تصاویر / قلعه «امیر مفخم بختیاری» مخزن اسرار شاعران و نام آوران تاریخ

تصاویر / قلعه «امیر مفخم بختیاری» مخزن اسرار شاعران و نام آوران تاریخ

قلعه‌های باستانی بیانگر راز‌های بسیاری از چند قرن هستند، قلعه امیرمخفم دزک قلعه‌ای باشکوه از دوران قاجار است که روزگاری میزبان بزرگانی، چون دهخدا و ملک‌الشعرای بهار بوده است. کاخ قلعه دزک در روستای دزک شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری خاستگاه برخی رویداد‌های ملی و میزبان شخصیت‌های مختلف تاریخی و ادبی ایران و جهان بوده است. کاخ قلعه دزک در سال ۱۳۲۵ هجری قمری به دستور لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاجی ایلخانی در دوران سلطنت احمدشاه قاجار ساخته شد که معرف و نمادی از تاریخ و فرهنگ چهارمحال و بختیاری است. این قلعه با الهام از معماری و تزئینات بدنه قصر‌های اروپایی قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی و با ترکیبی از معماری و هنر ایرانی در روستای دزک بنا شد. کاخ قلعه دزک که به دست هنرمندان ایرانی معماری و تزئین شده دارای اتاق‌هایی با درب‌هایی ارزشمند از چوب گردو بوده که در آن نقش و نگار‌های زیبایی به کار برده شده است. طبقه اول کاخ قلعه تاریخی دزک یک هشتی ورودی در میانه ساختمان داشته که از هر دو طرف به محوطه درون بنا متصل می‌شود و در طرفین این هشتی چهار ایوان قرار دارد. اتاق‌های طبقه دوم کاخ قلعه دزک دو ایوان مجزا از هم در شمال و سه ایوان متصل به هم در جنوب دارد که دو اتاق سه دربی در ایوان‌های شمالی و دو اتاق سه دربی قرینه در ایوان جنوبی باز می‌شود. در بین این اتاق‌ها سالن بزرگی بنام دیوان‌خانه یا سفره خانه وجود دارد که در مجاورت این سالن اتاق زیبایی به نام اتاق آئینه قرار گرفته که در طرفین آن‌ها دو اتاق کوچک به نام گوشواره ساخته شده است. اتاق آئینه کاخ قلعه دزک معروف به آئینه خانه در مجاورت سالن بزرگ دیوان‌خانه قرار دارد، این اتاق بسیار زیبا که به سبک اروپایی تزئین شد. اتاق آینه با نمونه‌های متنوع هنر گره چینی و نقش بُری و شیشه نقاشی دارای دو پوسته عکس درهم بوده که نمای سه بعدی داشته و نمونه‌های آن کمیاب است. گرمایش مجموعه قلعه دزک به صورت شومینه انجام می‌شد، برای گرم کردن این محل از هیزم‌هایی که از بیرون از قلعه تأمین می‌شد و همچنین به گفته مردم محلی از سنگ کُک استفاده می‌شده است. در دوران مختلف تاریخ معاصر ایران شخصیت‌هایی مانند وحید دستگردی، علی اکبر دهخدا، فرخی یزدی، دکتر محمد مصدق، ملک‌الشعرای بهار، ابوالقاسم نجفی، راولینسن، ایزابل برد بیشاپ، هنری رنه دالمانی، شونمان و ویلسون در کاخ قلعه دزک حضور یافتند که دهخدا اولین لغت‌نامه به نام امثال‌الحکم خود را در یکی از اتاق‌های قلعه دزک که به آن اتاق گوشواره گفته می‌شود، آغاز کرد. این کاخ قلعه تاریخی، مکانی مناسب و امن برای گردهمایی افراد مهم و صاحب نظر به منظور هم اندیشی در اجرای تصمیمات مهم و ملی بود. کاخ قلعه دزک نه تنها میزبان شخصیت‌های ملی و افراد نامدار جهانی در سال‌های اخیر بلکه خاستگاه اصلی برخی از افتخارات ملی در دوره انقلاب مشروطه بود. در این موزه ۱۰۰ قطعه سنگ مربوط به دوره‌های صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه شامل سنگ قبر، ستون، سرستون، سنگ آسیاب، سنگ آب، آردچی، سر درب، سنگ عصارخانه، سنگ روغن‌گیری و سنگ ازاره به نمایش درآمده است. کاخ قلعه تاریخی دزک ۱۶ تیر ۱۳۶۷ به شماره ۱۷۳۱ به عنوان اثر تاریخی درجه یک در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
فیلم / انهدام شبکهٔ اغفال دختران چَتِربِت

