۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰

انسانها باران تولید می کنند

کد خبر : ۳۱۰۸۵

انسانها به زودی قادر خواهند بود برای زمان و مکان بارش باران تصمیم گیری کنند، زیرا دانشمندان توانسته اند با استفاده از پرتو قدرتمند لیزری در هوا دانه های باران ایجاد کنند.

به گزارش صراط نیوز به نقل از مهر، این تکنیک که متراکم سازی آب با کمک لیزر نام دارد می تواند روزی اسرار چرخه آب و هوایی را برملا کرده و قدرت تصمیم گیری برای باریدن را در اختیار انسانها قرار دهد.

با وجود اینکه بارور کردن ابرها برای مدتی مورد استفاده قرار می گرفت، این تکنیک به عنوان شیوه ای ایمن برای ایجاد ابرهای باران زا برشمرده نمی شود زیرا برای عملی کردن آن باید اتمسفر را از ذرات ریزی مانند ذرات ریز یخی و یودید نقره پر کرد. این به آن معنی است که در کنار شکل گیری قطرات باران، مواد شیمیایی می توانند در سطوح گسترده پخش شده و به محیط زیست آسیب وارد کنند.

شیوه جدید لیزری شیوه ای متفاوت است زیرا می تواند از رطوبت طبیعی و شرایط جوی برای ایجاد باران استفاده کند. به گفته فیزیکدانان دانشگاه ژنو لیزر می تواند به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرد، می توان آن را به خوبی هدف گرفت و پس از آن نیز مقادیر زیادی یودید نقره در آسمان به جا نخواهد ماند.

همچنین می توان پرتو لیزر را به راحتی خاموش و روشن کرد تا به این شیوه کارایی استفاده از آن را مورد ارزیابی قرار داد. زمانی که چینی ها ذرات یودید نقره را به آسمان تزریق می کنند، تعیین اینکه آیا این ذرات در نهایت منجر به بارش باران خواهد شد یا نه بسیار دشوار است.

محققان این تکنیک جدید لیزری را در نزدیکی سواحل دریاچه ژنو، پس از ساخت یک لیزر بسیار بزرگ به نمایش گذاشتند. در پی 133 ساعت شلیک پرتو لیزر ذرات اسید نیتریک در هوا ساخته شده و مولکولهای آب را برای تشکیل قطره های آب در آسمان به یکدیگر پیوند دادند.

با وجود اینکه لیزر منجر به ایجاد بارش باران نشد، محققان امیدوارند به زودی بتوانند آب و هوا را به این شیوه تغییر داده و یا از به وجود آمدن سیلها جلوگیری کنند. ایده تغییر دادن یا کنترل کردن آب و هوا ایده جدیدی نیست، در سال 1946 وینسنت شیفر ایده باروری ابرها را ارائه کرد که تا به امروز همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس گزارش دیلی میل، چین نیز دارای بزرگترین سیستم باروری ابرها در جهان است که با استفاده از آن بر روی نواحی مختلف این کشور باران ایجاد می کند.
 


 

برچسب ها: باران تولید