۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۹

تاکیدلاوروف‌به‌دعوت‌ایران وعربستان در ژنو2

وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با پایگاه خبری «روسیا الیوم» ضمن اشاره به اینکه بشار اسد همچنان نماینده طیف گسترده‌ای از مردم سوریه است، تاکید کرد که ایران و عربستان باید به کنفرانس ژنو ۲ دعوت شوند.
کد خبر : ۱۵۱۹۳۹
صراط:  «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با پایگاه خبری «روسیا الیوم» با بیان اینکه تحقق ثبات و آرامش در سوریه از اولویت‌های اصلی به شمار می‌رود، تاکید کرد: سخن از شخصیت‌ها و نظام انتخاباتی در سوریه در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

وی افزود: شرکای غربی روسیه به این نتیجه رسیده‌اند که سرنگونی نظام سوریه و شخص «بشار اسد» راه حل بحران سوریه نیست، بلکه تنها منجر به روی کار آمدن و قدرت یافتن عناصر و گروه‌های افراطی در مدت زمان کوتاه در سوریه می‌شود.

لاوروف اظهار داشت: دولت سوریه و مخالفین سوری پیش از هر چیزی باید در مورد آینده سوریه به توافق برسند و تحقق ثابت و آرامش در این کشور تنها راهی است که شرایط را برای ایجاد نظام دمکراتیک فراهم و حقوق اقشار مختلف جامعه و اقلیت‌ها را تضمین می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه خاطر نشان کرد: اظهارات سابق برخی رهبران و سران غربی در مورد اینکه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیگر مثل گذشته اعتبار ندارد و در میان مردم این کشور از جایگاهی برخوردار نیست، مربوط به گذشته است و او همچنان دارای پایگاه و جایگاهی بزرگ در میان ملت سوریه است.

وی گفت: دو طرف درگیر در سوریه باید در ژنو 2 در مورد راهکارهای اجرای بیانیه‌ای به توافق برسند که در 30 ژوئن 2012 در کنفرانس ژنو 1 صادر شد.

تعداد حملات علیه مسیحیان رو به افزایش است/غرب به خطر تروریسم پی برده است

وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد که مواضع کشورهای غربی نسبت به سوریه بعد از پی بردن به تهدید تروریسم در آنجا و نقض حقوق اقلیت‌ها توسط گروه‌های تروریستی مسلح، واقع بینانه‌تر شده است.

این مقام روسی اظهار داشت: شمار زیادی از عناصر تروریسم بین المللی از جمله عناصر سلفی جهادی از کشورهای اروپایی و روسیه با هدف تاسیس امارت اسلامی عازم سوریه شده‌اند.

وی از نزدیکی غرب با گروه تروریستی موسوم به «جبهه اسلامی» علی رغم ارتباط آشکار آن با گروه «جبهه النصره» که خود با سازمان تروریستی القاعده در ارتباط است، اظهار تعجب کرد. 

سرگئی لاوروف در ادامه خواستار تضمین حقوق و امنیت تمام اقلیت‌ها شد و گفت: تعداد حملات علیه مسیحیان سوریه رو به افزایش است و در همین راستا به ربوده شدن تعدادی از راهبه‌های دیر «مار تقلا» در شهرک مسیحی نشین «معلولا» در ریف دمشق به دست عناصر مسلح در ماه گذشته اشاره کرد.

مسکو نگران موضع معارضان سوری در ژنو 2 است

وزیر امور خارجه سوریه گفت: مسکو از موضع اپوزیسیون سوریه نسبت به ژنو1 و همچنین نسبت به موضع احتمالی معارضان سوری در کنفرانس ژنو 2 که قرار است روز 22 ژانویه سال آینده میلادی برگزار شود، نگران است.

وی اظهار داشت: متاسفانه همچنان در مورد موضع احتمالی مخالفین نظام سوریه که زیر پرچم ائتلاف معارضان سوری گرده آمده‌اند، نگرانی وجود دارد.

لاوروف عنوان داشت: مسئله شک برانگیز وجود نشانه‌های فقدان انسجام در میان گروه‌های ائتلاف معارضان سوری و پافشاری آنها بر تغییر نظام به عنوان تنها نتیجه کنفرانس حتی به عنوان پیش شرط برگزاری آن است.

وی افزود: این درحالی است که تاثیر ائتلاف معارضان سوری بر اساس برآوردهای ما جای شک و تردید دارد، به ویژه آنکه ائتلاف معارضان سوری از تاثیر و مقبولیت چندانی میان گروه‌های مسلحی که در سوریه در حال مبارزه علیه نظام این کشور هستند، برخوردار نیست و این تاثیر گذاری همه گروه‌ها و عناصر مسلح را در برنمی‌گیرد.

مبارزه با تروریسم بین المللی در راس توجهات ژنو 2 است

سرگئی لاوروف در ادامه گفت‌وگوی خود با پایگاه خبری روسیا الیوم تاکید کرد که بدون تردید مبارزه با تروریسم بین الملل باید به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین موضوع مورد بحث و مناقشه در کنفرانس ژنو 2 باشد، چون این قضیه بزرگ‌ترین خطری است که سوریه و تمام کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که هم پیمانان روسیه و شرکای آن بتوانند معارضان را قانع کنند، بدون پیش شرط در کنفرانس ژنو 2 حضور یابند و هئیتی تاثیرگذار را راهی کنفرانس کند.

