۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
امير ميرزاييان

آخر و عاقبت ندانم كاري؛ پرسپوليس، تيمي كه ديگر ابهت ندارد

کد خبر : ۳۰۴۵۹
تيم فوتبال پرسپوليس در حالي هفته چهارم رقابت هاي ليگ برتر باشگاه هاي كشور را با كسب تنها 2 امتياز به پايان رساند كه بايد اقرار كرد، ضعيف ترين دوران حيات خود را سپري مي كند و ديگر ابهت هميشگي را ندارد.
تيم فوتبال پرسپوليس ليگ يازدهم را با مديريت حبيب كاشاني و سرمربيگري حميد استيلي آغاز كرد تا اين دو دوست قديمي بتوانند اين تيم پرطرفدار و ريشه دار را پس از گذشت چهار سال، به مقام شامخ قهرماني برسانند.
ولي اين آرزو مثل حباب تركيد، زيرا از ابتدا مشخص بود كه پرسپوليس در فصل يارگيري موفق عمل نكرده و با اتكاء به برخي بازيكنان ناكارآمد، نمي تواند جايي در صدر جدول داشته باشد.
اتفاقا ديدگاه صاحب نظران و نخبگان فوتبال درست از آب درآمد و از همان بازي نخست مقابل ملوان، مشخص شد كه پرسپوليس با توسل به اين دسته از بازيكنان، نمي تواند سربرآسمان ليگ برتر بسايد .
در ديدار برابر ملوان انزلي كه در حضو بيش از 60 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادي تهران برگزار شد، بازي ضعيف و تاكتيك نااميد كننده پرسپوليس با مخالفت شديد هواداران دلباخته اين تيم مواجه شد و آنها با سردادن شعار عليه مديريت، كادر فني و بازيكنان، سياست نادرست مديران را مورد نكوهش قرار دادند.
هرچند مسوولان باشگاه و كادرفني، هواداران دو آتشه پرسپوليس را كه از نتايج چند سال اخير اين تيم در ليگ برتر به سطوح آمده اند را به صبر و حمايت از تيم دعوت كردند، اما نمايش نااميدكننده و نتايج ضعيف اين تيم در چهار بازي نخست ليگ به حدي دور از انتظار بود كه ديگر خوشبين ترين هوادار پرسپوليس نيز علاقه اي به پشتيباني از كادر فني و بازيكنان ناكارآمد اين تيم نشان نمي دهد.
حميد استيلي سرمربي جوان پرسپوليس به شكل مدام از هواداران مي خواهد تا خويشتن دار باشند و تيم را حمايت كنند، اما واقعيت اين است كه ارتش سرخ هيچ نام و نشاني از يك تيم خوب و آينده دار ندارد و هواداران كه فوتبال را به خوبي مي فهمند، به هيچ عنوان علاقه اي به حمايت از اين تيم نشان نمي دهند.
سرخ پوشان تهران برابر ملوان انزلي، شاهين بوشهر، شهرداري تبريز و مس سرچشمه كه هيچكدام از مدعيان ليگ نيستند و تنها براي سقوط نكردن و قرار گرفتن در ميانه هاي جدول مبارزه مي كنند تنها 2 امتياز كسب كرده اند تا طرفداران پرسپوليس بيش از پيش در لاك نگراني فرو روند.
به باور بسياري از پيشكسوتان پرسپوليس ، ناهماهنگي و بي برنامگي اين تيم در طول تاريخ بي سابقه بوده و نتايج خردكننده و شوك آور، اسباب تحقير هواداران اين تيم بزرگ و ريشه دار را فراهم كرده است.
فلش بك به گذشته بخوبي نشان مي دهد كه در طول حيات اين باشگاه هيچگاه سابقه نداشته است كه اين تيم در پايان هفته چهارم تنها 2 امتياز كسب كند و با هفت گل خورده در بين 3 تيم انتهاي جدول قرار بگيرد.
شايد در بازي هاي ابتدايي فصل جايگاه تيم ها چندان حائز اهميت نباشد اما پرسپوليس در ديدارهاي گذشته خود هيچ برنامه و هارموني مناسبي نداشته و تنها با استفاده از خلاقيت علي كريمي به گل دست مي يابد. از سوي ديگر خطوط دفاعي و مياني پرسپوليس از پيوند منطقي برخوردار نيست و ناهماهنگ و فرتوت نشان مي دهد، بطوريكه مثل آب خوردن دروازه اش توسط حريفان به تسخير در مي آيد.
