۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
رئیس مرکز امور زنان و خانواده از اجلاس نیویورک می گوید:

انتقادازخشونت‌علیه‌زنان‌درمجامع‌بین‌المللی

بسیاری از کشورها از ما درخواست می کردند که لایحه امنیت زنان و فعالیت های صورت گرفته در زمینه کارآفرینی زنان در سطح جهانی مطرح گردد تا کشورهای دیگر بتوانند از آنها الگو برداری کنند و خصوصاً نماینده کشور نروژ از این طرح ها استقبال خوبی کرد.
کد خبر : ۹۹۹۹۹



رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که برای شرکت در پنجاه و هفتمین اجلاس کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد به نیویورک رفته بود، صبح دیروز به کشور بازگشت. مجتهدزاده در این اجلاس علاوه بر سخنرانی در نشست امحاء و پیشگیری از همه اشکال خشونت علیه زنان، با نمایندگان هفت کشور دیدار داشته است.

مجتهدزاده در گفتگو با خبرنگار مهرخانه در خصوص دستاوردهای این اجلاس گفت: در نشست امحاء و پیشگیری از همه اشکال خشونت علیه زنان و دختران این اجلاس، تجارب و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشگیری و مبارزه با همه اشکال خشونت برضد زنان و دختران تشریح شد.

مجتهدزاده تصریح کرد: ما در این اجلاس مطرح کردیم که جمهوری اسلامی ایران با دیدگاهی جامع به جایگاه زن در خانواده و جامعه می نگرد و با اتخاذ رویکردی پیشگیرانه در موضوع خشونت علیه زنان، برنامه های کلان و توسعه ای، مصوبات قانونی و سامانه فرهنگی مشخصی را با هدف حفظ شئون خانواده و ارتقای امنیت افراد طراحی و اجرا کرده است.

معرفی لایحه امنیت زنان
رئیس مرکز امر زنان و خانواده ریاست جمهوری به تشریح این اقدامات پرداخت و اظهار داشت: در حوزه اقدامات قانونی و حقوقی، به معرفی لایحه تأمین امنیت زنان با هشتاد و یک ماده که در سال جاری تدوین شده، پرداختیم و در حوزه اقدامات آموزشی- فرهنگی نیز به فرصت های برابر آموزشی با رفع نابرابری جنسیتی و افزایش پوشش تحصیلی و کاهش موانع تحصیل دانش آموزان بازمانده اشاره شد.

مجتهدزاده ادامه داد: برگزاری نشست های عمومی و کارگاه های آموزشی از سوی بانوان محلات برای آگاهی افزایی و پیشگیری از شیوه های خشونت، از دیگر اقداماتی بود که در این اجلاس بدان اشاره کردیم.

تدوین و تهیه پیش نویس برنامه اجرائی پیشگیری از آسیبب های اجتماعی
وی افزود: تدوین و تهیه پیش نویس برنامه اجرائی پیشگیری از آسیبب های اجتماعی و مبارزه با خشونت علیه زنان با رویکردی عدالت محور، از جمله اقدامات پژوهشی کشور در حوزه مبارزه با خشونت علیه زنان بود که در این نشست به معرفی آن پرداخته شد.

مجتهدزاده در ادامه تصریح کرد: در این اجلاس به اقدامات بهداشتی و طرح غربالگری بیماری های خاص زنان اشاره شد و صندوق حمایت از بزه دیدگان جرم، به عنوان فعالیت های ابتکاری قوه قضائیه در راستای مبارزه با خشونت علیه زنان و کودکان معرفی گردید.

تبیین ماده 230 برای نمایندگان کشورها
دیدار با نمایندگان کشورهای فنلاند، نروژ، ایتالیا، برزیل، نیکاراگوئه و مصر از دیگر برنامه های جانبی مجتهدزاده در اجلاس بین المللی کمیسیون مقام زن بود.

وی درخصوص این دیدارها ابراز داشت: ما در این دیدارها به تبیین ماده 230 برنامه پنجم توسعه و 14 سندی که در حوزه زنان در کشورمان وجود دارد، پرداختیم و نمایندگان این کشورها از این برنامه ها و فعالیت ها استقبال کردند و برایشان جالب بود که اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان، به شکل راهبردی در کشور ما دنبال می شود.