وی گفت: در خصوص سوریه امیدوارم مبارزه با تروریسم در راس توجهات باشد و معارضان سوری شروط جدیدی را مطرح نکنند که امکان پذیرش آنها وجود نداشته باشد و با طرح روسیه و آمریکا در تعارض باشد.

تحمیل دمکراسی از خارج به عدم ثبات و استقرار در سوریه منتهی می‌شود

در ادامه وزیر خارجه روسیه گفت: اغلب کشورهای جهان نظام دمکراتیک را به عنوان الگو و نمونه پیشرفت و تحول خود پذیرفتند، اما این حق را دارند که چارچوب‌ها و خصوصیات و ویژگی‌های نظام سیاسی خود را خود تعیین کنند.

به همین منظور لاوروف نسبت به تحمیل دمکراسی از خارج به سوریه هشدار داد و گفت: این اقدام منجر به عدم ثبات و استقرار در سوریه می‌شود، همان طور که بازتاب این اقدام را در عراق و لیبی مشاهده کردیم.

وزیر خارجه روسیه افزود: برخی از کشورهای غربی در ابتدای انقلاب‌های عربی به منافع و مصالح ملل ملحق نشده و درپی تحقق آنها بر نیامدند، بلکه به جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای پیوستند.

تمام همسایگان سوریه از جمله ایران و عربستان به ژنو دعوت شوند

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت‌وگو با پایگاه خبری روسیه الیوم با بیان اینکه تاکنون تصمیم نهایی در خصوص مشارکت ایران در ژنو 2 اتخاذ نشده است، گفت: می‌گویند، ایران نقشی منفی را بازی می‌کند و از جمله طرف‌هایی است که بیانیه ژنو منتشره در سال گذشته را که کنفرانس ژنو 2 بر آن تکیه دارد، امضا نکرده است.

لاوروف تاکید کرد که موضع اولیه و مبدایی کشور متبوعش بر این امر مبتنی است که مشارکت ایران و عربستان سعودی در کنفرانس ژنو 2 امری ضروری است، چون این دو کشور در هر وضعیتی بر اوضاع سوریه تاثیر می‌گذارند و به همین دلیل بهتر است که آنها را در مذاکرات مشارکت داد.

وزیر خارجه روسیه از عدم موافقت واشنگتن با حضور ایران در کنفرانس ژنو ابراز تعجب کرد و گفت: این موضع واشنگتن جای تعجب دارد، چراکه این آمریکایی‌ها بودند که با تهران در دو قضیه ایران و افغانستان همکاری کرد.
وی تاکید کرد که ایران در آن زمان ثابت کرد که شریک سازنده و موثری می‌تواند باشد.

قطعنامه اخیر سازمان ملل درباره سوریه سیاسی است

وزیر خارجه روسیه در ادامه اظهارات خود با اشاره به بیانیه صادره از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص سوریه گفت که این قطعنامه سیاسی و برخی طرف‌ها همچنان تلاش دارند از اوضاع انسانی جاری در سوریه به سود منافع و مصالح خود بهره برداری کنند و مسئولیت اوضاع کنونی حاکم بر سوریه را تنها متوجه نظام سوریه کنند و به این ترتیب اوضاع را پیش از برگزاری کنفرانس ژنو 2 تشدید کنند.

لاوروف تاکید کرد که فعالیت گروه‌های تروریستی مسلح مهمترین دلیل آشفتگی اوضاع انسانی در سوریه است و در این بین برخی از کشورها حقایق جاری در سوریه را در شورای امنیت منعکس نمی‌کنند و تنها خواهان تصویب قطعنامه‌ای علیه سوریه هستند.

وی در این خصوص به طرحی اشاره کرد که هفته گذشته واشنگتن آن را به شورای امنیت ارائه داد و در آن از این شورا خواسته بود، بمباران شهر حلب در شمال سوریه توسط ارتش این کشور را محکوم کند، اما با انجام اصلاحات و تعدیلاتی روی آن از سوی روسیه، آمریکا از ارائه آن به شورای امنیت منصرف شد.

موفقیت مسکو در قضیه ایران و سوریه به لطف تلاش‌های گروهی حاصل شد

سرگئی لاوروف با اینکه از موفقیت‌هایی که طی ماه‌های گذشته مسکو در دو قضیه سوریه و ایران احراز کرد، ابراز خرسندی نمود، اما از بیان اینکه این موفقیت‌ها یک پیروزی برای مسکو بوده‌اند و باید آنها را جشن گرفت، خودداری کرد.
وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کرد: آنچه در دو قضیه ایران و سوریه به دست آمد، نتیجه تلاش‌های جمعی بود که طرف‌های مختلف از مدت‌ها پیش آغاز کرده بودند، به ویژه تلاش‌های روسیه که از 3 سال پیش تاکنون در تلاش برای حل بحران سوریه بود، همان گونه که در خصوص قضیه ایران نیز از مدت‌ها پیشتر تلاش‌های خود را آغاز کرده بود.
لاوروف گفت: در خصوص تصمیم‌هایی که درباره سوریه و ایران اتخاذ شده، به نظر می‌رسد، امکان اجرایی این تصمیمات بسیار بعید است.

وی درباره خلع سلاح شیمیایی سوریه نیز گفت: عملیات انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه براساس توافقات صورت گرفته در حال اجراست و تنها تعدیل‌هایی در خصوص موعد اجرای مراحل مختلف انهدام این سلاح‌ها صورت گرفته است.
وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که ماموریت انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه تا 30 ژوئن سال آینده پایان یابد.

منبع: تسنیم