البته رسيدن پرسپوليس به شرايط نامطلوب فعلي چندان دور از ذهن نبود چراكه آنها در فصل جاري همانند دو سال گذشته در امر يارگيري بخوبي عمل نكرد و در نهايت مجموعه اي كنار هم جمع شد كه در تمامي پست ها دچار ضعف مفرط شد، بطوريكه اكنون هيچ نقطه اتكايي به غير از علي كريمي ندارد.
پرسپوليسي ها نه تنها در فصل جاري عملكرد خوبي در يارگيري نداشتند بلكه با اخراج برخي بازيكنان همانند اشپيتيم آرفي، مجتبي زارعي و سعيد حلافي، عملا خط آتش خود را تضعيف كردند.
با جدايي اين بازيكنان، تنها مهرداد اولادي به جمع سرخ پوشان اضافه شد تا با مصدوميت اين مهاجم علنا پرسپوليس ها يك مهاجم توانمند براي قرار دادن در تركيب نداشته باشند.
در ميانه ميدان هم تياگو هافبك برزيلي سرخ پوشان كه انصافا در دو فصل گذشته عملكرد خوبي داشت از اين تيم كنار گذاشته و حميد استيلي نشان داد كه به مازيار زارع نيز علاقه اي ندارد تا در نهايت اين تيم در ميانه ميدان هم بسيار متزلزل و شكننده باشد.
سامان آقازماني به عنوان هافبك دفاعي پرسپوليس بازي مي كند كه در دقيقه 60 هر بازي تعويض مي شود و هنوز برنامه استيلي براي استفاده از اين بازيكن مشخص نيست.
از سوي ديگر علي كريمي به عنوان نقطه اتكاي اين تيم در تركيب قرار مي گيرد، اما اين بازيكن كه همواره نشان داده با بازي كردن در خط حمله و يا هافيك نفوذي بسيار موفق است ، در تيم استيلي به عنوان يك هافبك دفاعي وارد ميدان مي شود تا عملا نتواند از تكنيك فردي خود بخوبي استفاده كند.
به اين مساله بايد اشتباهات استيلي را در تعويض ها هم اضافه كرد تا ضعف هاي متعدد سرخ پوشان در فصل جاري نمايان شود.
زماني كه در فصل نقل و انتقال بازيكنان، تيم هايي چون استقلال، تراكتورسازي، ذوب آهن ، راه آهن و ... با در اختيار گرفتن بازيكنان نامدار و كارآمد به دنبال بستن تيمي قدرتمند بوده تا در پايان فصل جايگاه مناسبي را در اختيار بگيرند، مديران باشگاه پرسپوليس تنها نفراتي كه خودشان براي آمدن به اين تيم علاقه نشان مي دادند را استخدام كردند و با كمترين هزينه تيم خود را كامل نمودند تا اين ناكارآمدي، اسباب تحقير اين تيم را فراهم كند.
اما در ميان تعجب همگان، برخي از مسوولان و مربيان اين تيم، به جاي آنكه واقعيت ها را بپذيرند و نقدپذير باشند، براشتباهات خود سرپوش مي گذارند و بنا دارند تنها بي حوصلگي هواداران را عامل اين ناكامي ها بدانند.
بهرحال، مسوولان باشگاه پرسپوليس و كادر فني اين تيم بايد به اين نكته حياتي واقف باشند كه براي هواداران، سربلندي و موفقيت اين تيم مهم است و آنها به نام و نشان افراد كاري ندارند . مخلص كلام اينكه، پرسپوليس يك تيم بزرگ و پرافتخار است و نبايد قرباني ندانم كاري و لج ولجبازي مسئولان اين باشگاه شود. اميد است كه اين تيم همچون گذشته بتواند در عرصه ليگ برتر سيمايي دلپذير داشته باشد، چراكه حضور باصلابت قرمزها ضمن آنكه تنور مسابقات داخلي را گرم نگه مي دارد، طبعا اسباب قدرتمندي تيم ملي فوتبال كشورمان را نيز فراهم مي آورد .