۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۸

مرد میدان‌ها نمیرد پشت میز!

مرد میدان‌ها نمیرد پشت میز!
کد خبر : ۶۵۸۶۹۶

به گزارش صراط به نقل از شهروند،  به دنبال شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم که به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و گروهی از همراهان در اثر سانحه سقوط هلی‌کوپتر در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی دعوت حق را لبیک گفتند؛ شماری از هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده در صفحات مجازی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.
  شاید بتوان گفت که اولین واکنش را در فضای مجازی در حساب کاربری میکاییل دیانی مستندساز و کارگردان شاهد بودیم که نوشت: «هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست/ بی‌شهادت مرگ با خسران چه فرقی می‌کند/ شعله در شعله تن ققنوس می‌سوزد ولی/ لحظه آغاز با پایان چه فرقی می‌کند»...
او البته در جبهه هنرمندان نزدیک به دولت تنها چهره‌ای نبود که به این ماجرا واکنش نشان داد. محمود رضوی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که این روزها سریال «موسی(ع)» را در دست تهیه دارد در صفحه مجازی خودش نوشت: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً. خداقوت و خسته نباشید». محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد هم با انتخاب تصویر آیت‌الله رئیسی برای پروفایل صفحه مجازی‌اش از ترکیب «شهید جمهور» برای رئیس‌جمهور استفاده کرد.
محمدحسین قاسمی- که به تازگی سریال «سووشون» را به کارگردانی نرگس آبیار برای شبکه نمایش‌خانگی آماده کرده- دیگر تهیه‌کننده سینما بود که با نمایش تصویری از شهدای حادثه بالگرد پیام تسلیت داد. حسن روح‌الامین هنرمند نقاش هم نوشت: «آقا سید هر چی گفتی راست گفتی. مزد خدمت بی‌وقفه خودتو گرفتی، مبارکت باشه». سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند عرصه کاریکاتور هم تصویر بوسه حاج قاسم بر پیشانی آیت‌الله رئیسی را منتشر کرد نوشت: «در روز ولادت امام رضا(ع) حکم ریاست‌جمهوری گرفتی و در روز ولادت امام رضا(ع) حکم شهادت نصیبت شد». تصویر حاج‌قاسم و آقای رئیسی را صابر شیخ‌رضایی تصویرگر هم منتشر کرد....
مهدی فرجی، محمدرضا شفیعی، جواد شمقدری، احمد نجفی، محمد فیلی و مسعود ده‌نمکی از دیگر تهیه‌کنندگان هستند که تسلیت خود را ابراز کرده‌اند.

اما در میان بازیگران اولین واکنش را در صفحه شخصی آزیتا ترکاشوند دیدیم. این بازیگر سینما و تلویزیون با نمایش تصویری از شهدای سانحه بالگرد هوایی ورزقان نوشت: «رئیس‌جمهور هر کشور در صحنه‌های بین‌المللی نماد کشور و نماینده رسمی مردم آن کشور است. به همین دلیل احترام به او، احترام به نماد و هویت ملی است».
احمد ایراندوست بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتشار تصویری از رئیس‌جمهور شهید از آیه قرانی «انا لله و انا الیه راجعون» برای توصیف حس‌وحالش نسبت به این اتفاق استفاده کرد. محیا دهقانی بازیگر سریال «مستوران» و «نجلا» و آزیتا موگویی نیز از دیگر هنرمندان سینما و تلویزیون کشورمان هستند که بعد از اعلام خبر شهادت رئیس‌جمهور در فضای مجازی به این اتفاق هولناک واکنش نشان دادند.
نفیسه روشن بازیگر سینما و تلویزیون متنی درباره واکنش‌های گروهی از مردم نسبت به این اتفاق نوشت: «فقط می‌توانم بگویم روحش شاد؛ مرگ یک هموطن نه طنز دارد نه جوک؛ مرگ یک هموطن درد دارد».
کاظم نوربخش بازیگر سریال «نون‌خ» و شیوا خسرومهر دیگر بازیگرانی بودند که شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفتند.

