۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱

فانی: دولت مدیریت پادگانی ندارد

وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین و مدیران کل استان ها گفت: آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید مدیریت پادگانی ندارد.
کد خبر : ۱۵۲۴۷۵
صراط:  علی اصغر فانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین و مدیران کل استان ها بعدازظهر امروز چهارشنبه چهارم دی ماه در اردوگاه شهید باهنرتهران، گفت: دولت یازدهم سیاست هایش را اعلام کرده و همه ما باید خودمان را با این سیاست ها همسو کنیم همانطور که بنده در دولت نهم نپذیرفتم کارکنم و کنار رفتم چون اعتقادی نداشتم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: باید بپذیریم که در جای جای آموزش و پرورش باید اخلاق و روابط انسانی حاکم باشد و فرهنگی که در آموزش و پرورش جواب می دهد، فرهنگ اخلاقی مبتنی بر روابط انسانی است و معلم چون با دانش آموز که دارای روح لطیفی است سروکار دارد، فقط روش اخلاقی و انسانی جواب می دهد.

وی افزود: در آموزش و پرورش مدیران باید محبوبیت و مقبولیت داشته باشند و مدیریت مطلوب در آموزش و پرورش مدیریت بر دل هاست نه براساس حکمی که از بالا دست گرفتیم و بر این اساس اگر می خواهید مدیر و معاون انتخاب کنید حتما باید بین فرهنگیان محبوبیت و مقبولیت داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آنچه ما امروز در آموزش و پرورش به آن نیاز داریم ، رهبری آموزشی است نه مدیریت آموزشی و بر این اساس ، رهبری در آموزش و پرورش با هیچ دستگاهی قابل قیاس نیست.

وی افزود: نقش مدیران آموزش و پرورش یک نقش فرهنگی و رهبری است و از آنجا که آموزش و پرورش جامعه را هدایت می کند لذا نقش مدیران آموزش و پرورش در استان ها باید حفظ شود و در جلسات شورای اداری استان باید یک نقش تعیین کننده و شاخص باشد و ما باید برای فرهنگ و فرهنگیان امنیت ایجاد کنیم نه اینکه یک فرهنگ امنیتی را ترویج کنیم.

وی افزود: بنده با وزیر اطلاعات هماهنگ کردم تا تشکل های فرهنگیان را نزد ایشان ببریم و تشکل‌های فرهنگیان به عنوان فرصت می توانند به آموزش و پرورش کمک کنند.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به حفظ کرامت معلمان اظهار کرد: شنیدن حرف معلمان وظیفه ماست و تا اجازه انتقاد کردن و اظهار نظر به آنها داده نشود کرامت آنها را محفوظ نداشته‌ایم چراکه کرامت فقط مربوط به معیشت نیست.

وی افزود: باید تلاش کنیم معلم از معلم بودن خود احساس غرور کند نه احساس حقارت . البته این کار در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و معلمان باید بتوانند به راحتی حرفشان را بزنند.

فانی تاکید کرد: بنده که وزیرم به معلمان وقت می‌دهم تا انتقاداتشان را آزادانه ابراز کنند شما هم که مدیرکل هستید باید در این خصوص وقت‌گذاری کنید.

فانی خطاب به مدیران کل گفت: شما فکر کنید که چگونه می‌توانید کرامت معلم را به او برگردانیم. البته در این خصوص مشاور اقتصادی ما نیز برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: من درباره مسائل معیشتی مصاحبه نمی‌کنم و همین جا به همه معاونانم می گویم چون اگر کاری مثبتی انجام شده باید معلم آن را احساس کند و نیاری به مصاحبه ندارد. وزاری قبلی حقوق و اضافه کاری می‌دادند مصاحبه می‌کردند و با افتخار بیان می‌کردند ما حقوق فرهنگیان را واریز کردیم ! حال آنکه اقدامات رفاهی و پرداخت حقوق فرهنگیان وظیفه هر وزیری است.

تقویت فرهنگ نقدپذیری در بین مدیران آموزش و پرورش

فانی خطاب به مدیران کل استانها اظهار داشت: مدیران باید بپذیرند که از آنها ایراد گرفته شود، خودتان را در معرض فرهنگیان قرار دهید، از معلمان فرار نکنید، معلمان باید نقد کنند و شما باید حرفها و انتقادشان را بشنوید. ما هم جواب می دهیم یا می گوییم اشتباه کردیم ببخشید یا دفاع می کنیم و پاسخ می دهیم.

وی تاکید کرد: مدیریت در آموزش و پرورش سربازخانه‌ای و پادگانی نیست بلکه مدیریت بر دلهاست و اصولا در آموزش و پرورش حکومت و مدیریت پادگانی نداریم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تقویت کار کارشناسی در آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش باید با تکیه بر خردجمعی، کارپژوهشی و تصمیمات مبتنی بر کارشناسی جلو برود.

فانی گفت: باید مشارکت صاحب نظران و نخبگان را جلب کنید و جلب مشارکت و تقویت کارشناسی از سیاست‌های ماست.

استفاده از پتانسیل‌های موجود سایر دستگاه‌ها

فانی با تاکید بر استفاده از پتانسیل سایر دستگاه‌ها اظهار کرد: آموزش و پرورش صرفا با اتکا به بودجه های خودش قابل اداره شدن نیست. لذا با حفظ استقلال آموزش و پرورش، از امکانات موجود در استان استفاده کنید.

وی افزود: بنده در این راستا با وزرای ورزش و جوانان، صنعت و معدن و تجارت، کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی مذاکراتی داشتم و به زودی نتایج آن را می بینیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: فکر کنید که چگونه منابع بیرون آموزش و پرورش را به نفع آموزش و پرورش و با حفظ استقلال می توانید جلب کنید اگر غیر از این باشد نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم و همین آموزش و پرورش را خواهیم داشت که الان داریم.

فانی ضمن تاکید بر توسعه، تعامل و همکاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه افزود: ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم از بیرون در آموزش وپرورش دخالت کند اما ارتباط و تعامل ما باید با همه شخصیت ها و دستگاه ها برقرار باشد.

مدیران هر سه ماه یکبار ارزیابی می شوند

وزیر آموزش و پرورش گفت: هر سه ماه یکبار از عملکرد شما ارزشیابی به عمل می آوریم و هر مدیری تخلفی مرتکب شده باشد عذرشان را خواهیم خواست و شما نیز این نظارت و ارزیابی را باید از مدیران خود داشته باشید.

وی افزود: پنجم آبان که مجلس به من رای اعتماد داد، آن شب در خانه گریه کردم و از خدا ترسیدم چون خودم را قبال تمام مسائل آموزش و پرورش ، معلمان و دانش آموزان مسئول می دانم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فرمایش حضرت امام (ره) که به مدیران می‌گوید کاری نکنید که نتوانید به مردم پاسخ دهید، اظهار کرد: در آموزش وپرورش هیچ چیز محرمانه وجود ندارد، همه چیز شفاف است و باید به مردم گزارش دهیم و مردم باید احساس کنند که مسئولان صادقانه و مخلصانه در خدمت آنها هستند.

منبع: ایسنا
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم