۱۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
شوراي شهر پايتخت هشدار داد

بحران اجتماعي در «مرتضي گرد»

ساخت و سازهاي غيرمجاز تنها مختص زمين‌خواران دامنه البرز(لواسان و فشم و كن) نيست، بلكه شامل افرادي هم مي‌شود كه زمين كشاورزي خود را تغيير كاربري به مسكوني داده‌اند و ابزار دست زمين‌خواران پشت‌پرده قرار گرفته‌اند.
کد خبر : ۳۱۹۵۰
ساخت و سازهاي غيرمجاز تنها مختص زمين‌خواران دامنه البرز(لواسان و فشم و كن) نيست، بلكه شامل افرادي هم مي‌شود كه زمين كشاورزي خود را تغيير كاربري به مسكوني داده‌اند و ابزار دست زمين‌خواران پشت‌پرده قرار گرفته‌اند. 

روند افزايش ساخت و سازغيرمجاز در يكي از مناطق جنوبي شهر تهران در اراضي «مرتضي گرد» كه گفته مي‌شود موقوفه است، سبب شد تا نايب رئيس شوراي شهر تهران در جلسه روز گذشته اين شورا نسبت به پيامدهاي ساخت و ساز غيرمجاز و بحران اجتماعي ناشي از اين معضل هشدار دهد.
حدود يك سال و اندي پيش، خبرنگار روزنامه جوان از وضعيت روستاي «مرتضي گرد» گزارشي تهيه كرد كه در آن به موقوفه بودن زمين‌هاي اين محدوده اشاره شده بود. در آن گزارش بر نبود امكانات زندگي شهري و نبود هويت اراضي تأكيد شد، به گونه‌اي كه بنابر گفته برخي مسئولان، زمين‌هاي اين بخش كه جزو زمين‌هاي كشاورزي به حساب مي‌آمد، در گذر زمان،‌ به قطعات كوچك‌تر تقسيم و به صورت قولنامه‌اي بين اهالي ساكن خريد و فروش شده است، حال اهالي اين محدوده با داشتن قولنامه مدعي هستند كه اين اراضي و زمين‌ها متعلق به آنهاست. 

نبود ساز و كار براي جلوگيري از ساخت و ساز سبب شده تا اهالي كه بخشي از آنها افاغنه هستند، اقدام به احداث ساختمان كنند. 

به واقع تغيير كاربري‌هاي غيرمجاز سبب شده تا در اين اراضي «مرتضي گرد» معضل ساخت و ساز غيرمجاز و بحران اجتماعي روند صعودي به خود بگيرد.
ساخت و سازهاي غيرمجاز در مرتضي گرد به بحران اجتماعي تبديل مي‌شود
براين اساس، حسن بيادي، نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه روز گذشته كه به صورت علني برگزار شد، در نطق خارج از دستور به افزايش ساخت و‌سازهاي غيرمجاز در حريم شهر تهران در منطقه ۱۹ اشاره كرد و با ابراز تأسف‌ از اينكه هيچگونه اقدام جدي براي جلوگيري از ساخت و ساز غير‌مجاز در اين حريم صورت نمي‌گيرد، نسبت به پيامدها و بحران اجتماعي ناشي از اين اقدام هشدار داد. 

اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه تاكنون چندين بار اعضاي شورا از اين محدوده بازديد كرده‌اند، افزود: در اين زمينه حتي كار به شوراي امنيت نيز كشيده شد و استاندار اعلام كرد شوراي امنيت اختيار را تماماً در اين زمينه به آنها تفويض كرده، اما هيچ كاري انجام نشده است. 

مسئولان كاري بكنند
اين عضو شوراي شهر با اشاره به موضوع اكبرآبادي كه چند سال پيش در اسلامشهر اتفاق افتاد و خسارت زيادي به كشور زد از مسئولان درخواست كرد تا در اين زمينه اقدام لازم را انجام دهند تا جلوي بحران گرفته شود. 

افراد سودجو چه كساني هستند
اين عضو شوراي شهر تأكيد كرد: نمي‌دانم چه كساني در خطر هستند كه جلوي اين ساخت و سازها گرفته نمي‌شود، چرا كه اين افراد، آدم‌هاي فقيري نيستند، بلكه آنهايي كه در اين محدود، ساكن مي‌شوند فقير محسوب مي‌شوند. 

وي با انتقاد از عملكرد شهرداري منطقه ۱۹ بر كم كاري در اين بخش تأكيد كرد و گفت: اين منطقه خارج از ضوابط در حال شكل گرفتن است و ۵۰ سال ديگر هم نمي‌توان برايش كاري كرد. 

وزير در جريان موضوع است
در اين جلسه‌، رئيس شوراي شهر ضمن تأييد سخنان بيادي‌، بر در جريان گذاشتن نجار، وزير كشور تأكيد كرد.
نايب رئيس شوراي شهر ادامه داد كه همه چيز را مي‌خواهند انتخاباتي ببينند. هر سال تا حرفي مي‌زنيد به انتخابات ربطش مي‌دهند، ولي اين موضوع چه ربطي به انتخابات دارد كه چمران پاسخ داد: مرتضي گرد يك ده است و دهيار هم ندارد. در مقطعي هم كه شهردار منطقه ۱۹ به آنجا رفته بود حكم آوردند و دستگيرش كردند، شورا براي رسيدگي كتبي، اين موضوع را به وزير كشور ارائه خواهد كرد. 

همه در برابر قانون برابرند
با توجه به وجود قوانين ساخت و ساز، همه افراد در برابر قانون برابر هستند و هرگونه ساخت و سازغيرمجاز به هر شكل ممكن مي‌تواند علاوه بر رشد قانون‌شكني، زمينه بحران‌هاي بسيار را نيز فراهم آورد كه بحران اجتماعي و نابرابري شهروندان در استفاده از امكانات و خدمات شهري را مي‌توان از جمله پيامدهاي بي توجهي مسئولان به ساخت و سازهاي غيرمجاز عنوان كرد، بنابراين لازم است مسئولان ذي‌صلاح با دقت نظر بيشتر به اين موضوع‌ها ورود كنند.

بیژن تنها
نظرات بینندگان
سورنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۰
۰
۱
اگه جلوش گرفته نشه حلبی آبادی علم میشه که ...
فرهاد شيخ اشراق
|
Iraq
|
۱۷:۰۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
خانه از پاي بست ويران است
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم