۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۱

سنگ‌اندازی آمریکا برای عضویت فلسطین در سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه گذشته قطعنامه عضویت کامل فلسطین را مورد بررسی و رای‌گیری قرار داد که این قطعنامه پیشنهادی مطابق معمول با وتوی آمریکا روبرو شد.
کد خبر : ۶۵۵۳۶۰

به گزارش صراط به نقل از دفاع‌پرس بامداد جمعه گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحدد قطعنامه پیشنهادی کشور الجزایر برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را مورد بررسی و رای‌گیری قرار داد، ولی همانند موارد گذشته شاهد بودیم که این قطعنامه با وتوی آمریکا روبرو شد. موضوعی که بار دیگر نشان داد که آمریکا به عنوان یکی از حامیان و پشتیبانان رژیم صهیونیستی در راستای پشتیبانی همه جانبه از این رژیم اشغالگر و متجاوز از هیچ اقدام فروگذار نمی‌کند.

قطعنامه پیشنهادی کشور الجزایر به منظور عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد در شرایطی برای تصویب به ۹ رای موافق و بدون وتوی کشور‌های عضو اصلی شورای امنیت نیاز داشت که در رای‌گیری روز جمعه ۱۲ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت به آن رای مثبت دادند. ضمن اینکه «انگلیس» و «سوئیس» به این قطعنامه رای ممتنع داده و فقط آمریکا بود که با رای منفی خود این قطعنامه را وتو کرد.

اما موضوع مهمی که در این میان موجب جلب توجه شده این است که پیشنهاد چنین قطعنامه‌ای در شرایطی که بیش از هفت ماه از جنگ غزه می‌گذرد نشان از دغدغه کشور‌های اسلامی و مستقل در جهان از وضعیت و سرنوشت مردم فلسطین به خصوص ساکنان نوار غزه دارد. در واقع این کشور‌ها به خصوص الجزایر قصد داشتند تا با پیشنهاد چنین قطعنامه‌ای ضمن حمایت از فلسطین و مردم غزه، رژیم صهیونیستی را به منظور توقف جنایت خودش در غزه تحت فشار فراوان قرار بدهند.

از طرف دیگر، تصویب قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد اگر تصویب می‌شد به معنای به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی جامعه جهانی بود. امری که موجب می‌شد تا رژیم صهیونیستی دیگر نتواند به کشتار مردم فلسطین و غزه و ارتکاب جنایان فراوان علیه آن‌ها اقدام کند. در واقع تصویب این قطعنامه سد بزرگی برای مردم غزه بود تا از آن‌ها در برابر رژیم اشغاالگر و جنایتکار صهیونیستی محافظت کند.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا با وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ضمن اینکه بار دیگر حمایت تمام قد خود را از رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته است، عملا سازمان ملل را از به رسمیت شناختن کشور فلسطین بازداشته است. امری که یک بار دیگر نشان داد که فلسطین و سرنوشت مردم آن نه تنها هیچ اهمیت و جایگاهی برای آمریکا ندارد، بلکه این کشور در مسیر پشتیبانی از رژیم صهیونیستی هیچگاه اجازه نخواهد داد تا فلسطین به عنوان یک کشور مستقل شناخته شود.

حال اینکه، تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت آمریکا با عضویت کامل این کشور در سازمان ملل را محکوم و آن را ناعادلانه و غیرموجه توصیف کرده است. ضمن اینکه نماینده فلسطین در سازمان ملل درباره حق تعیین سرنوشت این کشور گفت که این حق سازش، تاخیر یا تعلیق را نمی‌پذیرد و «اسرائیل یک قدرت استعماری است که هدف آن محو مردم فلسطین، تمدن و فرهنگ آن‌هاست».

در پایان باید به این مهم اشاره کنیم که در شرایطی که جنگ غزه وارد هفتمین ماه خود شده است و بیش از ۳۴ هزار نفر از مردم غزه شهید و بیش از ۷۵ هزار نفر دیگر مجروح شدند، اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه پیشنهادی کشور الجزایر تنها یک معنی دارد و آن چارغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی به منظور کشتار و نسل‌کشی هرچه بیشتر مردم غزه و همچنین تخریب بیش از پیش ساختمان‌ها و زیرساخت‌های این باریکه است.