۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵
آیت‌الله استادی مطرح کرد

انتقاد از افطاری‌های پرهزینه

آیت‌الله استادی از برگزاری افطاری‌های پرهزینه در ماه رمضان انتقاد کرد.
کد خبر : ۱۲۴۸۸۵

  صراط آیت‌الله رضا استادی امروز طی سخنانی در مسجد اعظم قم با بیان اینکه شکر خداوند در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته است اظهار کرد: یکی از مراتب تشکر از خداوند شکر زبانی است.

وی شکر عملی را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر نعمت‌های الهی را در مسیر صحیح و مورد رضایت خداوند به کار گیریم شکر عملی محقق شده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه شکر قلبی بالاترین مرتبه شکر از خداوند است خاطرنشان کرد: اینکه آدمی ایمان داشته باشد همه نعمت‌ها از جانب خدا به او اعطا شده‌اند و دیگران وسیله‌ای برای رسیدن این نعمت‌ها محسوب می‌شوند شکر قلبی خواهد بود.

وی ادامه داد: اطعام و افطاری دادن به دیگران اگر تنها برای خودنمایی باشد ارزشی ندارد اما این امر در جامعه ما دیده می‌شود و نام دین را بر روی آن می‌گذارند؛ شنیده‌ام در یک افطاری برای هر نفر 150 هزار تومان خرج کرده‌اند که این کار صحیحی نیست.

استادی در ادامه به احکام معاملات در اسلام اشاره و اظهار کرد: معاملات شامل دو دسته لازم و جایز هستند؛ معامله جایز در صورت پشیمانی قابلیت فسخ دارد مانند وقتی که کالایی را به دیگری هدیه داده باشیم اما در معامله لازم که فروش صورت گرفته، فسخ دلخواه معامله امکان‌پذیر نیست.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نمی‌توان به بهانه گران‌تر شدن یک کالا یا ملک پس از انجام معامله مبلغی اضافی درخواست کرد گفت: هرچند هنوز معامله به ثبت محضری نرسیده باشد اما انجام شده و دیگر نمی‌توان آن را فسخ کرد.

وی اضافه کرد: کسانی که خود را مسلمان و متدین می‌دانند باید احکام شرعی را قبول داشته و به آنها پایبند باشند زیرا در صورت ضرر مادی به واسطه عمل به دستورات الهی خداوند مال از دست رفته را به مومن باز می‌گرداند.

استادی با اشاره به فضای معنوی حاکم بر جامعه در ماه رمضان عنوان داشت: این دنیا مسکن ابدی بشر نیست و انسان باید با استفاده از حال و هوای رمضان خود را به خداوند نزدیک‌تر سازد.

منبع: فارس
برچسب ها: افطار رمضان صراط