۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۵

حق مشارکت بیماران در تصمیم‌گیری‌های درمانی

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: ترکیبات "کاتچین" موجود در چای سبز نقش موثری در کاهش کلسترول و پیشگیری از افزایش فشارخون دارد.
کد خبر : ۱۳۴۴۸۹
صراط: یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: ترکیبات "کاتچین" موجود در چای سبز نقش موثری در کاهش کلسترول و پیشگیری از افزایش فشارخون دارد.

سمانه عزیزی افزود: چای نوشیدنی دلچسبی است که در رنگ‌های سیاه، سبز و سفید یافت می‌شود.

وی اظهار داشت: چای حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئید است که موجب کاهش ابتلا به بیماری‌‌های قلبی وعروقی می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: اگرچه میزان فلاونوئید چای سیاه به همان میزان چای سبز است، اما کاتچین موجود در چای سبز سبب افزایش خواص این نوشیدنی می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه مصرف هر دو نوع چای سبز و سیاه در طول روز سودمند است، ابراز داشت: در تولید چای سبز برگ‌ها تحت عمل اکسیداسیون قرار نمی‌گیرد و مصرف آن خواص بیشتری دارد.

چای سیاه کافئین بیشتری دارد

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی بیمارستان امام سجاد(ع)، در خصوص چای سیاه نیز گفت: چای سیاه آنتی‌اکسیدان  کمتر و کافئین بیشتری نسبت به چای سبز دارد.

وی توصیه کرد: از آن جایی که مصرف هم‌زمان چای با منابع غذایی حاوی آهن، از جذب آهن جلوگیری می‌کند، چای را نباید بلافاصله بعد از وعده های غذایی مصرف کرد.

عزیزی با اشاره به تحریک اسید معده در اثر مصرف چای، یادآور شد: مصرف این نوشیدنی در افراد مبتلا به زخم معده توصیه نمی‌شود و توصیه کلی برای استفاده از خواص سودمند چای، مصرف روزانه دو تا سه فنجان از این نوشیدنی است.

بهترین راهکار کاهش غم مادران پس از زایمان حمایت اطرافیان است

یک کارشناس سلامت روان در گچساران با اشاره به بروز حالتی از افسردگی خفیف در خانم‌ها پس از زایمان، گفت: حمایت اطرافیان، به ویژه همسران بهترین راهکار حل این مشکل است.

فریدون پیرایش که در کارگاه آموزش افسردگی پس از زایمان در گچساران افزود: غم مادرانه نوعي افسردگي خفيف است كه شروع آن از چند روز تا يك هفته پس از زايمان ادامه دارد، اما معمولا بيش از دو هفته طول نمي‌كشد.

وی در خصوص علائم احساس غم مادرانه، افزود: مادراني كه دچار اين اختلال مي‌شوند ممكن است زياد گريه كنند، مضطرب به نظر برسند و يا حتي قادر به خوابيدن نباشند.

كارشناس سلامت روان مركز بهداشت گچساران بیان داشت: اين ناراحتي تقريباً نياز به درمان خاصي ندارد وحمايت هاي عاطفي، اجتماعي و خانوادگی مشكل مادر را برطرف می‌کند.

پيرايش تاکید کرد: درصورتي كه بعد از دو هفته مشكل عاطفي مادر برطرف نشود، موضوع افسردگي پس از زايمان مطرح می‌شود.

گریه مکرر مشخصه بروز افسردگی پس از زایمان

این کارشناس سلامت روان با اشاره به علایم مشکل افسردگي پس از زايمان، گفت: گريه‌هاي مكرر، اندوه شديد، بي‌خوابي، احساس بي‌كفايتي و بي‌ارزشي، احساس گناه، احساس نااميدي، ترس از تنها بودن، ترس و نگراني در مورد مسایل مربوط به بچه، تغيير اشتها و هم‌چنین افكاری مانند صدمه زدن به خود يا به بچه، مهم‌ترین مشخصه‌های شناخت مشکل افسردگی پس از زایمان است.

پیرایش سابقه قبلی افسردگی پس از زایمان يا سابقه افسردگی در دوران بارداری را در بروز مجدد این عارضه موثر دانست و تصریح کرد: سابقه قبلی افسردگی یا اختلالات دو قطبی،  مشکلات زناشویی، عدم وجود حمایت‌های اجتماعی و  حوادث پراسترسی که اخیراً برای مادر اتفاق افتاده ‌باشند نيز در بروز افسردگي پس از زايمان موثر هستند.

