فیلم / تصاویری دیدنی از کشتی گرفتن خرس‌های قهوه‌ای در سوادکوه

فیلم / تصاویری دیدنی از کشتی گرفتن خرس‌های قهوه‌ای در سوادکوه

تصاویری زیبا و دیدنی از بازیگوشی و کشتی گرفتن دو قلاده خرس قهوه‌ای که در ارتفاعات منطقه کوهستانی شکار ممنوع سوادکوه توسط محیط‎بانان ثبت شده است، ببینید.
تصاویر / طبیعت بهاری دره خان

تصاویر / طبیعت بهاری دره خان

دره خان ارومیه یا در زبان ترکی "خان دره سی" با مساحتی حدود ۳۵ هزار هکتار، در مسیر جاده ارومیه به اشنویه و فاصله ۳۵کیلومتری جنوب غربی ارومیه قراردارد. وجود پوشش جنگلی و گیاهی متنوع، رودخانه ها، جویبار‌ها و چشمه‌های گوناگون سبب شده این دره علاوه بر اینکه زیستگاه حیواناتی مثل سنجاب، شغال، روباه و کل و بز است، به یک منطقه تفریحی و گردشگری نیز تبدیل گردد.
تصاویر / سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

تصاویر / سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور حدود ۲۷۰۰ ناشر در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. این نمایشگاه از روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت کار خود را آغاز کرده و تا ۲۹ اردیبهشت ادامه دارد.
تصاویر / خانواده عشایری فارس

تصاویر / خانواده عشایری فارس

در سراسر ایران اقوام به شیوه کوچ نشینی یا یکجا نشینی زندگی می‌کنند که شغل و درآمد اصلی این عشایر از دامداری تأمین می‌شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط زندگی عشایر، این اقوام در طول سال با خانواده، دام و وسایل خود از مکانی به مکان دیگری مهاجرت می‌کنند. خانواده در ایلات دارای ساختار پدر سالاری و پدر تباری بوده و از پدر، مادر، پسران، دختران و فرزندان پسری تشکیل می‌شود. عشایر به هویت قومی و خانوادگی خود وفادار هستند. این وفاداری برای ایجاد اتحاد و همبستگی در میان آن‌ها است. عشایر برای ازدواج اهمیت خاصی قایل هستند، زیرا شیوه زندگی ایلاتی به گونه‌ای است که بدون تشکیل خانواده عملا غیر ممکن میباشد. اعتقاد به حفظ دودمان دلایل تشکیل خانواده در میان عشایر است.
فیلم | خاطره جالب بازیگر سینما از زنبورزدگی زبانش

فیلم | خاطره جالب بازیگر سینما از زنبورزدگی زبانش

علیرضا استادی بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در برنامه شب خوش به میزبانی مهران غفوریان، خاطره‌ای را از چگونگی گزیده شدن زبانش توسط زنبور تعریف کرد.
فیلم / ماجرای هجوم موریانه‌ها به ۸ تن کتاب در کتابخانه عمومی لرستان چه بود؟

فیلم / ماجرای هجوم موریانه‌ها به ۸ تن کتاب در کتابخانه عمومی لرستان چه بود؟

سجاد راستخانه، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان گفته است: اعتباری در استان جذب شد که سعی داریم انباری که اکنون انبار کتاب وجینی و تجهیزات فرسوده واقع در بخش مجاور کتابخانه عمومی حضرت مهدی(عج) است را برای مطالعه احیا کنیم و این ساختمان را به ساختمان‌های قابل استفاده برای اعضا تغییر وضعیت دهیم و به ساختمان vip مطالعه برای جنوب شهر خرم‌آباد تبدیل کنیم. وی افزود: مدتی پیش برای چک کردن این انبار رفتیم که با یک سری کتاب فرسوده و موریانه خورده مواجه شدیم. کتاب‌های موجود در این انباری متعلق به کتاب‌های وجین شده کتابخانه و برخی کتب کتابخانه روستای دیناروند که سال ۹۷ افتتاح و سال ۹۸ توسط سیل تخریب شده بود است. مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان عنوان کرد: این ساختمان انباری از سال ۹۸ تاکنون به صورت اصولی و کلی چک نشده بود، اما اکنون کتب و تجهیزات فرسوده موجود را جهت بهبود بخشیدن و ساماندهی این انبار خارج کردیم. وی با بیان اینکه وجین کتاب‌ها نیز یک فرآیند است که به صورت ماهانه در همه‌ی کتابخانه‌ها انجام می‌شود و درآمد حاصل از خمیر و فروش کتاب‌های وجین شده صرف خرید کتاب جدید می‌شود و کتاب مورد نظر کتابخانه بر اساس شرایط مذهبی، اقلیمی و نیاز مخاطبان به کتابخانه اضافه یا وجین می‌شود که امری طبیعی است. راستخانه گفت: خبر ۸ تن کتاب موریانه زده هم کاملا تکذیب می‌شود و صراحتا عرض می‌کنم هیچ کتابخانه‌ی نهادی در استان موریانه ندارد. وی افزود: حجم کتاب‌های فرسوده انبار فوق، که به خاطر موریانه زده شدن خمیر شدند هزار جلد کتاب بوده که البته سایر کتاب‌ها فرسوده و غیرقابل استفاده هم به فراخور وجین و خمیر می‌شوند.
تصاویر / نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی

تصاویر / نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی

نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی شامگاه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تجلیل از اجرای رحیم موذن‌زاده و نیز احمد مراتب و اجرای برنامه ارکستر «نیایش» به سرپرستی علیرضا امینی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
تصاویر / سومین جشنواره گروه‌های کُرِ ایران

تصاویر / سومین جشنواره گروه‌های کُرِ ایران

‌سومین دوره جشنواره گروه‌های کُرِ ایران، با حضور هنرمندانی از سراسر کشور، در بخش های صحنه ای و خیابانی به میزبان تالار حافظ شیراز در حال برگزاری است
تصاویر / رونمایی از تابلوی نقاشی «مائده»

تصاویر / رونمایی از تابلوی نقاشی «مائده»

تازه‌ترین تابلوی نقاشی «حسن روح‌الامین» با عنوان «مائده»، صبح یکشنبه (۲۳ اردیبشهت ۱۴۰۳) با حضور «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی رونمایی شد.
تصاویر / روز جهانی پرندگان مهاجر

تصاویر / روز جهانی پرندگان مهاجر

همه پرندگان مهاجر در چرخه زندگی خود به آب و زیستگاه‌های مرتبط با آن متکی هستند. دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، نهرها، برکه‌ها، تالاب‌ها و اراضی ساحلی، دشت‌ها و حتی مناطق کویری برای تغذیه، آشامیدن، لانه‌سازی و نفسی تازه‌کردن در طول مهاجرت‌های طولانی ضروری هستند. با این‌حال، منابع آبی کره زمین در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، و در نتیجه حیات بسیاری از گونه‌ها و نه‌تن‌ها پرندگان مهاجر با تهدید جدی روبه‌رو است. از سال ۲۰۰۶ هر ساله دومین شنبه ماه می‌که امسال مصادف است با ۲۲ اردیبهشت، به نام روز جهانی پرندگان مهاجر (World Migratory Bird Day) شناخته می‌شود. هدف از این نامگذاری تأکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر و آگاه کردن مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط‌های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در شناخت و حفاظت از پرندگان مهاجر است.