۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰

شرط ناتو برای ادامه همكاری با افغانستان

دبیر کل ناتو كه روز گذشته در نشست سران بيش از 60 كشور جهان در ولز انگليس صحبت می كرد، افزود: ناتو پس از ۲۰۱۴ در سه عرصه به حمايت خود از افغانستان ادامه می دهد.
کد خبر : ۱۹۵۰۱۴
صراط: دبير كل ناتو ادامه همكاری با افغانستان را منوط به امضای توافق نامه امنيتی توصیف کرد.
 
به نقل از افغان نیوز، آندرس فوگ راسموسن دبير كل ناتو ادامه همكاری با افغانستان را منوط به امضای توافق نامه امنيتی دانست و گفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تنها در این صورت نيروهای امنيتی افغان را تا سال ۲۰۱۷ مورد حمايت مالی قرار می دهد.
 
دبیر کل ناتو كه روز گذشته در نشست سران بيش از 60 كشور جهان در ولز انگليس صحبت می كرد، افزود: ناتو پس از ۲۰۱۴ در سه عرصه به حمايت خود از افغانستان ادامه می دهد.
 
وی گفت: ناتو آماده است تا ماموريت غير رزمی موسوم به ''حمايت قاطع'' را برای آموزش و حمايت از نيروهای امنيتی افغانستان در ژانویه ۲۰۱۵ آغاز كند. اين ماموريت مشروط به امضای موافقت نامه امنيتی ميان افغانستان و آمريكا و امضای موافقت‌ نامه وضعيت نيروها با ناتو است.
 
دبیر کل ناتو افزود: دوم اینکه ناتو همچنان نيروهای امنيتي افغانستان را تا سال ۲۰۱۷ مورد حمايت مالی قرار می دهد. اين حمايت مالی شامل همان تعهداتی است كه در نشست سران ناتو در شيكاگو صورت گرفته بود که بر اساس آن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی سالانه حدود چهار ميليارد دلار را به نيروهاي امنيتی افغانستان کمک می کند.
 
وی گفت: سوم اینکه تعهد دوباره ناتو به ''همكاري پايدار ناتو و افغانستان'' كه در نشست سران ناتو در ليسبون تصويب شد. اين همكاري شامل تماس طولانی مدت ميان ناتو و افغانستان پس از ماموريت ایساف و خروج كامل نيروهای ناتو از افغانستان است. براساس اين همكاری ناتو متعهد است تا هيچ وقت ديگر اجازه ندهد كه افغانستان به پايگاه ''تروريست‌ها'' يا ''تروريسم'' تبديل شود.
 
راسموسن همچنان از دو نامزد انتخابات رياست جمهوری افغانستان خواست تا هرچه رودتر به يک توافق سياسي دست پيدا كنند و زمينه امضای توافقنامه امنيتی را فراهم سازند.
منبع: مهر