۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
کاش کمی بیشتر فکر می‌کردیم

آیا یک رپر توبه‌کرده باید امام مسجد شود؟!/ بهتر از تتلو نداشتیم؟!

جاي سؤالي از كساني كه ايشان را در چنين تريبون بزرگي به خدمت گرفته‌اند، همچنان باقي است: آيا براي دفاع از حق هسته‌اي ملت ايران حقيقتاً هنرمند ديگري با شأنيت بالاتر و پيشينه بهتر وجود نداشت؟
کد خبر : ۲۵۳۰۸۷
صراط: داستان موسيقي‌هاي رپ و زير زميني كشورمان را كمتر كسي است كه نشنيده باشد. جواناني كه نه در لس‌آنجلس بلكه در همين تهران و شهرستان‌ها در استوديوهاي خانگي و زيرزميني ركورد هنجارشكني در توليد موسيقي غير مجاز را شكستند و گوي سبقت را از خوانندگان لس آنجلسي نيز ربودند!

جوانان يا حتي نوجواناني كه به عرصه موسيقي وارد مي‌شوند و هر چند سال يكبار يكي از آنها خبرساز مي‌شود. از هيچ كس و ياس و ساسي مانكن گرفته تا حسين تهي و همين امير تتلوي خبرساز اين روزهاي خودمان!

خوانندگاني كه معلوم نيست چرا كسي هم كاري با آنها ندارد و به صرف اينكه در كليپ‌هايشان از تصاوير زنان برهنه استفاده نمي‌كنند و رعايت نيم‌بندي از قوانين جمهوري اسلامي به خرج مي‌دهند، مسئولان چشم تيز بينشان را به روي آنها مي‌بندند تا آزادانه هر بلايي كه مي‌خواهند يا بهتر بگوييم مي‌توانند، بر سر فرهنگ و سبك زندگي نوجوانان ايراني بياورند.

غافل از اينكه موسيقي رپ در همه جاي جهان به عنوان موسيقي اعتراض و هنجارشكن و نافي ساختارهاي كلان اجتماعي شناخته شده و شهرت دارد و حتي در همين امريكاي به اصطلاح مهد آزادي هم پروژه‌هاي مفصلي توسط سازمان‌هاي امنيتي براي كنترل جريان موسيقي رپ و هدايت آن صورت گرفت و برخي از خوانندگان و رهبران درجه يك آن به طرق گوناگون از صحنه روزگار حذف شدند كه در اين مجال كوتاه جاي تفصيل آن نيست.

اما از آنجا كه در ايران بي‌توجهي به شبيخون فرهنگي اصولاً مسئله‌اي رايج است و اساساً بايد همواره باشد تا بچه حزب‌اللهي‌ها مثل هميشه گلوي خود را پاره كنند و صدايشان هم به جايي نرسد، جريان موسيقي رپ هم در ايران به امان خدا رها شده تا سير نزولي صعودي نماي خود، به سمت حضيض اخلاقي را طي كند و جوانان ايراني را با خود ببرد.

چگونگي صعود يك رپر به تريبون سازمان‌ها!

همين چند هفته پيش در ميان اخبار مبهوت‌كننده‌اي كه همه روزه از رپر‌هاي ايراني درج مي‌شود، خبري شوكه‌كننده بر تلكس رسانه‌ها ظاهر شد: همكاري امير تتلو با روابط عمومي نيروي دريايي ارتش و سازمان رسانه‌اي معروف! بله امير تتلويي كه تا ديروز به «بغبغو كردن» در شبكه‌هاي اجتماعي شهرت داشت. اكنون بر عرشه ناوشكن جماران ظاهر شده و با حركات موزون از حق استفاده ايرانيان از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي مي‌خواند!!

امير حسين مقصودلو معروف به تتلو كسي نيست جز يك خواننده رپ گمنام سال‌هاي دهه 80 كه اصالتاً اهل روستاي مقصودلو از توابع شهرستان هريس در استان آذربايجان شرقي است. او به دليل آهنگ‌هاي خاص با مضامين تند و هنجارشكنانه‌اش به سرعت در شبكه‌هاي اجتماعي معروف شد و طي 10 ساله 1382 تاريخ انتشار اولين اثر تا 1392 تاريخ بازداشت(!) سير صعودي عجيبي را در ميان هواداران طي كرد و البته همين مضامين آثارش بالاخره كار دستش داد و توسط پليس امنيت اخلاقي بازداشت شد.

وي پس از اين جريان كه بيش از دو روز به طول نينجاميد در صفحات شبكه‌هاي اجتماعي از عملكرد گذشته خود اظهار ندامت و پشيماني كرده و تلاش كرد تا در محتواي آثار خود تغيير را نمايان سازد. ظاهر رپ وي با آرايش عجيب مو و خالكوبي‌هاي نامتعارف و سبك خاص ترانه‌هايش البته تغيير نكرد ولي به آن محاسني بلند و عباراتي مناجات گونه در كليپ‌ها اضافه شد كه معلوم نيست برآيند اين تركيب متناقض را بايد چگونه ارزيابي نمود!