كارشناس سلامت روان مركز بهداشت گچساران با بیان اینکه براي درمان اين بيماري راه‌هاي بسياري وجود دارد، گفت: انتخاب روش درمانی وابسته به شدت بیماری و علایم آن بوده و د ركنار درمان دارويي، روش‌های روان‌درمانی نيز  می‌توانند نقش بسزایی در بهبود مادر داشته باشند.

كارگاه آموزشي افسردگي پس از زايمان، با حضور ماماهای مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان گچساران در سالن اجتماعات شبكه بهداشت این شهرستان برگزار شد.

حق مشارکت بیماران در تصمیم‌گیری‌های تیم درمان

در كارگاه آموزش مهارت‌هاي رفتاري وارتباطي که با حضور کارکنان بیمارستان شهید رجایی گچساران تشکیل شد، بر حقوق بیماران برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های تیم درمانی تاکید شد.

مسئول آموزش خدمات پرستاری شبکه بهداشت و درمان گچساران در حاشیه برگزاری این کارگاه گفت: بيماران در مدت اقامت در بيمارستان حق دارند كه با حرمت و صداقت با آن‌ها رفتار شده و در هر جا كه امكان داشته باشد بتوانند در تصميم گيري در مورد درمانشان شريك شوند.

پریگل طاهری افزود: مشاركت بيماران و جامعه در امر سلامت، باعث افزايش رضايت‌مندي و كاهش اضطراب بيماران مي‌شود.

وی در خصوص دیگر اصول مرتبط با مهارت‌های ارتباطی و رفتاری رایج در مراکز درمانی، تصریح کرد: حفظ اسرار و حریم بیماران، اجتناب از وارد کردن اضطراب به بیمار و همراهان، ارزیابی نیازهای ارتباطی بیمار و توجه به بافت فرهنگی، از جمله مولفه‌های برقراری یک ارتباط سازنده میان کارکنان بیمارستان و بیماران است.

مسئول آموزش خدمات پرستاری شبکه بهداشت و درمان گچساران، اضافه کرد: توجه به شرایط مذهبی جامعه ایرانی و سبک زندگی در مناطق مختلف نیز نکاتی هستند که کارکنان مراکز درمانی در ارتباط با بیماران باید مورد توجه قرار دهند.

كارگاه آموزش مهارت‌هاي رفتاري وارتباطي با حضور جمعی از کارکنان بیمارستان شهید رجایی گچساران تشکیل شد و شرکت‌کنندگان با محورهای اساسی برقراری ارتباط سازنده با بیماران، آشنایی یافتند.

شیوع سرماخوردگي، سينوزيت، آنفلوآنزا و عفونت‌هاي ويروسي در فصل پاییز

پزشک بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت نسبت به شیوع بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، سینوزیت و آنفلونزا در فصل پاییز به خانواده ها هشدار داد.

دکتر سید عبدالحسین موسویان‌زاده اظهار داشت: با فرا رسیدن فصل پاییز و شیوع برخی بیماری‌ها لازم است افراد، والدین و دانش‌آموزان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند.

وی بیان کرد: هرچند كه بيمارشدن ربطي به روز، ماه و فصل خاصي ندارد، اما برخي بيماري‌ها در فصولی از سال شيوع بيشتري دارند.

وی با اشاره به اهمیت مراقبت در برابر بیماری‌های ویروسی گفت: به دلیل فضای عمومی مدارس و همچنین بی توجهی برخی دانش‌آموزان به نكات بهداشتي، بیماری های ویروسی اغلب در مدارس شیوع بیشتری پیدا می کند.

موسویان‌زاده ادامه داد: علائم بيماري های ويروسي به دو صورت تنفسي و گوارشي بروز مي‌كند و گاهي اوقات سيستم تنفسي و گوارشي را باهم درگير مي‌كند.

پزشک بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت افزود: دل‌درد، اسهال و استفراغ از علائم گوارشي و سرفه، تنگي نفس و تب و لرز از علائم تنفسي بيماري های ويروسي است.

وی تصریح کرد: بيماري های به شدت واگيردار است و با توجه به امکان انتقال آن از هوا، آب و غذا در مدارس بيشتر شيوع دارد.

پزشک شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با بیان اینکه در اکثر موارد بيماري های ويروسي خطرناك نیستند، یادآور شد: معمولا" با استراحت كافي در منزل و خوردن غذاهاي گرم مانند انواع سوپ‌هاي مقوي بیمار بهبود مي‌يابد و در صورت شدت بيماري باید جدی گرفته شود.

منبع: مهر