۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴

مهمترین علل گرانی‌های اخیر

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس تزریق نقدینگی و سوءمدیریت ۲ دلیل اصلی گرانی‌های اخیر برشمرد.
کد خبر : ۵۸۷۱۹
به گزارش صراط حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در خصوص گرانی‌های به وجود آمده در کشور اظهار داشت: دلیل گرانی‌ها 2 مسئله است؛ یکی از این مسائل تزریق نقدینگی است که در طول سال انجام می‌شود و در فصول خاصی از سال آثار خودش را بروز می‌دهد.

وی افزود: یکی از فصول که نتیجه نقدیگی بروز می‌کند، ایام عید است چراکه در این ایام مردم ذخیره خودشان را به پول نقد تبدیل و در بازار خرید می‌کنند که این مسئله تقاضای زیادی پدید می‌آورد؛ بدون اینکه مقدار عرضه افزایش پیدا کرده باشد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه دلیل دیگری که باعث گرانی می‌شود، سوءمدیریت‌هاست، ادامه داد: ما نمی‌توانیم سهم مهمی را برای سوءتدبیر‌ها و سوءمدیریت‌ها نبینیم.

این نماینده مجلس گفت: گرانی‌های به وجود آمد حاصل هر دو مورد ذکر شده است و نمی‌شود آن را تفکیک کرد.

وی اظهار داشت: سوءمدیریتی که در مسئله ارز و سکه داشتیم، آثارش را در بالا بردن نرخ طلا و ارز نشان داد البته اثر این موارد یک باره بروز نمی‌کند بلکه کم کم خودش را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس اظهار داشت: وقتی قیمت ارز نزدیک به 2 برابر شد، اثر آن حالتی انتشاری دارد یعنی اول به سراغ کالاهایی می‌رود که متکی به واردات و ارز است و بعد کم‌کم به سمت کالاهایی سوق پیدا می‌کند که ربطی به واردات و ارز هم ندارد.

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: اگر می‌خواهیم گرانی پدید نیاید، باید جلوی کسر بودجه را بگیریم؛ دولت نباید نقدینگی اضافه ایجاد کند، کما اینکه در قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت 9 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید ایجاد کرد و به تعبیر دقیق‌تر دولت 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برداشت کرد.

مصباحی‌مقدم با ذکر این مسئله که مجوز این برداشت در بودجه هم نیامده بود، گفت: دولت برای پرداخت یارانه‌ها 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد که این مسئله به هیچ عنوان در قانون دیده نشده بود و در این مسئله بر خلاف قانون عمل شده است.

وی اضافه کرد: این 9 هزار میلیارد تومان با ضریب فزایندگی 4.6 درصد چیزی حدود 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید ایجاد می‌کند و مسلم است که این رقم اگر به بازار تزریق شود، تورم ایجاد می‌شود.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
همه مشكل رو ميدونن ولي مسئولين محترم لطف كنند به جاي اين تحليل ها فكري براي گراني كنند. خد ا باعث و بانيش رو لعنت كنه. من كه شخصا براش دعا مي كنم؛ خصوصاً ............................... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به خدا ديگه صبرم سر اومده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
بی کفایتی/سوء مدیریت/دلال بازی/فرصت طلبی/اختلاس/مردم آزاری و ......علل گرانیها