۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹

گرانفروشی و استفاده از کارگران بی‌هویت

براساس گزارش‌های مردمی و بررسی‌های انجام شده در برخی جایگاه‌های سوخت‌گیری و کارواش‌ها موارد عدیده‌ای از زمینه‌های تضییع حقوق مصرف‌کنندگان مشاهده شده است.
کد خبر : ۲۱۴۱۹۵
صراط: صادق بشیری معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان می گوید: براساس گزارش‌های مردمی و بررسی‌های انجام شده در برخی جایگاه‌های سوخت‌گیری و کارواش‌ها موارد عدیده‌ای از زمینه‌های تضییع حقوق مصرف‌کنندگان مشاهده شده. در همین زمینه صرف‌نظر از ضعف‌های مدیریتی و نظارتی و ناهماهنگی‌های موجود، به‌کارگیری کارگران موقت بی‌هویت با شرایط استثمارگرانه بیشتر به چشم می‌خورد به طریقی که در هوای سرد با لباس‌های غیرکاری نامناسب، بدون بیمه و با حداقل شرایط حقوق  و دستمزد که گاهی فقط از طریق دریافت انعام از مشتریان تأمین مالی می‌شوند. پرواضح است وجود افراد بی‌هویت با شرایط دلسوزانه تمایل به پرداخت انعام از طرف مشتریان را افزایش می‌دهد.

از طرفی وجود افراد بی‌هویت موقت زمینه‌های هرگونه پاسخگویی را سلب می‌کند و موجبات تضییع حقوق مصرف‌کنندگان را فراهم می‌آورد.

ارائه ندادن فاکتور از طرف کارواش‌ها و دریافت انعام‌های غیرموجه توسط کارگران به‌صورت اپیدمی درآمده و این در حالی است که شست‌وشوی اتومبیل باید توسط افراد امین و قابل اطمینان آموزش دیده انجام پذیرد، مضاف بر این از منظر این انجمن شاخص‌های مرتبط با حقوق مصرف‌کنندگان در کارواش‌ها یا جایگاه‌های سوخت فقط هزینه‌ها یا عملکرد عوامل اجرایی آنها نیست.

باید گفت: نرخ مصرف آب، سیستم‌های تصفیه و بازیافت آب مصرفی، رعایت الزامات محیط‌زیستی، امکانات رفاهی، آموزش عوامل اجرایی و مشتریان، مسائل بهداشتی، ایمنی و... خلاصه پاسخگویی در قبال تمامی پیامدهای احتمالی مورد تأکید است.

جایگاه سوخت یا کارواشی که عاجز از تأمین نیازهای عوامل اجرایی خود باشد چگونه می‌تواند حقوق مصرف‌کننده را رعایت کنند، لذا رعایت حرمت عوامل اجرایی در جایگاه‌های سوخت‌گیری و کارواش‌ها از اولویت‌های ساماندهی این بخش از خدمات است و این انجمن با پیگیری‌های لازم از تداوم وضعیت موجود در برخی جایگاه‌ها و کارواش‌ها جلوگیری خواهد کرد.
منبع: ایران
برچسب ها: کارواش کارگر