۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷

تبریز روی اسکناس!

میرهادی قره‌سید طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار استفاده از تصاویر شخصیت‌ها و اماکن تاریخی تبریز بر روی اسکناس و سکه‌ها شد.
کد خبر : ۱۵۹۴۶۸

صراط:  میرهادی قره‌سید نماینده مردم تبریز در مجلس و عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر چاپ انواع تمبر، اوراق و اسناد رسمی نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور نوشت که متن آن در ذیل می‌آید:

سرور گرامی حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و اهدای تحیات

مسأله اتحاد ملی و فراهم آوردن زمینه‌های مناسب در جهت تحقق هر چه بیشتر این عنصر حیاتی همواره از نکاتی بوده است که امام راحل عظیم‌الشأن‌مان و نیز رهبری معظم انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار داده‌اند.

همانطور که حضرتعالی نیز استحضار دارید طبق قانون پولی و بانکی کشور، مبلغ اسمی، شکل، جنس، رنگ، اندازه، نقشه و سایر مشخصات اسکناس‌ها و سکه‌های فلزی رایج در کشور به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی و با رعایت مقررات این قانون تعیین خواهد شد. در زمان نیاز به طرح جدید با استفاده از طرح‌های تهیه شده موجود در سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی ایران، چند نمونه ارائه و پس از تأیید طرح نهایی توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی اجرا می‌شود.

به نظر می‌رسد علیرغم گام‌های مثبتی که در این زمینه خصوصاً در دهه‌های اخیر برداشته شده است هنوز هم جای پرتره بسیاری از بزرگان بر روی اسکناس‌های ما خالیست؛ البته برابر قانون مصوب آذرماه سال 1368 مجلس شورای اسلامی تحت عنوان قانون حفظ آثار و یاد حضرت امام(ره) بانک مرکزی موظف شده تا یک روی اسکناس را به تصویر امام(ره) اختصاص دهد که اولین بار در سال 1370 اسکناس‌های سبز رنگ ده هزار ریالی با این طرح منتشر شد.

در حال حاضر اگر هم بنا به دلایلی رغبت زیادی به چاپ تصویر اشخاص بر روی اسکناس وجود نداشته است این رغبت در مورد تصاویر نماد شهرهای مختلف به وضوح دیده می‌شود. شاید به جرأت بتوان ادعا کرد که شهر تبریز در این مورد مهجور واقع شده است.

این ادعا وقتی مقرون به صحت تلقی می‌گردد که با طرح‌های مختلفی همچون کوه دماوند به عنوان نماد شهر تهران بر روی اسکناس‌های ده هزار ریالی، میدان امام خمینی(ره) اصفهان بر روی اسکناس‌های آبی رنگ بیست هزار ریالی و اخیراً هم که تصویر زیبایی از سعدیه شیراز بر روی اسکناس‌های یکصد هزار ریالی مواجه می‌شویم.

البته ناگفته پیداست که قصد اینجانب به هیچ عنوان القای این مطلب نیست که نباید این تصاویر بر روی این اسکناس‌ها چاپ می‌شدند بلکه نکته در اینجاست که می‌توان با رعایت عدالت توزیعی در این زمینه به وحدت و انسجام ملی این سرزمین کمک کرد. هیچ کس نمی‌تواند منکر نقش بی‌بدیل شهر تبریز در انقلاب مشروطه و البته انقلاب شکوهمند اسلامی شود. شهری که مردانی چون علامه ثلاث حضرت امینی و طباطبایی و محمدتقی جعفری رحمت‌الله علیهم را در دامان خود پرورانده و ستارخان و باقرخان و شیخ محمد خیابانی را تقدیم راه آزادی واسلام کرده است چه سهمی در طرح‌های منقوش بر روی اسکناس‌های رایج ایران دارد؟

آیا جای مسجد کبود، مقبره الشعرای تبریز، عمارت زیبای ائل گلی و یا ساختمان چشم نواز و تاریخی شهرداری تبریز به عنوان اولین بلدیه و تاریخ ایران، بر روی اسکناس‌های کشورمان خالی نیست؟ به راستی فیروزه جهان اسلام و اولین پایتخت جهان تشیع، در این زمینه در جایگاه واقعی خود قرار دارد؟

اینجانب به عنوان نماینده مردم  شریف این دیار این مهم را به عنوان یکی از مطالب به حق ملت شهید پرور این خطه از ایران اسلامی، مطرح نموده و امیدوارم مورد توجه جنابعالی و همکاران محترمتان در نهادهای تصمیم‌گیر قرار گرفته و اقدامات لازم در این خصوص معمول شود.

میرهادی قره سید رومیانی

نماینده مردم شریف تبریز، آذرشهر و اسکو

عضر ناظر مجلس شورای اسلامی در هیأت نظارت بر چاپ انواع تمبر، اوراق و اسناد رسمی

رونوشت:

- رئیس کل محترم بانک مرکزی جهت استحضار و دستور لازم

منبع: فارس