۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
دست‌پاچگی رسانه‌های درباری

دروغ عجیب و وقیحانه آل‌سعود/ حادثه منا تقصیر 300 زائر ایرانی بود!

یک روزنامه سعودی به نقل از یک مسئول ایرانی مدعی شده که 300 حاجی ایرانی در بروز حادثه منا تقصیر داشته‌اند.
کد خبر : ۲۶۰۱۸۴
صراط: در پی افزایش دلایل موجود درباره کم کاری و سوء مدیریت عربستان در اداره مراسم حج، یک روزنامه سعودی به نقل از یک مسئول ایرانی مدعی شده که 300 حاجی ایرانی در بروز حادثه منا تقصیر داشته‌اند.

در پی وقوع حادثه دلخراش مرگ دست کم 2000 نفر در سرزمین منا که 131 نفر از آنها را حجاج ایرانی تشکیل می‌دادند رسانه‌های نزدیک به دربار آل سعود که تقصیر و کم‌کاری آنها در مدیریت مراسم یکی از عوامل اصلی این حادثه بوده با سوء استفاده از وضعیت پیش آمده بار دیگر اتهامات نخ نمای خود علیه ایران را از سر گرفته‌اند.

در اقدامی که به نظر می‌رسد با دستپاچگی و به دور از عقلانیت سر زده، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، چاپ لندن مدعی شده که حادثه منا به دلیل عدم هماهنگی دست کم 300 نفر از حجاج ایرانی روی داده است.

این روزنامه که به نزدیکی به دربار آل سعود و دشمنی با ایران شهره است، در اقدامی عجیب مدعی شده یک مسئول ایرانی به این مسأله اعتراف کرده که بازگشت همزمان 300 حاجی ایرانی در یکی از مسیرهای منا منجر به بروز این فاجعه شده است.

در حالی که تصاویر منتشر شده از آغاز فاجعه منا به روشنی تقصیر مسئولان اجرائی عربستان را آشکار می‌کند (+) باز هم الشرق الاوسط مدعی شده که دست کم 300 حاجی ایرانی که برای رمی جمرات رفته بودند در بازگشت در چادرهای خود مستقر نشده و مسیر معکوس خیابان 204 را طی کرده و حرکت آنها با حرکت کاروان دیگری تداخل پیدا کرده است؛ که عامل اصلی حادثه منا بوده است.

هرچند از زمان بروز حادثه تا کنون مقامات عربستان، مانند سخنگوی وزارت کشور و وزیر بهداشت این کشور ،اعلام کردند که ازدحام و تبعیت نکردن زائران از دستورالعمل‌ها علت اصلی حادثه بوده ، اما بسته شدن یک مسیر و هدایت زائران به مسیری که درِ آن بسته بود، نشان می‌دهد علت اصلی حادثه، تصمیم غلط برگزارکنندگان مراسم بوده است.

از سوی دیگر روزنامه «الدیار» لبنان در گزارشی، علت مرگ هزاران حاجی در سرزمین «منا» را حضور کاروان پر خدم و حشم «سلمان بن عبدالعزیز» جانشین ولی‌عهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع در مرکز منا دانست.

این رویکرد رسانه‌های عربستانی که تلاش می‌کنند وقوع هر اتفاقی را در این کشور به ایران نسبت دهند، با تمسخر کاربران عربی نیز مواجه شده است.

به گزارش فارس، برخی کاربران عربی شبکه‌های اجتماعی حتی پیش از انتشار این اظهارات پیش بینی کرده بودند عربستان مانند گذشته که در تنگنا قرار می‌گیرد ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم خواهد کرد.
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم