۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸

جدول درآمدهای بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد/ چند رقم مهم + موضع معاون رئیسی!

نمایندگان مجلس کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ از جدول درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی را تصویب کردند.
کد خبر : ۶۵۶۰۷۵

به گزارش صراط به نقل از بورس پرس، در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال 1403، نمایندگان مجلس با کلیات گزارش کمیسیون در مورد جدول 5 در خصوص درآمدها با 122 رأی موافق موافقت کردند.

بر اساس این گزارش، حمیدرضا حاجی بابایی، گفت: با توجه به پیچیدگی های لایحه بودجه سعی شد با همکاری دولت کمترین تغییرات در مرحله اول و دوم اعمال شود. در جدول 5 مربوط به درآمدها پیشنهاد دولت 1.48 هزار هزار میلیارد تومان بود که هیچ گونه اضافه ای بر مالیات ها انجام نشد.

تنها سقف مالیات ها 100 هزار میلیارد تومان در مرحله اول افزایش داده شد. هر واحد مالیات بر ارزش افزوده 75 هزار میلیارد تومان است. دولت 6 واحد مالیات بر ارزش افزوده که 450 هزار میلیارد تومان می شود در لایحه 385 هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده که در محاسبه 65 هزار میلیارد تومان آن اصلاح شد.

در دیگر مصوبه سقف مالیات ها تا 500 میلیارد تومان برای مناطق کاهش داده شد که قسمتی از آن را در صحن تصحیح خواهیم کرد. پس مجلس مالیات ها را افزایش نداده بلکه عین لایحه را مصوب کرده اما در کمیسیون تلفیق حدود هزار میلیارد تومان از درآمدها به درآمدهای استانی برمی گردد که در این خصوص برخی استان ها نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

دولت 75 هزار میلیارد تومان خلاف مصوبه قبلی برنامه فروش اوراق داشت و در بودجه 254 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که اگر 75 هزار میلیارد تومان به آن اضافه شود به 320 هزار میلیارد تومان می رسد. 135 هزار میلیارد تومان در کنار 30 هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد که مجموعا 480 هزار میلیارد تومان می شود. این میزان فروش اوراق بدنه پولی را به شدت تضعیف می کند که این بخش 75 هزار میلیارد تومان برداشته و مالیات ها افزایش پیدا نکرد. در کنار آن 65 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده جبران می کند و 11 هزار میلیارد تومان نیز از محل افزایش به آن اضافه می شود.

درآمدهای دولت در جدول 5 حدود 1.48 هزار هزار میلیارد تومان بود که این عدد به 1.58 هزار هزار میلیارد تومان رسید. البته درآمدها افزایش نیافت بلکه محاسبات به گونه ای بود که این عدد افزایش یافت. یک ریال بار مالیاتی در مجلس اضافه نشد.

رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی بسیار معمول است

همچنین داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه جداول بر اساس ارقام کلان در سقف های هزینه ای و درآمدی تنظیم شد، گفت: بار مالیاتی سال 1403 نسبت به 3 سال گذشته سبک تر است. زیرا برخی معافیت هایی که سال های گذشته وجود داشت، حذف شده و فشاری به مودیان مالیاتی وارد نمی شود.

وی افزود: 780 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال قبل وصول شد که پیش بینی می شود سال جاری به 950 هزار میلیارد تومان برسد که با توجه به همه موضوعات رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی بسیار معمول است.