۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲

پشت پرده آزادی سرباز آمریکایی در افغانستان

در پاسخ به انتقادات جمهوری خواهان مقام های دولت اوباما اعلام کرده اند که این توافق نیاز به مخفی ماندن داشته چرا که در صورت افشای اخبار در رابطه با این موضوع احتمال ضربه وارد شدن به روند مبادله اسرا وجود داشته است.
کد خبر : ۱۸۰۲۹۶
صراط:برخی منابع آمریکایی بر این باورند که در پشت پرده آزادی تعجب برانگیز"بوو برگدال" از سوی طالبان مذاکرات محرمانه ای وجود داشته که از ۳ سال پیش آغاز شده است.


به گزارش  روزنامه وال استریت ژورنال، برگدال آخرین سرباز آمریکایی بود که از 5 سال پیش تاکنون در بازداشت نیروهای طالبان به سر می برد و روز شنبه در ازای آزادی 5 عضو طالبان از زندان گوانتانامو آزاد شده است.

بر اساس این گزارش گرجه آزادی برگدال موجب خوشحالی خانواده و همشهریان وی شده ولی انتقادات شدیدی را از سوی جمهوری خواهان کنگره متوجه دولت آمریکا نموده است. چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا رسما اعلام کرده است که توافق صورت گرفته برای آزادی این سرباز آمریکایی در ازای زندانیان طالبان بدون اطلاع و آگاهی کنگره بوده است و این مساله موجب خشم و نگرانی نمایندگان جمهوری خواه شده است.

در پاسخ به انتقادات جمهوری خواهان مقام های دولت اوباما اعلام کرده اند که این توافق نیاز به مخفی ماندن داشته چرا که در صورت افشای اخبار در رابطه با این موضوع احتمال ضربه وارد شدن به روند مبادله اسرا وجود داشته است.

مقام های آمریکایی همچنین به این اصل اشاره می کنند که دولت واشنگتن مسئول تامین امنیت جانی همه اسرای جنگی خود در کشورهای دیگر است. هیگل در این باره گفت: ما باید این سرباز آمریکایی را از افغانستان خارج می کردیم و جان وی را نجات می دادیم.

پدر بوو برگدال نیز در این باره گفت: ما هنوز با او صحبت نکرده ایم. "بوو" روز گذشته به یک بیمارستان نظامی آمریکایی در آلمان منتقل شده است. برخی منابع آمریکایی آزادی این سرباز را نتیجه 3 سال تلاش دیپلماتیک مخفیانه آمریکا ارزیابی کرده اند. "بوو" در 30 ژوئن 2009 میلاید اسیر شد. نخستین نشست و دیدار مقام های آمریکایی و اعضای طالبان برای آزادی این سرباز بیش از یک سال پس از اسیر شدن وی در نوامبر 2010 در شهر مونیخ آلمان بوده است. طالبان در این دیدار خواستار آزادی 6 عضو خود از زندان گوانتانامو شده است. پس از تصویب قانون کنگره مبنی بر سخت تر شدن آزادی زندانیان گوانتانامو روند مذاکرات دو طرف با چالش روبرو شد.

مذاکرات مستقیم دو طرف اوایل 2012 میلادی به پایان رسید ولی دو طرف از طریق میانجیگران بین المللی به خصوص دولت قطر با یکدیگر در تماس بودند. مذاکرات غیر مستقیم منجر به افتتاح دفتر طالبان در شهر دوحه قطر طی سال گذشته شد و حمایت آمریکا از این اقدام آزادی "بوو" را تضمین کرد.

البته دفتر طالبان در دوحه پس از مخالفت کرزی بسته شد. در ماه سپتامبر طالبان پیام مخفیانه ای را از طریق دولت قطر برای دولت اوباما فرستاد و تمایل خود را برای از سرگیری مذاکرات در خصوص مبادله اسرا اعلام کرد.دولت آمریکا در پاسخ از طالبان خواست تا ثابت کند "بوو" هنوز زنده است. طالبان از طریق قطر فیلم ویدئویی را از "بوو" برای مقام های آمریکایی ارسال کرد.
منبع: تسنیم