۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۴

صالحی: سانتریفیوز جدیدی نصب نمی‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که در یک افق بلندمدت بین 20 تا 25 سال طول می‌کشد که به 20 هزار مگاوات برسیم اما در برنامه میان‌مدت 10 تا 12 ساله می‌خواهیم 3 الی 4 نیروگاه جدید به غیر از بوشهر داشته باشیم.
کد خبر : ۱۵۲۹۸۷

صراط: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران شنبه‌شب در برنامه نگاه 1 شبکه اول سیما نقطه‌‌نظرات خود را با مردم در میان گذاشت.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان ضمن تسلیت ایام پایانی ماه صفر در این برنامه تلویزیونی اظهار داشت: اسلام دینی محمدی‌الظهور و حسینی‌البقا بود.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های عظیم کشورهای پیشرفته در صنعت هسته‌ای و پیشرفت‌ها و برنامه‌های کشور برای استفاده از برق هسته‌ای ابراز داشت: قریب به 16 درصد برق تولیدی جهان از انرژی هسته‌ای است. فرانسه 80 درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای به دست می‌آورد.

صالحی تصریح کرد: به قدری انرژی هسته‌ای از نظر اقتصادی و زیست محیطی مناسب است که کسی نمی‌تواند خود را از آن مستغنی بداند. در ایران برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سبد انرژی سهمی برای انرژی هسته‌ای داشته باشیم. این از طریق بررسی‌های مهندسی، اقتصادی و امکان‌سنجی به دست آمده که اولین امکان‌سنجی قبل از انقلاب انجام شد و به این نتیجه رسیدند که باید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود که علی‌رغم تمام مشکلات ایران اولین کشور در غرب آسیا است که از برق هسته‌ای برخوردار است. در ماه‌های اخیر 1.5 میلیارد مگاوات ساعت برق در نیروگاه بوشهر تولید شده است.

وی همچنین از توقف دو ماهه نیروگاه بوشهر در آینده نزدیک برای تعویض سوخت خبر داد و ادامه داد: مجلس مصوبه‌ای دارد که بر اساس آن دولت باید زمینه تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای را فراهم کند. برای ساخت نیروگاهی مثل بوشهر که 1000 مگاوات ظرفیت دارد 4 تا 5 میلیارد دلار هزینه لازم است و برای آن باید از تامین سوخت مطمئن بود لذا باید از چرخه سوخت مناسب برخوردار باشیم.

صالحی اضافه کرد که در یک افق بلندمدت بین 20 تا 25 سال طول می‌کشد که به 20 هزار مگاوات برسیم اما در برنامه میان‌مدت 10 تا 12 ساله می‌خواهیم 3 الی 4 نیروگاه جدید به غیر از بوشهر داشته باشیم. وی از مذاکره با روس‌ها برای احداث نیروگاه‌های جدید هم خبر داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه ابراز داشت: بخش قابل توجهی از علم ساخت نیروگاه هسته‌ای در کشور وجود دارد. ایران در تاسیس نیروگاه عادی تجارب خوبی دارد و ژنراتورها و توربین‌های بزرگ می‌سازد پس در این بخش مشکلی نداریم. در بخش هسته‌ای این نیروگاه‌ها نیز الفبای صنعت هسته‌ای را می‌دانیم و تجهیزات را می‌شناسیم و برخی را می‌توانیم بسازیم. آن مقدار از ظرفیت بالقوه ایران که آماده سهیم بودن در ساخت نیروگاه‌هاست به کار گرفته خواهد شد. لذا در عقد قرارداد برای ساخت نیروگاه، نیروگاه به نیروگاه سهم خود را در ساخت بیشتر می‌کنیم و به خوداتکایی می‌رسیم. در بخش طراحی سوابق خوبی داریم و علت آن طراحی رآکتور اراک است که تمامی المان‌های یک نیروگاه را دارد.

صالحی تصریح کرد که نیروگاه بدون چرخه سوخت ارزشی ندارد و افزود: از اکتشاف تا پسماندداری به همت جوانان غیور خود تمام مراحل را طی کرده‌ایم و برای توسعه نیز برنامه داریم. وی همچنین از یک برنامه بزرگ اکتشاف خبر داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد در تولید سانتریفیوژ جدید هیچ امری برای ما مجهول و غامض نیست و تنها به زمان نیاز داریم. سانتریفیوژهای نسل اول دارای اشکالات طراحی بودند لذا روی نسل‌های بعدی کار کردیم. دو نوع سانتریفیوژ نسل دوم تولید کرده‌ایم که اینها دو برابر طراحی قبلی ظرفیت دارند و از نظر عملی 3 برابر سانتریفیوژهای قدیمی هستند. الان آنچه در حال تولید اورانیوم غنی‌شده است، نسل اول است. 1000 سانتریفیوژ نسل دوم نصب کرده‌ایم اما به‌خاطر مسائل مذاکرات به آنها گاز تزریق نکرده‌ایم.

صالحی در خصوص ابعاد فنی توافق ژنو ابراز داشت که این توافق هنوز اجرایی نشده است. عدم تزریق گاز به سانتریفیوژهای جدید تصمیمی سیاسی بود که در دولت قبل گرفته شد. قرار است که بر اساس توافق در این 6 ماه سانتریفیوژ جدیدی نصب نکنیم.

وی ابراز داشت که بازرسی از اراک در چارچوب توافق پادمانی نبود و تا زمانی که سوخت اورانیوم به رآکتور عراق وارد نکرده‌ایم اجازه داریم اجازه بازرسی به آژانس ندهیم. اجازه دادیم چون واقعا به دنبال شفاف‌سازی هستیم. برای زدودن بهانه‌ها اجازه دادیم بازدید مدیریت شده انجام دهند. بین بازدید و بازرسی تفاوت وجود دارد.

صالحی ادامه داد: بازرسان آژانس یک بازدید مدیریت شده نیز از معدن گچین بندرعباس خواهند داشت که از خواسته‌های آمانو در تهران بود.

وی تاکید کرد غنی‌سازی حق ماست و اگر غنی‌سازی 20 درصد را کنار می‌گذاریم اقدامی داوطلبانه است. خوشبختانه با قیمت خوبی تاسیسات 20 درصد را ایجاد کردیم که از قیمت خرید هم بهتر بود. اگر به غنای بیش از 20 درصد نیاز داشته باشیم حق داریم غنی‌‌سازی کنیم اما شاید اگر از خارج بخریم مقرون به صرفه‌تر باشد.

منبع: فارس
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم