۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴

توقف حواشی با جرائم میلیاردی!

توقف حواشی با جرائم میلیاردی!
با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی حواشی بیرون زمین نیز افزایش یافته است
کد خبر : ۶۵۵۴۲۹

به گزارش صراط به نقل از هم میهن ، لیگ برتر فوتبال ایران به هفته‌های پایانی خود نزدیک شده و حساسیت مسابقات و حواشی خارج از زمین باعث شده تا شبکه‌های اجتماعی با بمباران خبری در حوزه فوتبال ایران همراه شود. از محرومیت سیدحسین حسینی و دانیال اسماعیلی‌فر، اشتباهات عجیب داوری در هفته‌های اخیر، نبود سیستم وی‌ای‌آر، مصاحبه‌های جنجالی مربیان و جرائم سنگین مزید بر علت شد تا درخصوص تمام اتفاقات یک هفته اخیر گزارشی بنویسیم.

 

لیگ پرفرازونشیبی که هفته گذشته با چالش «روش تعیین قهرمان» روبه‌رو شد؛ جایی که سهیل مهدی با حضور در برنامه شبکه سه اعلام کرد، در صورت تساوی امتیازات دو تیم، اگر دو دیدار رفت‌وبرگشت نیز با تساوی به پایان برسد، ملاک تفاضل گل است؛ موضوعی که با اعتراض و انتشار استوری بازیکن استقلال همراه شد و بعد از آن بود که تصویب جرائم میلیاردی باعث شد اعتراضات ازاین‌دست پایان یابد.

چرایی محرومیت حسین حسینی

بعد از سوت پایان دیدار آلومینیوم اراک و استقلال در شهر اراک، یکی از هواداران خانم به داخل زمین پرید تا با حسین حسینی عکس بگیرد. بعد از پریدن این تماشاگر به زمین که به‌اصطلاح به او در اصطلاح فوتبال «جیمی جامپ» می‌گویند، نیروهای انتظامی براساس وظیفه‌ای که داشتند به سمت این خانم رفتند تا او را به بیرون از زمین هدایت کنند.

حسین حسینی اما این هوادار خانم را در آغوش گرفت تا مانع از تنش شود؛ موضوعی که خودش چنین عنوان می‌کند: «قصد اهانت به نیروهای انتظامی و حراست را نداشتم و فقط برای جلوگیری از تنش این هوادار خانم را در آغوش گرفتم».

بعد از چند ثانیه اما حسین حسینی با مشت به سینه یکی از هواداران مرد زد که قصد داشت با او سلفی بگیرد. فردای این حواشی، کمیته انضباطی حسسین حسینی را احضار کرد تا نسبت به اتفاقات پیش‌آمده توضیح دهد. بعد از آن، حسینی به پرداخت 300 میلیون تومان جریمه نقدی و یک جلسه محرومیت تعلیقی محکوم شد. دیدار بعدی استقلال پس از این حواشی، تقابل حساس با شمس‌آذر قزوین در ورزشگاه آزادی بود.

استقلال هرچند این مسابقه را به‌سختی با نتیجه سه بر دو پیروز شد اما تلفاتی داد که می‌تواند به بهای از دست رفتن قهرمانی تمام شود. سیدحسین حسینی بعد از پایان این مسابقه در میکسدزون ورزشگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران درخصوص جریمه 300 میلیون تومانی به‌دلیل بغل‌کردن هوادار خانم گفت: «برای من جالب است که کمیته انضباطی چنان سریع تشکیل جلسه داد تا حکم من صادر شود درصورتی‌که اتفاقات مشابه رخ‌داده و بیش از دو ماه گذشته، ولی هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده و حکمی نیز صادر نشده است. بااین‌حال 300 میلیون تومان را با افتخار پرداخت می‌کنم و این مبلغ و جریمه فدای سر آن هوادار خانم».

همین مصاحبه از سوی حسینی باعث شد تا کمیته انضباطی حکم محرومیت تعلیقی دروازه‌بان استقلال را به محرومیت قطعی تغییر دهد و آن را اجرایی کند.  البته بیانیه کمیته انضباطی تاکید دارد که اجرایی‌شدن محرومیت تعلیقی حسینی، از اساس ربطی به بغل‌کردن هوادار خانم ندارد، بلکه بی‌احترامی به ارکان انتظامی و سپس، به سخره گرفتن احکام انضباطی است که باعث شد این حکم اجرایی شود.

ازسوی‌دیگر برخی رسانه‌ها به رفتار حسین حسینی نقد جدی وارد کردند که چرا در قبال هواداران مرد و زن استقلال رفتار مشابه و یکسان ندارد؟ چراکه دقیقاً چند دقیقه بعد از اینکه دروازه‌بان استقلال به‌زعم خودش آن هوادار خانم را نجات داد، با مشت به سینه هوادار مردی زد که قصد سلفی گرفتن با او داشت.

بااین‌حال محرومیت حسینی باوجود مصاحبه‌ای که بوی عقب‌نشینی می‌داد، اجرایی شد و این دروازه‌بان دیدار حساس با تراکتور را از دست داد. اتفاقات ورزشگاه اراک باعث شده تا برخی رسانه‌ها شایعه بدون تماشاگر شدن دیدار پرسپولیس و آلومینیوم را در این ورزشگاه مطرح کنند.

قوانینی که بیانیه‌نویسی را قطع کرد

طی یکی، دو هفته اخیر مربیان تیم‌های لیگ برتری به‌شدت علیه داوری موضع گرفتند و درخصوص برخی مسائل بدون هیچ سند و مدرکی مصاحبه کردند. به‌طور مثال مهدی هاشمی‌نسب، دستیار جواد نکونام و همینطور محمد نوازی در گفت‌وگوهایی جداگانه به یک‌باره بعد از پیروزی استقلال مقابل آلومینیوم اعلام کردند که دست‌هایی در کار است تا مانع از قهرمانی این تیم در لیگ برتر شود.

از سوی  مربیان دیگر نیز مصاحبه‌هایی که بوی تئوری توطئه می‌دهد، بارها انجام شد تا درنهایت سازمان لیگ برای جلوگیری از انجام چنین صحبت‌های بی‌اساسی، جرائم سنگین دو میلیارد تومانی را تصویب کند. بعد از تصویب این قانون، بساط بیانیه‌نویسی و مصاحبه‌های اتهام‌آمیز مربیان درخصوص مسائل فوتبالی پایان یافت. ماجرا به‌حدی 180 درجه تغییر کرد که حتی باشگاه استقلال درخصوص محرومیت سیدحسین حسینی هم بیانیه‌ای نداد تا در معرض جریمه دو میلیارد تومانی قرار نگیرد.

نشست‌های خبری بی‌ارزش

سازمان لیگ از دو سال گذشته تصویب کرد که سرمربیان تیم‌هایی که به نشست خبری نیایند 50 میلیون تومان جریمه خواهند شد. از دو سال پیش یحیی گل‌محمدی نشست‌های خبری خود را در ورزشگاه شهید کاظمی برگزار می‌کرد و حاضر نمی‌شد در سالن سازمان لیگ در میدان شیخ بهایی پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد تا اینکه این روند در لیگ امسال از سوی گل‌محمدی تغییر کرد.

امسال اما جواد نکونام به‌جز هفته‌های ابتدایی، دستیارش مهدی هاشمی‌نسب را به نشست خبری می‌فرستد تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد. ازطرف‌دیگر نیز خبرنگاران نشست خبری هاشمی‌نسب را تحریم می‌کنند، چراکه عقیده دارند جواد نکونام به‌عنوان سرمربی باید پاسخگوی سوالات آنها باشد. رضا عنایتی نیز در آخرین نشست خبری برگزارشده در جمع خبرنگاران گفت، اگر حضور سرمربیان تیم‌ها الزامی نیست، از نشست‌های بعدی پزشک تیم را به محل سالن کنفرانس می‌فرستد چراکه احترام باید دوطرفه باشد. صحبتی که تا حدودی صحیح است.

حالا بعد از چالش‌های شکل‌گرفته ظاهراً قرار است سازمان، میزان جرائم غیبت سرمربیان تیم‌ها را افزایش دهد. موضوعی که همه جای دنیا مرسوم است. مثالی دراین‌باره روشن می‌کند که مربیان ایرانی حداقل در این بخش تا چه میزان غیرحرفه‌ای رفتار می‌کنند. در بوندسلیگا اگر سرمربی یک تیم در نشست خبری شرکت نکند، مبلغ 16000 یورو جریمه می‌شود که در عرض یک‌هفته باید پرداخت شود.

در فوتبال ایران اما این موضوع هرچند به‌صورت مکتوب و قانونی درآمده، اما آنطور که باید عملی نشده و بارها در هفته‌های مختلف شاهد این ماجرا بودیم که سرمربی تیم، دستیارش را به نشست خبری می‌فرستد تا خودش از پاسخ به سوال خبرنگارها فرار کند و در مرکز حاشیه حضور نداشته باشد.

هرچند مهدی تاج وعده داده از ابتدای فصل آتی، تمام مسابقات قرار است با حضور وی‌ای‌آر برگزار شود، اما چند هفته باقی‌مانده قطعاً چالش بزرگی برای کمیته داوران خواهد بود؛ چراکه قضاوت‌های عجیب و پراشتباه داوران در بسیاری از مسابقات باعث‌شده تا صدای تمام تیم‌ها فارغ از رنگ‌ها دربیاید.

آخرین حاشیه مطرح‌شده مربوط به دیدار استقلال و شمس‌آذر است که نکونام و کیانوش رحمتی به‌سمت برخی هواداران شمس‌آذر علامتی را نشان دادند که البته از سوی کمیته انضباطی، رفتار رحمتی، مصداق توهین قلمداد و شامل محرومیت شد اما رفتار نکونام، مصداق بی‌احترامی قلمداد نشد.

ازسوی‌دیگر رفتار دانیال اسماعیلی‌فر بعد از گلزنی مقابل نفت آبادان، توهین تلقی شد تا با محرومیت یک‌جلسه‌ای مقابل سپاهان همراه شود. باشگاه پرسپولیس نیز برای فرار از جریمه دو میلیاردی، نسبت به این حکم اعتراض نکرد تا شگفتی تکمیل شود.

باید دید در این فصل پرحاشیه، کدام تیم، جام قهرمانی را با کمترین تلفات مالی بالای سر خواهد برد. لیگی که قهرمانش برخلاف تمام دنیا، حتی یک‌ریال پاداش هم از سوی برگزارکنندگان دریافت نمی‌کند.