۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
در ابتدای معاملات امروز رقم خورد؛

ریزش ۱۰۰۰ تومانی قیمت در بازار غیررسمی/ دلار تلگرامی وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد

نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی با شکاف ۸۰۰ تومانی نسبت به پنجشنبه، معاملات امروز را در حوالی قیمت ۵۷ هزار تومان شروع کرد.
کد خبر : ۶۵۸۳۳۸

به گزارش صراط به نقل از ایبنا، نرخ دلار در بازار غیررسمی مدتی است روند نزولی دارد و این روند در معاملات امروز شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ با شدت بیشتری ادامه یافته است.

در نخستین روز هفته جاری، نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی با شکاف ۸۰۰ تومانی نسبت به روز‌های گذشته، وارد کانال قیمتی ۵۷ هزار شروع به کار کرد و ۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت خورد. دلار تلگرامی در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت خورده بود.

در ادامه و تا لحظه تنظیم این گزارش، نرخ دلار در این کانال‌ها تا ۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان هم پایین آمده که بیانگر کاهش ۱۰۰۰ تومانی قیمت‌ها نسبت به آخرین معاملات هفته قبل است. بر این اساس، با توجه به اینکه دلار آزاد ۲۶ فروردین‌ماه تا مرز ۷۰ هزار تومان هم بالا رفته بود، ظرف حدود ۳۵ روز بالغ بر ۱۳ هزار تومان ریزش قیمت داشته است.

البته این نرخ‌ها بالاتر از واقعیت‌های کف بازار است. مشاهدات میدانی از بازار ارز فردوسی تهران و چهارراه استانبول حاکی است که دلال‌ها نرخ فروش را تا حوالی ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان پایین آورده‌اند.

فعالان بازار می‌گویند بعد از پاسخ قاطع ایران به صهیونیست‌ها در ۲۶ فروردین‌ماه، شوک کاهشی به بازار وارد شد و در ادامه با سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به عربستان در اوایل اردیبهشت، بازار متوجه شد روند نزولی جدی است.

آن‌ها همچنین بر اساس شنیده‌های خود به گشایش‌های ارزی اخیر و افزایش مداخله دلاری بازارساز در سلیمانیه عراق و مداخله درهمی در بازار دبی اشاره می‌کنند و می‌گویند خود را برای نرخ‌های پایین‌تر آماده کرده‌ایم.

گفتنی است برخی تحلیلگران تکنیکال هم معتقدند «اگر قیمت دلار از مرز ۵۷ هزار تومان به پایین کاهش قیمت داشت، قطعاً دلار در بازار آزاد کانال ۵۲ هزار تومان را نیز تجربه خواهد کرد.»

از طرفی کارشناسان اقتصادی هم معتقدند با اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای راه‌اندازی بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ایران و تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان خرد در سال جاری و همچنین اجرایی شدن قانون جدید بانک مرکزی از خردادماه که اختیارات قانونی ویژه‌ای به بازارساز برای مداخله در بازار می‌دهد، باید منتظر ثبات ارزی و احتمالاً کاهش بیشتر قیمت‌ها در سال جاری باشیم.