۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷

نگهبان حجرالسود چه وظایفی دارد؟+تصاویر

در این گزارش به بررسی مسئولیتهای مختلف نگهبان حجرالسود پرداخته شده است.
کد خبر : ۳۶۶۵۶۲
صراط: در این گزارش به بررسی مسئولیتهای مختلف نگهبان حجرالسود پرداخته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شغل پر فضیلت نگهبانی از سنگ حجرالسود که در گوشه ای از خانه مقدس کعبه تعبیه شده سعادتی است که نصیب برخی از بندگان پرودگار می شود.

بر اساس صحبتهای سخنگوی اطلاع رسانی ستاد امنیت مسجد الحرام کسی که مسئولیت نگهبانی از حجر الاسود را دارد باید حرکت هزاران نفر ازحجاج را ساماندهی کند تا آنها به مکانی نسبتا مرتفع برسند.

از دیگر وظایف این نگهبان کمک به طواف کنندگان اطراف کعبه، حفظ سلامت و امنیت آنان هنگام رسیدن به این منطقه و گزارش هر نوع سقوط یا اغما وهمچنین مشکلات دیگر به سایر همکارانش در محوطه است.

روایات و افسانه های که درباره این سنگ سینه به سینه نقل شده اند

بر اساس برخی شنیده ها که نه تایید و نه رد شده اند، حَجَرالاَسود این سنگ سیاه‌رنگ با قطر 50 سانتی متر که با یک بست نقره ای بر پایه دیوار کعبه نصب شده روزگاری از برف  هم سفید تر بوده اما بر اثر لمس آن توسط اشخاص گناهکار به مرور زمان تغیر رنگ داده و روز به روز تیره تر شده تا در نهایت به رنگ سیاه درآمده است.

نگهبان حجرالسود چه وظایفی دارد؟+تصاویر

نگهبان حجرالسود چه وظایفی دارد؟+تصاویر

روایات دیگری در این زمینه نقل شده و سینه به سینه گشته مانند اینکه حجرالسود پس از خروج حضرت آدم از بهشت به زمین فرود آمده یا  آدم ابوالبشر آن را از بهشت آورده و عده ای دیگر نیز بر این باورند هنگامی که ابراهیم خلیل الرحمان در جست‌و‌جوی سنگ برای کعبه بوده جبرئیل آن را آورده است.

برخی نیز باورشان این است که حجرالسود یک شهاب سنگ آسمانی بوده که به زمین سقوط کرده چون اگر آن را روی آب رها کنید زیر آب نخواهد رفت و همچنان شناور خواهد ماند.

نگهبان حجرالسود چه وظایفی دارد؟+تصاویر