لایحه امنیت در سطح جهانی مطرح شود
مشاور رئیس جمهور در امور بانوان با بیان اینکه در مقابل صحبت های ما موضع گیری صورت نگرفت، ادامه داد: بسیاری از کشورها از ما درخواست می کردند که لایحه امنیت زنان و فعالیت های صورت گرفته در زمینه کارآفرینی زنان در سطح جهانی مطرح گردد تا کشورهای دیگر بتوانند از آنها الگو برداری کنند و خصوصاً نماینده کشور نروژ از این طرح ها استقبال خوبی کرد.

مجتهدزاده تصریح کرد: نماینده کشور ایتالیا از استفاده ابزاری از زنان در کشورش و سایر کشورهای اروپایی گلایه کرد و پیشنهاد داد تا برای رفع این موضوع تبادل تجربیاتی با ایران داشته باشد.
 
رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: میان ایران و مصر تعاملات خوبی برقرار است و دیدار در نیویورک نیز به ادامه این روند کمک کرد. کشورهای نیکاراگوئه و برزیل هم از طرح ها و اقدامات ایران در زمینه کارآفرینی، سلامت زنان و تحکیم بنیان خانواده استقبال کردند و مباحثی در خصوص انجام فعالیت های مشترک با این کشور ها مطرح شد.

خشونت، تنها خشونت خانگی نیست
وی به مباحث مطرح شده در زمینه خشونت علیه زنان اشاره کرد و ادامه داد: در مورد خشونت بحثی توسط ما مطرح شد که خشونت تنها خشونت خانگی نیست و اسلام کرامت خاصی برای زن قائل است و زن و مرد از نظر شأن اسلامی برابر و مکمل یکدیگر در انجام نقش هایشان هستند.
مشاور رئیس جمهور در امور بانوان اضافه کرد: در این اجلاس مطرح کردیم که زن نقش مهرآفرینی و تربیت فرزندان را به عهده دارد و اگر این نقش ها را از بخواهند بگیرند، کانون خانواده دچار خشونت می شود.

قاچاق زنان، ترورهای هدفمند و اشغال سرزمین ها از مصادیق خشونت علیه زنان
وی با تأکید بر این مطلب که خشونت تنها محدود به خشونت خانگی نمی شود، بیان داشت: در این اجلاس و دیدارها به مصادیق خشونت اشاره شد و مطرح کردیم که قاچاق زنان، ترورهای هدفمند و اشغال سرزمین ها هر کدام از مصادیق خشونت علیه زنان هستند و به شدت در کشورهای دیگر اعمال می شوند و اگر نمایندگان کشورها بخواهند به بحث خشونت بپردازند و این اقدامات را نادیده بگیرند در حقیقت از بحث اصلی دور می شوند.

در تعریف خشونت، تنوع فرهنگ ها در نظر گرفته شود
مجتهدزاده با بیان اینکه تعریف خشونت بحث مهمی است که باید به آن توجه شود، اشاره کرد: در خصوص تعریف خشونت در این اجلاس مباحثی مطرح شد و ما اعلام کردیم که باید دید آیا تعریفی که کشورهای دیگر از خشونت علیه زنان دارند، در همه جوامع بین المللی و همه کشورها و فرهنگ های دیگر به این صورت است یا خیر؟ و خواستار بازنگری و تجدیدنظر در ساختارها و سیستم های تعریف خشونت شدیم.

تحکیم بنیان خانواده راهکاری اساسی برای کاهش خشونت
رئیس مرکز امور زنان و خانواده در پایان خاطرنشان کرد: ما در این اجلاس تأکید کردیم که بحث تحکیم و تقویت بنیان خانواده، به عنوان اصلی ترین بنیان جامعه می تواند از خشونت پیشگیری کند به علاوه اینکه برای کاهش میزان خشونت علیه زنان باید به بحث تقویت و پایبندی به اخلاق معنویت، کرامت انسانی و تنوع فرهنگی توجه داشت.


منبع ؛ مهرخانه