۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۸

9خصوصیت استعمارگر پیر از زبان حدادعادل

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر شناخت علمی بر استعمار انگلیس تاکید کرد و گفت: نتیجه همایش هایی همچون همایش ایران و استعمار انگلیس باید این باشد که سطح واکنش ها به استعمارگر پیر از احساسات و شعار به سمت شناخت علمی سوق پیدا کند.
کد خبر : ۱۷۳۹۱
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر شناخت علمی بر استعمار انگلیس تاکید کرد و گفت: نتیجه همایش هایی همچون همایش ایران و استعمار انگلیس باید این باشد که سطح واکنش ها به استعمارگر پیر از احساسات و شعار به سمت شناخت علمی سوق پیدا کند.
به گزارش مهر، غلامعلی حداد عادل در دومین همایش ایران و استعمار انگلیس که در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان مطلب فوق افزود: گسترش مطالعات علمی از استعمار یک امر منطقی و طبیعی است زیرا انقلاب اسلامی واکنش یک ملت به تاریخی مملو از استعمار است.
وی فایده علمی شدن بررسی بحث استعمار را شناخت تفصیلی مردم از این پدیده عنوان کرد و گفت: در جریان شناخت استعمارگر پیر متوجه چندین نکته از سابقه فعالیت انگلیس در ایران می شویم.
حداد عادل آوردن و بردن سلسله و پادشاهان، تحمیل جنگ در کشورمان، دستکاری در مرزها، و حمایت از یاغیان، حمایت از مستبدان، تشکیل ماسونری ها، طراحی کودتاها، سوءاستفاده از منابع نفتی ایران و همکاری های اطلاعاتی و امنیتی با ساواک را از جمله اقدامات استعمارگرانه انگلیس در ایران برشمرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به خصوصیات روش استعمار انگلیس پرداخت و گفت: کشورها به اقتضاء نوع قدرت و خصوصیتشان روش های استعماری منحصر به خود را داشته اند و انگلیس نیز در استعمار خود از این روش ها بهره مند بوده است.
وی یکی از خصوصیات استعمار انگلیس را اطلاعات مدار بودن در کشورهای هدف دانست و گفت: آنها اطلاعات بسیار دقیقی از شخصیت ها و افراد موثر و شناخت دقیق از همین افراد داشتند که مسلما خود ما مجموع دقیقی از اطلاعات مربوط به رجال و افراد خود نداریم.
حدادعادل خصوصیات دوم را کارشناسانه بودن استعمار ذکر کرد و گفت: انگلیس برای تداوم استعمار خود به صورت کارشناسانه اقدامات خود را پیگیری و طراحی می کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سومین خصوصیت را توجه انگلیسی ها به تاریخ، جامعه شناسی و مردم شناسی کشورهای هدف عنوان کرد و در شرح خصوصیت چهارم نیز، گفت: انگلیس ها توجه دقیق به فرهنگ، مذهب و سنن مستعمرات خود داشتند.
وی پنجمین خصوصیت را تاکتیک انعطاف پذیرشان عنوان کرد و درباره خصوصیت ششم نیز گفت: روش های استعمار انگلیس منحصر به اعمال زور نبوده و از ابزارهای گوناگون برای تداوم استعمارشان استفاده می کردند.
حداد عادل همچنین هفتمین خصوصیت استعمار انگلیس را استفاده از ظرفیت ها و نهادها و شخصیت های بومی و محلی خواند و در توصیف هشتمین خصوصیت گفت: انگلیسی ها با فرهنگ و آداب و رسوم کنار می آیند و در صورت عدم نیاز با آنها مخالفت نمی کنند.
وی در نهایت نهمین خصوصیت استعمار گری انگلیس را استفاده از ابزار نظامی عنوان کرد و گفت: اگر هیچ کدام از گزینه های قبلی پاسخ ندهند آنها از استفاده ابزار خونین هیچ ابایی ندارند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه در خصوص مقایسه سلطه آمریکایی ها و انگلیسی ها گفت: می توانیم برای نمونه به نقش انگلیس در جنگ آمریکا و عراق توجه کنید که موضع گیری موذی گرانه انگلیس نشان از ذات استعمارگری آن است و وقتی هم که عراق اشغال می شود انگلیس دربسته و بر سر چاه های نفتی قرار می گیرد.
حداد عادل درادامه روش شناسی استعمار انگلیس را برای محققان بسیار لازم دانست و گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی ارتباطات آمریکا و انگلیس در ایران بسیار محدود شده و همچنین علاوه بر آن توده ها نیز آگاه تر هستند.
وی با بیان اینکه آگاهی میان توده های مختلف کشورهای اسلامی بوضوح دیده می شود تصریح کرد: نمونه آن انقلابات اخیر در منطقه است که میلیون ها نفر در کشورهای عربی و اسلامی از قربانیان استعمار انگلیس در مقابل حکومت های مستبد وابسته به این استعمارگر ایستاده اند.
برچسب ها: انگلیس حداد عادل