۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

رئیس سازمان هواشناسی: بسیاری از سیستم‌های بارشی ترکیه در ایران فعالیت ندارد

رئیس سازمان هواشناسی:
بسیاری از سیستم‌های بارشی ترکیه در ایران فعالیت ندارد
رئیس سازمان هواشناسی کشور، الگوهای جوی ترکیه با ایران را متفاوت دانست و تاکید کرد: بسیاری از سیستم‌های بارشی فعال در ترکیه در ایران فعالیت ندارد.
کد خبر : ۶۴۴۸۷۰

به گزارش صراط به نقل از ایلنا ، سحر تاج‌بخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور شب گذشته با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر گفت: نابودی منابع آب زیرزمینی و خشک شدن تالاب‌های فصلی، دو چالش اصلی کشور است و باید برنامه جامع در حوزه زیست‌محیطی تدوین شود.

وی افزود: استفاده از آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز، از مهم‌ترین مشکلات ما است که موجب شده منابع آب‌های زیرزمینی نیز نابود شود.

تاج‌بخش خاطرنشان‌کرد: شرایط اقلیمی کشور مساعد نیست، منابع زیست‌محیطی و تالاب‌های فصلی در حال خشک شدن هستند و کمبود بارش هم رخ داده است که با ادامه این روند رودخانه‌های دائمی کشور نیز به‌سمت خشک شدن می‌رود.

وی تاکید کرد: باید برنامه جامع مدونی در حوزه زیست‌محیطی تبیین شود و همه دستگاه‌های کاربر آب مکلف به اجرای آن بر اساس منافع ملی باشند.

تاج‌بخش با اشاره به اجرای پروژه‌های انتقال آب دریا برای تامین آب مورد نیاز کشور، اظهار داشت: آنچه در اجرای این پروژه‌ها اهمیت دارد، این است که با توجه به شرایط کشور و ظرفیت‌ها، بهترین بهره‌برداری را از امکانات سرزمینی انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده از ظرفیت دریاها یکی از راهکارهای تامین منابع آب است که در دنیا استفاده می‌شود، اما بسیار مهم است که استفاده از این ظرفیت‌ها ما را به بیراهه نکشاند و شرایط را از وضع موجود بدتر نکند.

وی تصریح‌کرد: به طور قطع اگر استفاده از این ظرفیت‌ها نامحدود باشد، مشکلات زیست‌محیطی برای موجودات دریایی ایجاد می‌شود و شوری آب را زیاد می‌کند.

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر این که باید با توجه به اقلیم سرزمین خود بهترین وضعیت را برای کشور فراهم کنیم، بیان کرد: پیشنهادی در این زمینه توسط وزارت نیرو به شورای عالی آب ارائه شده است و در این پیشنهاد منابع مختلف آبی برای ظرفیت‌های کشاورزی، صنایع و زیست محیطی لحاظ شده است که موضوع استفاده از آب دریا و پساب را هم شامل می‌شود.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، تاج‌بخش در پایان با اشاره به اهمال در مدیریت منابع سرزمینی، گفت: اگر برنامه مدونی به‌ویژه در حوزه کشاورزی نداشته باشیم، شرایط از این هم بدتر خواهد شد.