۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲

حوزه و دانشگاه جدا از هم نیستند

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان گفت: حوزه و دانشگاه دو جزیره جدا از هم نیستند بلکه مکمل یکدیگر برای رسیدن جامعه به کمال هستند.
کد خبر : ۹۰۱۳۲

به گزارش صراط ؛ از رشت، حجت‌الاسلام علی کریمیان در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر منطقه 17 دانشگاه آزاد اسلامی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به شهادت شهید مفتح و نامگذاری این روز به نام «وحدت حوزه و دانشگاه»، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه از ارزش‌های گرانبهای امام راحل است.

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا نیست که تخصص‌های حوزه‌ای در دانشگاه و تخصص‌های دانشگاهی در حوزه دنبال شوند، افزود: حوزه و دانشگاه دو جزیره جدا از هم نیستند بلکه مکمل یکدیگر برای رسیدن جامعه به کمال هستند.

این مسئول، با تصریح بر ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه، اذعان کرد: وحدت این دو نهاد موجب تبیین جایگاه فکری و فرهنگی نظام در حل بسیاری از مشکلات اجتماعی است.

به گفته وی، وحدت حوزه و دانشگاه باید در امتداد یکدیگر باشند زیرا برای به کمال رسیدن جامعه باید از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه هر کدام در جایگاه خود بهره‌برداری کرد تا وحدت عملی حوزه و دانشگاه محقق شود.

کریمیان با بیان اینکه دانشگاه در ایران در عصر مدرنیته به وجود آمد و شاخص‌های همان عصر را نیز داشت، افزود: راز زدایی علم از علم و زمینی کردن آن و نیز توجه بیشتر به اعمالی که دیدگاه جدایی دین از علم و سیاست را ترویج می‌کرد از اهداف تاسیس دانشگاه بود.

وی با اشاره به اینکه تاکید امام راحل بر اصلاح چنین دیدگاهی در دانشگاه‌ها بود، ادامه داد: امام (ره) شهید مطهری و شهید مفتح را به عنوان مامور اصلاح این نوع دیدگاه‌ها در دانشگاه برگزیده بودند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آزاد، هم‌پوشانی اهداف مشترک در راستای تحقق آرمان‌های جامعه را از جمله اهداف وحدت حوزه و دانشگاه خواند و گفت: این دو نهاد باید در خدمت آرمان‌های نظام باشند.

وی پیشرفت و ارتقای کشور را مرهون تربیت متفکران متعهدی در کانون‌های علمی یعنی حوزه و دانشگاه دانست و اذعان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه نه تنها موجب تثبیت و بقای رشد انقلاب اسلامی می‌شود بلکه می‌تواند تمام توطئه‌های دشمنان را خنثی کند.

کریمیان به انجام فعالیت‌های پژوهشی در راستای توسعه فرهنگی و تولید علم و ثروت در کشور اشاره کرد و گفت: برخی از این فعالیت‌های پژوهشی تنها فربه کردن تحقیقات انجام شده گذشته است که به تعبیر مقام معظم رهبری در مقوله تولید علم نمی‌گنجد.

وی با تاکید بر مدنظر قرار دادن مشکلات پژوهشی منطقه 17، افزود: در گیلان ضعف مدیریت نیروهای پژوهشی احساس می‌شود که باید برای برطرف کردن آن تمهیداتی اندیشیده شود.

این مسئول شکل‌گیری وحدت ایدئولوژیک را از جمله اهداف اصلی وحدت حوزه و دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: مفتح یکی از پرکارترین روحانیون در این عرصه بود.

وی رشد فرهنگی به معنای واقعی و همه‌جانبه را وابسته به تحقیق و پژوهش در عرصه‌های مختلف علمی خواند و تصریح کرد: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه ادغام دو نهاد و یا رویکرد مدیریتی واحد در این دو نهاد نیست.

کریمیان، یادآور شد: علومی که در حوزه‌ها تدریس می‌شود مورد نیاز دانشگاه‌ها است و با تحقق این امر از برداشت‌های نادرست از وحدت این دو نهاد جلوگیری می‌شود

منبع: فارس