در هر حال امير مقصودلو در ظاهر از گذشته خود پشيمان است و در عمل هم تلاش براي جبران را نشان داده و اينها همه نكات مثبتي است كه نبايد ناديده گرفت. درِ بازگشت و توبه همواره از سوي خداوند متعال باز است و كسي منكر اين مهم نمي‌شود و قطعاً ملاك در ارزيابي، حال افراد است نه گذشته‌اي كه از آن اظهار ندامت مي‌كنند. اما جاي سؤالي از كساني كه ايشان را در چنين تريبون بزرگي به خدمت گرفته‌اند، همچنان باقي است: آيا براي دفاع از حق هسته‌اي ملت ايران حقيقتاً هنرمند ديگري با شأنيت بالاتر و پيشينه بهتر وجود نداشت؟

كسي توبه اميرتتلو را زير سؤال نمي‌برد اما هركه توبه كرد را نبايد فردا صبح امام مسجد قرار داد. آيا بهتر نبود از ميان هنرمندان ارزشي و انقلابي كشورمان كه عمري را در راه آرمان‌هاي امام (ره) و انقلاب سپري كرده‌اند، كسي را براي قدم گذاشتن بر عرشه ناوشكن جماران كه رهبري خود براي افتتاح آن تشريف فرما شدند، انتخاب مي‌كرديد؟

آن هم در كشوري كه به بديع بودن موسيقي سنتي خود در سطح جهاني افتخار مي‌كند و ميراث دار غني‌ترين فرهنگ و ادبيات ملي در عرصه جهان اسلام است.

آيا همكاري با يك رپر پشيمان كه تفاوت چنداني هم در ظاهر و سبكش ديده نمي‌شود، در شأن جمهوري اسلامي و تكاوران محترم و ارجمند بود كه در پشت سر امير تتلو رژه بروند؟!
آيا آن سازمان رسانه‌اي كه اصولاً در جهت جريان فرهنگي، ارزشي و انقلابي كشور فعاليت مي‌كند، بهتر نبود توان و بودجه خود را به جاي خروجي مشترك با امير مقصودلو صرف خلق آثار هنري درجه يك از هنرمندان انقلابي كشور كند؟

البته هرچند خارج از موضوع اما بد نيست تذكري هم درباره كارگردان و سبك كارگرداني نماهنگ مشهور اين روزهاي كشورمان بدهيم.

نخست اينكه اين كارگردان نيز همانند خود امير تتلو در كارنامه خود بازداشت و دستگيري در اصفهان را به دليل كارگرداني نماهنگ‌هاي غير مجاز زيرزميني دارد.

دوم و بد‌تر از مورد نخست كه نتيجه سپردن كار به چنين تيم سازنده‌اي است اين است كه كليپ در بطن خود به جاي شعار صلح‌آميز بودن شعار خشونت را به مخاطب جهاني منتقل مي‌كند.

اگر قرار است در اثري جهاني(!) با استفاده از هنر و موسيقي و نمايش پلاكاردهايي انگليسي زبان، پيام صلح‌آميز بودن انرژي هسته‌اي ايران به گوش جهانيان رسانده شود، ديگر رژه رفتن تكاوران نيروي دريايي در فضايي كاملاً نظامي و نمايش سكانس به سكانس ناوشكن موشك‌انداز معنايي نخواهد داشت و دقيقاً نقض غرض اوليه را به ذهن مخاطبان خارجي متبادر مي‌كند. بگذريم از اينكه خود تتلو نيز در جاي جاي كليپ انرژي هسته‌اي صلح‌آميز فرياد مي‌زند: «خليج‌فارس مسلح!!!»

منبع: روزنامه جوان
برچسب ها: صراط تتلو رپ
نظرات بینندگان
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
۵۰
۵۱
صراط
تو بیجا میکنی برای عیار آدم ها نرخ تعیین میکنی..
امثال شماها گند زدین به اسلام...
رافت اسلامی کجای دیدگاه داعشی شماهاست؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
۳۱
۱۸
بالاخره این هم ایرانیه ولی خب باید از بقیه هم حمایت بشه.هرکسی ک علاقه داشت.هرکدوم طرفدارای خودشونو دارن
ایرانی غیرتمند
|
Japan
|
۱۳:۴۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
۲۵
۱۹
آقای به اصطلاح کمی محترم فقط شما پاکیدشما وامثال شما تاحالاگناهی مرتکب نشده اید معصومید.
الان یعنی اسلام بخطرافتادنظام اسلامی فروپاشید.
توروخدایی که شما نمیپرستیدوفقط ادای پرستشش رادارید جمع کنید این بساط را.
این همه اختلاس ودزدی وبیت المال راخوردن عین اسلامه ولی توبه کردن یک نفرضربه به اسلامه.
اگراین اسلامه چراابوذرغفاری باآن سابقه قبل ازمسلمان شدنش بعدازقبول اسلام یکی ازبهترین یاران پیامبرعظیم وشان اسلام میشود ونمونه های فراوان دیگرهم داریم.
شما وامثال شما فقط بفکرمطرح کردن خودتان هستید ولاغیر.
شمادرددین وایران اسلامی نداریددردعقده و حقارت وهوای نفسانی دارید.
هرچندنظرات من راچاپ نمیکنید ولی باید بدونیدمردم دیگه گول حرفها وقیافه غلط اندارشماها رانمیخورند.
والسلام ختم کلام.
خداوندیه لحظه مارابخودمان وا نگذارد
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
۲۰
۲۳
سلام
اولا شما اجازه اينطور نظر دادن نداريد در مورد شخسيتي که اين همه محبوبيت داره بين مردم يعني به همه مردمي که طرفدار ايشون هستن توهين كردين
دوما كسي كه اين همه خودشو عوض كرده شما كي هستي كه ميگي نبايد ميزاشتين بره روي ناو شكن و در شان كسايي كه پشتش رژه رفتن نيست اونا خودشو عقل دارن فقط شما عقل كل نيستي پس حرمت كسي كه كلا عوض شده نگه داريد خدا توبه پذيره لازم نيس شما در مورده گذشته افراد نظر بديد
anti arab
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
۳۵
۷
اتفاقا یکی باید جلوی این اعراب علنا بایسته و رجز بخونه ...
خلیج همیشه فارس مسلح ماست