فیلم / انهدام شبکهٔ اغفال دختران چَتِربِت

گوشه‌ای از اقدامات این باند را در فیلم ببینید.
تصاویر / پل تاریخی میربهاءالدین جان دوباره می‌گیرد

تصاویر / پل تاریخی میربهاءالدین جان دوباره می‌گیرد

در فروردین ۱۴۰۳ از وضع نامناسب و آشفته پل تاریخی میربهاءالدین در ایام سفر‌های نوروزی به زنجان گزارشی کار شد. این گزارش باعث شد تا پای مسئولین استان به این پل باز شود و نسبت به لای روبی و بهبود شرایط گردشگری و توریستی این پل اقدام کنند.
تصاویر / مرحله اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ - تهران / خوش و بش زلفی گل با کنکوری‌ها

تصاویر / مرحله اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ - تهران / خوش و بش زلفی گل با کنکوری‌ها

مرحله اول کنکور سراسری، پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد. همچنین محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش کشور از این حوزه بازدید کردند.
تصاویر / بارش باران و آب گرفتگی شدید معابر در شیراز

تصاویر / بارش باران و آب گرفتگی شدید معابر در شیراز

بارش باران از صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشت در شیراز و مناطق اطراف آن باعث آبگرفتگی معابر در این مناطق شد.
فیلم / علاقه زیاد امیرعلی نبویان به همسرش

فیلم / علاقه زیاد امیرعلی نبویان به همسرش

امیرعلی نبویان در بخشی از گفت‌وگوی تازه خود با بغض از عشقش به همسرش گفت.
تصاویر / اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا به جنایات رژیم صهیونیستی

تصاویر / اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا به جنایات رژیم صهیونیستی

در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و کشتار مردم غزه بیش از ۱۰۰ دانشجو دانشگاه کلمبیا در محوطه دانشگاه نیویورک تحصن و اعتراض کردند.
تصاویر / معماری معاصر اصفهان به روایت نما‌ها

تصاویر / معماری معاصر اصفهان به روایت نما‌ها

«نما» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان، فرصتی برای نمایش هویت سازه و در سطح کلان معرف هویت شهرسازی در مناطق مختلف است. معمار با ترکیب علم و هنر و با تکیه بر هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی شهر میراثی از خود بجا می‌گذارد که ماندگاری و اثرگذاری آن همانگونه که در آثار فاخر صفوی می‌توان دید، وابسته به درهم‌تنیدگی و پیوست بین اجزای فرهنگی، هنری و طبیعی با بنا‌ها است و طراحی نما یا پوسته خارجی ساختمان را با توجه به کاربری بنا، قوانین شهرسازی، اقلیم، فرهنگ و بافت منطقه انجام می‌دهد.
تصاویر / اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق»

تصاویر / اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق»

مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق» شامگاه سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور اصحاب فرهنگ و هنر در پردیس سینمایی رز مال تهران برگزار شد.
تصاویر / عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه

تصاویر / عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه

عمارت فکری یکی از آثار تاریخی بندرلنگه در استان هرمزگان واقع در در جنوب ایران است؛ که توسط یکی از تجار مشهور بندرلنگه به‌نام عبدالواحد فکری ساخته شد است. این بنای تاریخی که یکی از ارزنده‌ترین خانه‌های بندرلنگه است، بیش از ۱۰۰سال قدمت دارد و مربوط به دوران قاجاریه است و در ابتدای شهر در محله پاکرتی واقع شده و در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۳۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.