مجریان نیز در ابراز نظر درباره این سانحه غم‌بار حضور پررنگی داشتند. حامد سلطانی مجری تلویزیون با نمایش تصویری از شهدای حادثه بالگرد هوایی ورزقان نوشت: «مرد میدان‌ها نمیرد پشت میز». فرزاد حسنی مجری تلویزیون و بازیگر سینما نیز در صفحه مجازی خودش با آیاتی از سوره صافات «سلام علی ابراهیم» به شهادت آقای رئیس‌جمهور واکنش نشان داد.
مژده لواسانی مجری تلویزیون در صفحه مجازی‌اش نوشت: «خدایشان بیامرزد. مهمان صاحب این روز حضرت رضا(ع) باشند. تسلیت و آرزوی صبر برای بازماندگان. اللهم الرزقنا توفیق شهادت فی سبیلک». المیرا شریفی‌مقدم مجری تلویزیون هم با نمایش تصویری از صندلی خالی شهید «رئیسی» نوشت: «انا الله و انا الیه راجعون»! پیمان طالبی دیگر مجری تلویزیون بود که در کنار انتشار تصویری از نشان افتخار خادمی امام رضای ابراهیم رئیسی از این آیه قرآنی استفاده کرد. وحید یامین‌پور مجری دیگری بود که نشان خادمی امام رضای ابراهیم رئیسی را منتشر کرد و نوشت: «المستعان بک یا صاحب الزمان»! محمدرضا باقری مجری و احمد معظمی کارگردان تلویزیون که سریال «هشت پا»ی او قرار است به زودی روی آنتن برود، دیگر کسانی بودند که با انتشار تصویر نشان خادمی امام رضا(ع) به این فاجعه هولناک واکنش نشان دادند. نجم‌الدین شریعتی مجری تلویزیون هم نوشت: «سید شهیدان خدمت سیدابراهیم رئیسی».
ملیکا زارعی مجری برنامه‌های کودک تلویزیون نیز در صفحه مجازی خودش نوشت: «21 اردیبهشت روز ولادت حضرت معصومه(س) و سلام شما به دختران ما؛ 31 اردیبهشت روز ولادت امام رضا(ع) وداع با شما».
 
واکنش‌های اهالی شعر و موسیقی از جنس دیگری بود. حسین حقیقی خواننده موسیقی پاپ نوشت: «خوش به حالت سید؛ گره از کار ما هم بکن». سیدمحسن حسینی خواننده موسیقی ایرانی هم نوشت: «کجا از مرگ هراس دارد. آنکه به جاودانگی روح در جوار رحمت حق آگاه است»؟ در پیج شخصی محمدمهدی سیار شاعر و ترانه‌سرا هم آمده: «آری همین امروز و فردا بازمی‌گردیم/ ما اهل آنجاییم، از اینجا بازمی‌گردیم/ با پای خود سر در نیاوردیم از این اطراف/ با پای خود یک روز اما باز می‌گردیم/ چون ابرها صحرا به صحرا برد ما را باد/ چون رودها صحرا به صحرا باز می‌گردیم».
حامد جلیلی دبیر جشنواره ملی سرود فجر به انتشار تصویری حاوی سخنان مردم خطاب به آیت‌الله رئیسی پرداخت: «حال عجیبی است. انگار همان جمعه بعد از ساعت ۱:۲۰ دوباره برایم زنده شد، انالله و اناالیه راجعون».
ختم کلام را اما شاید از زبان محمد سرشار نویسنده شاهد بودیم که با انتشار تصویر ابراهیم رئیسی در کنار شهید رجایی نوشت: «بین هشت رئیس‌جمهور ایران، خدا چه خوب آبروی رجایی و رییسی را خرید. سن من قد نمی‌دهد که شهید رجایی را از نزدیک دیده باشم اما شهید رئیسی را چند باری از نزدیک دیده بودم. ویژگی بارز شهید رئیسی، اخلاص‌اش بود. چه بسا خدا به بهای همین اخلاص، نکونامش کرد».

