۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷

واکنش افخم به اظهارات وزیر خارجه کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به مواضع ضد ایرانی وزیر امور خارجه کانادا، این اظهارات را کاملاً مردود دانست.
کد خبر : ۱۷۷۸۶۱
صراط: مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به مواضع ضد ایرانی وزیر امور خارجه کانادا، این اظهارات را کاملاً مردود دانست و گفت: دولت فعلی کانادا بعنوان یک دولت افراطی شناخته شده که مواضعش فاقد منطق سیاسی بوده و بی ارزش می‌باشد و این اظهارات در چارچوب رویکرد افراط گرایانه و بعنوان تلاشی شناخته شده در راستای پروژه صهیونیستی ایران هراسی ارزیابی می‌شود.

مرضیه افخم افزود: دولت کانادا که خود مکرراً به نقض حقوق بشر بویژه حقوق بومیان متهم می‌باشد، فاقد صلاحیت برای اظهار نظر در این خصوص بوده و ادعاهای حقوق بشری وزیر خارجه کانادا در این زمینه با اهداف سیاسی است.

افخم تاکید کرد: انتقادات رو به گسترش داخلی نسبت به مواضع افراطی و به دور از تدبیر دولت فعلی نشان می‌دهد که این مواضع حتی در داخل کانادا نیز مقبول نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطر نشان ساخت: بازگشت به سنت‌های متعارف دیپلماتیک، نیاز دولت کانادا برای همسویی با جامعه بین الملل می باشد و بهتر است دولتمردان کانادا به رویه اعتدال و بهره گیری از خرد جمعی روی آورند.

«جان برد»، وزیر خارجه کانادا در همایش کمیته یهودیان آمریکا پس از هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، به سخنرانی پرداخت و ضمن اذعان به اینکه دولتش میانه‌ای با اعتدال ندارد ایران را تهدیدی جهانی خواند.
این سیاستمدار جوان کانادایی خطاب به 1000 نفر حاضر در این نشست از «میانه‌روی»، «نسبیت‌گرایی» و سیاست‌های ایده‌آل‌گرایانه دولت‌های ماقبل خود انتقاد کرد و گفت که او مواضعی سخت در قبال کشورهایی مانند ایران اتخاذ کرده است.
جان برد در آغاز سخنان خود گفت به یاد می‌آورد که یک بار یکی از کارمندان دولت به او گفته بود در خاورمیانه تشخیص خوبها یا «کلاه سفیدها» از بدها یا «کلاه سیاه‌ها» چندان ساده نیست. وی پس از شنیدن این موضوع کاغذی به دست گرفته و روی آن ذیل عنوان کلاه سفیدها، عبارتهای «اسرائیل، لیبرال دموکراسی و بهترین دوست ما» و ذیل عنوان کلاه سیاه‌ها عبارتهای «حزب‌الله، تروریسم بین‌المللی و بدترین دشمنان ما» را درج کرده است.
وزیر خارجه کانادا درباره ایران و سیاستهایش در قبال تهران گفت: «روزهایی که سیاستهای خارجی کانادا با میانه‌روی مشخص می‌شد به پایان رسیده است؛ روزهایی که ابتدا میزان حرارت افراد دور میز را تعیین می‌کردیم و سپس سعی می‌کردیم در جایی نه سرد و نه گرم بنشینیم، تمام شده است.»
این مقام کانادا سپس افزود: «خوب است بتوان باور کرد که ایران تعهدی واقعی به تغییرات مثبت دارد، اما ما از نعمت ساده‌لوحی برخوردار نیستیم.»
جان بیرد سپس ادعا کرد موارد نقض حقوق بشر در دولت ایران افزایش یافته است. وی در ادامه در اظهاراتی توهین‌آمیز گفت وزیر کشور ایران «وزیر قتل» است.
وزیر خارجه کانادا در پایان ضمن اعلام حمایت راسخ دولت کشورش از اسرائیل، برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای آمریکا، کانادا، اسرائیل و کل متحدان آنها خواند و گفت: «ایران تهدیدی برای دنیا است.»


منبع: فارس