۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
جهت تکمیل خط لوله صلح

پاکستان ۲میلیارددلار از ایران درخواست کرد

کار ساخت این خط لوله در خاک ایران تقریبا به اتمام رسیده است اما طرف پاکستانی به خاطر پاره‌ای مشکلات از جمله فشارهای آمریکا، هنوز خط لوله 780 کیلومتری در خاک خود را احداث نکرده است.
کد خبر : ۱۳۶۴۱۲
صراط: پاکستان خواهان سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری ایران برای تکمیل پروژه خط لوله «صلح» در خاک این کشور شد.

وزیر نفت پاکستان از ایران خواست تا مبلغ 2 میلیارد دلار برای تکمیل پروژه خط لوله گاز صلح در خاک پاکستان به اسلام‌آباد پرداخت کند.

کار ساخت این خط لوله در خاک ایران تقریبا به اتمام رسیده است اما طرف پاکستانی به خاطر پاره‌ای مشکلات از جمله فشارهای آمریکا، هنوز خط لوله 780 کیلومتری در خاک خود را احداث نکرده است.

پیش از این، ایران موافقت کرده بود تا برای تکمیل این طرح مبلغ 500 میلیون دلار به صورت وام در اختیار اسلام‌آباد قرار دهد.

با این حال، «شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت پاکستان اعلام کرد که کارهای مقدماتی این طرح انجام شده و هم اکنون پاکستان از ایران خواسته است تا مبلغ 2 میلیارد دلار برای ساخت خط لوله به اسلام‌آباد پرداخت کند.

به گفته وی، همه این مسائل در جلسه‌ای که به درخواست پاکستان برگزار خواهد شد مورد بررسی قرار می‌گیرد اما به خاطر اینکه دولت جدید ایران در حال تشکیل کابینه خود است، هنوز پاسخی در این باره از سوی تهران داده نشده است.

با این حال، وزیر نفت پاکستان ابراز امیدواری کرد که این جلسه در ماه جاری میلادی برگزار شود.

طبق توافق انجام شده میان تهران و اسلام‌آباد، این خط لوله 56 اینچی باید تا پایان سال 2014 میلادی به اتمام برسد و اگر کشور نتواند تا این زمان خط لوله را در خاک خود تکمیل کند روزانه باید مبلغ سنگینی را به عنوان جریمه پرداخت نماید.

براساس این طرح، قرار است در فاز اول سالانه هشت میلیارد و 700 میلیون مترمکعب از گاز ایران به پاکستان صادر شود که این میزان در مراحل بعدی به به 40 میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد.

پاکستان در حال حاضر به‌ شدت با بحران انرژی و کمبود برق و گاز دست‌و پنجه نرم می‌کند که اجرای این پروژه می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای نیاز این کشور در این بخش را مرتفع سازد.

با این حال، آمریکایی‌ها که با وضع تحریم‌های خود بر ضد ایران مانع اجرای این پروژه شده‌اند، به اسلام‌آباد نیز هشدار داده‌اند که در صورت اجرایی شدن این پروژه، این کشور را نیز مشمول تحریم‌ها خواهند کرد.

اما مقامات اسلام‌آباد به‌رغم این فشارها، اعلام کرده‌اند که اجرای این پروژه برای پاکستان حیاتی است و اسلام‌آباد مصمم به اجرای آن است.

برهمین اساس، دولت پاکستان در حال بررسی راهکارهای مختلف برای جلب رضایت آمریکا برای مخالفت نکردن با پروژه خط لوله صلح است.

گزارشات حاکی از آن است که «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان که قرار است اول آبان ماه برای دیدار با اوباما عازم واشنگتن شود، موضوع خط لوله گاز ایران را از جمله محورهای مهم مذاکرات خود با طرف آمریکایی قرار داده است.
منبع: فارس