۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱

علت سفر بازرسان هسته‌ای به لیبی

فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد که چند تن از کارشناسان و بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحقیق در خصوص مواد شیمیایی و هسته‌ای انبار شده در پایگاهی در لیبی، ماه جاری میلادی به این کشور سفر خواهند کرد.
کد خبر : ۱۴۸۴۷۹
صراط:  به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، طارق متری، فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد که کارشناسان آژانس‌های مذکور که در زمینه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و شیمیایی در اقصی نقاط جهان فعالیت می‌کنند، به منظور تحقیق در مورد مواد انبار شده در یک پایگاه نظامی متروکه در لیبی روزهای آتی به این کشور سفر خواهند کرد.

متری در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی قرار است در خصوص 6400 بشکه حاوی کیک زرد که در انبار پایگاه "سبها" واقع در جنوب غرب لیبی نگهداری می‌شود، تحقیق کنند.

وی همچنین افزود: سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی که پیشتر 9 متریک تن گاز خردل را در لیبی منهدم کرده است، در سال جاری نیز بازرسانی را جهت نظارت و تحقیق درباره انهدام سلاح‌های شیمیایی باقی مانده از زمان معمر قذافی، دیکتاتوری سابق لیبی به این کشور خواهد فرستاد.

دولت جدید لیبی سلاح‌هایی شیمیایی و مواد هسته‌ای را که از نظام سابق لیبی به جای مانده بود در اختیار گرفته است و هم اکنون این مواد در شرایط نامساعدی نگهداری می‌شوند.

سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی انهدام سلاح‌ها و تاسیسات شیمیایی سوریه را بر عهده گرفته و تاکنون بخش زیادی از این تسلیحات را از بین برده است.

منبع: ایسنا