو شد و قادر به پرداخت جوايز نفرات مدال آور در مسابقات جهاني پاريس نشد.

به هر حال فشار‌هاي مالي در فدراسيون کاراته هر روز بيشتر از روز‌هاي قبل مي‌شد، اما فرجي و دوستانشان در تلاش بودند تا همه چيز را عادي نشان دهند.

سرانجام وزارت ورزش وارد بازي جديدي شد و موضوع جدا شدن سبک‌هاي آزاد کاراته از فدراسيون را مطرح کرد.

اوايل آذرماه فدراسيون ورزش‌هاي رزمي خبري مبني بر انتقال سبک‌هاي آزاد کاراته به زير مجموعه فدراسيون ورزش‌هاي رزمي را روي خروجي خود قرار داد، اما از آن سو مسؤلان فدراسيون کاراته مدعي بودند که سبک‌هاي آزاد همچنان زير مجموعه آنها به فعاليت خود ادامه مي‌د‌هد. هر چند که پس از استعفاي فرجي و با ورود سمندر به فدراسيون کاراته سبک‌هاي آزاد دوباره به آغوش خانواده کاراته بازگشت.

*بانوان کاراته‌کاي ايراني هم جهاني شدند

بانوان کاراته‌کاي ايراني پيش از اين مجوز مبارزه با حجاب اسلامي روي تاتامي مسابقات قهرماني آسيا و همچنين ليگ جهاني کاراته وان را پيدا کرده بودند، اما در پايان مسابقات جهاني فرانسه رايزني‌هاي مسئولان فدراسيون کاراته کشورمان در حاشيه رقابت‌هاي قهرماني جهان، ارسال لباس طراحي شده براي بانوان جهت مبارزه به فدراسيون جهاني و همچنين حضور موفق بانوان کاراته‌کاي ايران در رقابت‌هاي مختلف از جمله قهرماني آسيا، بازي‌هاي آسيايي گوانگجو و کاراته وان باعث شد تا هيئت رئيسه فدراسيون جهان موانع حضور بانوان در مسابقات جهاني را رفع کرده و مجوز لازم را صادر کنند.

با تصميمات گرفته شده در حاشيه مسابقات جهاني، تصميمات به اين صورت گرفته شد که بانوان ايراني از اين پس مي‌توانند با حجاب کامل بدون مشکل در تمامي مسابقات کاراته در سطح دنيا و بخصوص رقابت‌هاي قهرماني جهان شرکت کنند.

*بازنشستگي رئيس فدراسيون در اوج جواني!

رئيس جوان فدراسيون کاراته که در کمتر از 15 ماه حضور در راس فدراسيون توانست اين مجموعه را به ساحل آرامش برساند در تاريخ 4 دي‌ماه استعفاي خود را به مسؤلان وزارت ورزش و جوانان ارائه کرد.

فرجي در مصاحبه خود با سايت رسمي فدراسيون کاراته در مورد دليل استعفاي خود، اظهار داشت: بنده به عنوان خدمتگذار ورزش از خرداد سال 90 درخواست بازنشستگي دادم که پس از طي مراحل اداري سرانجام با اين امر موافقت شد. با توجه به بازنشستگي و از آنجا که فدراسيون کاراته در 14 ماه اخير به ثبات خوبي رسيده و مسير شکوفايي خود را پيدا کرده و در سطح آسيا و جهان به جايگاه واقعي خود دست يافته است، لذا با توجه اين بازنشستگي از سمت خود استعفا نموده و امور اين رشته پرافتخار را به متوليان امر بسپارم انشاالله بتوانم در آينده به عنوان سرباز نظام کماکان در خدمت ورزش و جوانان باشم.

فرجي در ادامه با اشاره به موفقيت هاي به دست آمده در سطح ملي و بين المللي اظهار داشت: اين موفقيت‌ها حاصل تلاش جمعي خانواده بزرگ و فهيم کاراته و اهتمام شبانه روزي همکاران خدوم و زحمت کش در بعد اداري، اجرايي و فني بوده که بنده به نوبه خود از تک تک آنها تشکر و قدرداني مي کنم.

خوشبختانه يا متاسفانه پس از ارائه اينکه فرجي استعفاي خود را به مسؤلان وزارت ورزش و جوانان ارائه کرد خبر سرپرستي عليرضا سمندر رئيس اسبق فدراسيون کاراته به عنوان سرپرست فدراسيون کاراته روي خبرگزاري‌ها قرار گرفت و پس از 2 روز سمندر دوباره سکان هدايت فدراسيون کاراته را در آرامش کامل برعهده گرفت.

*رئيس رفت، اما عابر بانک در فدراسيون ماند

محسن آشوري يکي از کاراته‌کاهاي پيشکسوتي است که فعاليت در اين رشته را از ساليان سال پيش آغاز و همچنان در اين رشته به فعاليت خود ادامه مي‌دهد، در دوران حضور فرجي در فدراسيون علاوه بر کارهاي مديريتي به نوعي عابر بانک فدراسيون نيز محسوب مي‌شد و در روزهاي بي‌پولي فدراسيون مشکلات اين مجموعه را حل مي‌کرد.




آشوري پس از استعفاي فرجي همچنان با قدرت دست به نقد در کنار سمندر به عنوان دبير فدراسيون حضور دارد و به خانواده بزرگ کاراته کمک مي‌کند.

* سمندر و سبک‌هاي آزاد به کاراته بازگشتند

عليرضا سمندر که سابقه حضور در راس فدراسيون کاراته را نزديک به چهار سال در کارنامه خود دارد يکبار ديگر به آغوش کاراته بازگشت.

سمندر پس از مطرح شدن نامش در رسانه ها به عنوان سرپرست فدراسيون کاراته، سرانجام روز چهارشنبه 6 دي‌ماه با دريافت ابلاغي از سوي مسئولان وزارت ورزش و جوانان به عنوان سرپرست فدراسيون کاراته منصوب شد.

وي پس از بازگشت در مصاحبه‌ با خبرگزاري فارس اظهار داشت: فرجي يک سري برنامه داشت و بنده نيز تلاش مي‌کنم به نحو احسن برنامه‌هاي وي را انجام دهم. البته اولويت اول برگزاري انتخابي تيم ملي با کمک دوستان است و ملي‌پوشان را آماده مي‌کنيم تا در مسابقات کشورهاي اسلامي با آمادگي کامل حضور داشته باشند.

سمندر پس از گذشت چند روز از ورودش به فدراسيون کاراته با رايزني با مسؤلان وزارت ورزش توانست سبک هاي آزاد کاراته را نيز دوباره به زير مجموعه اين فدراسيون بازگرداند. البته پس از بازگشت سمندر به فدراسيون کاراته تغييراتي در راس تيم‌ ملي رخ داد و باز هم تيم ملي کاراته سايه سرمربي را بالاي سر خود ديد.
منبع: فارس