آقای رئیس‌جمهور از زبان هنرمندان
باید تسلیم بود!

[رضا میرکریمی، کارگردان سینما] شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیأت همراه ایشان در حادثه سقوط بالگرد خبر تلخی بود. فارغ از اینکه چه دیدگاه سیاسی یا دیگری داشته باشید، به عنوان یک ایرانی از اینکه تعدادی از مسئولان تراز اول کشور در مسیر انجام وظیفه به این شکل جان خودشان را از دست بدهند، دلخراش است. من هم مثل بسیاری از مردم آن شب را تا صبح نخوابیدم و پیگیر اخبار بودم و امیدوار بودم که این سانحه هولناک با خبری خوش به انتها برسد. ولی تقدیر الهی چیز دیگری بود و باید تسلیم بود و باید از صمیم قلب آرزوی رحمت الهی و صبر برای همه عزیزان سفر کرده و بازماندگان محترم‌شان داشته باشیم و در این روز که متعلق به امام خاص ایرانیان، امام رضا(ع) است، خوب است همه کسانی که دل در گرو این سرزمین داریم با هم برای سربلندی ایران عزیز تلاش و دعا کنیم.

 سانحه سقوط بالگرد از زبان هنرمندان
سقوطی که معمولی نبود!

[احمد نجفی، بازیگر و تهیه‌کننده پیشکسوت] من از آن شب تا الان از شدت ناراحتی و نگرانی نخوابیده‌ام. حسی به من می‌گفت این سقوط معمولی نیست. واقعا حیف شد؛ چون آقای رئیسی انسان بسیار خوب و مهربان و خوشرویی بودند. من در دیداری که با ایشان داشتم تقاضایی را مطرح کردم. گفتند این موضوع را روی کاغذ بنویسید و به من بدهید تا ترتیب اثر بدهم. این جمله را با مهربانی و خوشرویی گفتند. من متنی نوشتم و اشاره کردم که کاری باید برای بچه‌های اوکراینی انجام شود. هیچ وقت فکر نمی‌کردم به این راحتی حرف من را گوش کنند.
متاسفانه قبل از اینکه این تقاضا به دست‌شان برسد از دنیا رفتند. امیدوارم نفر بعدی هم با همین انرژی و حتی با انرژی بیشتری ادامه بدهد. آقای رئیسی کارهای خوبی برای کشور انجام داد. ایشان از نابسامانی‌ها آزرده‌خاطر بود، اما همیشه با تواضع و خوشرویی رفتار می‌کرد.

 رئیس‌جمهور از زبان آقای وزیر
سفر به ضیافت ملکوتیان

[محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] در سالروز ولادت هشتمین نور امامت ناباورانه به سوگ و سرور شهادت رئیس‌جمهور مردمی و خستگی‌ناپذیر و یاران گرانقدر همراهش نشسته‌ایم. اینجانب سال‌ها افتخار یادگیری و همکاری صمیمانه با ایشان را در عرصه‌های مختلف داشتم و شاهد جهاد عملی و نظری و خدمتگزاری صادقانه به ایران بودم. امروز رئیس عزیز ما سرافرازانه در مهمانی ملکوتیان، امام راحل و حاج قاسم عزیز حاضر شده و مدال پرافتخار شهادت را بر سینه نصب کرده است.  گواه هرلحظه تلاش بی‌وقفه‌شان برای عزت و کرامت ولی‌نعمتان این خاک را امروز لطف امامی می‌خوانم که وی را به امن آغوش مهر رضوی‌اش پذیرا شده است. اخلاص در فعل و صداقت در قول، حکمت در تدبیر و درایت در تصمیم، و ولایتمداری در اوج مسئولیت و مردمداری در عین کسوت، تنها چند خصوصیت بارز از شخصیت والای حضرت آیت‌الله رئیسی بود که در فقدانش روح و جان همه روشن‌اندیشان و عدالت‌شناسان به درد می‌آید.