۰۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۵

گلایه یک مدیر از فیلم‌های نامناسب

مدیر پردیس سینمایی ملت معتقد است: شیوه انعقاد قرارداد با موسسات پخش براساس اجاره سالن‌های سینما باید تغییر کند تا بحران ریزش مخاطب با وجود هزینه‌های بالا متوجه سینماداران به ویژه در بخش خصوصی نشود.
کد خبر : ۸۸۱۱۶
به گزارش صراط، هادی منبتی مدیر پردیس سینمایی ملت با بیان این مطلب در تایید بحران ریزش مخاطب در سینما و متضرر شدن سینماداران از این جریان به خبرنگار مهر، گفت: پدیده ریزش مخاطب در سینماهای ایران در شرایط فعلی معضلی است که نیاز به کنکاش و بررسی خیلی ویژه ندارد و با بررسی وضعیت شش ماهه سینمای ایران به درستی می‌توان این ریزش را مشاهده کرد. البته این معضل تنها مربوط به امروز نیست بلکه در سال جاری شیب منفی به سمت کاهش مخاطب بیش از گذشته به چشم می‌خورد.

سینما از سبد هزینه خانواده‌ها حذف شده‌است

وی در ادامه با اشاره به دلایل ریزش مخاطب در سینمای ایران گفت: سیر نزولی کاهش مخاطب در سال جاری به دلیل گرانی و بالا رفتن تورم و وجود مشکلات اقتصادی است و از آنجا که با بالا رفتن هزینه‌های زندگی و فشار به خانواده‌ها، نخستین پدیده‌ای که از سبد خرید آنها حذف می‌شود محصولات فرهنگی است؛ سینما هم در شرایط فعلی از این سبد حذف شده‌است. البته این معضل در حوزه کتاب و کتابخوانی بیش از سینما است.

این سینمادار با اشاره به این مطلب که پردیس سینمایی ملت جنبه دولتی ندارد، گفت: مجموعه پردیس سینمایی ملت برخلاف تصور غالب به هیچ عنوان دولتی نیست و مجموع این سالن‌ها هیچ سوبسیدی از سوی شهرداری دریافت نمی‌کنند و همه هزینه‌های اداره این پردیس از محل فروش بلیت تامین می‌شود. بنابراین ما هم بحران را درک می‌کنیم؛ نمی‌توان منکر وجود بحران مخاطب در سینمای ایران شد و اگر به همین روال پیش رود قطعا سینماها تعطیل خواهد شد و هیچ امیدی هم به بهبود وضعیت موجود نیست.

منبتی با اشاره به آمار مخاطبان در 6 ماه نخست سال 91 متذکر شد: طبق آمار در 6 ماه نخست سال جاری یک سوم از مخاطب سینما را نسبت به سال گذشته از دست داده‌ایم و با توجه به شرایطی که تا پایان سال داریم امیدی به بهبود شرایط فعلی نیست.

بحران در سینما با همدلی حل خواهد شد

وی در ادامه افزود: به اعتقاد من در حال حاضر وجود بحران در سینمای ایران تنها با همدلی مسئولان دولتی و اعضای صنوف مختلف سینمایی حل می‌شود. از همین‌رو باید تمهیدات جدید برای جذب مخاطب اندیشیده شود.

منبتی افزود: ناگفته نماند که در گذشته راه حل‌هایی مبنی‌بر اعطای سوبسید مطرح بوده‌است اما نکته این است که علی‌رغم وعده و وعیدهایی که داده شد هیچگاه برای 15 سالنی که موسسه تصویرشهر در اختیار دارد هیچ کمکی از سوی مسئولان سینمایی نشده است. متاسفانه در محافل مختلف چنین عنوان می‌شود که کمک هزینه در اختیار سالن‌دارها قرار گرفته است در حالی که اینگونه نیست.

سینماداران سپر بلای تولید فیلم‌های نامناسب شده‌اند

مدیر پردیس ملت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تغییر شیوه قرارداد سینماداران با پخش‌کننده‌ها گفت: با ریزش مخاطب تنها کسانی که متضرر می‌شوند سینما‌داران هستند؛ چراکه عوامل تولید فیلم برای خلق یک اثر چه خوب و چه بد، سود خودشان را برده‌اند. در واقع سود خود را از پخش فیلم تامین نمی‌کنند، بنابراین من به عنوان سینمادار مستقیما با پخش‌کننده در ارتباط هستم و باید سپر بلای تولید یک فیلم نامناسب و ناهمخوان با سلیقه تماشاگر شوم و صندلی‌های خالی را به نظاره بنشینم.

وی در ادامه افزود: بنابراین معتقدم شیوه انعقاد قرارداد با موسسات پخش براساس اجاره سالن‌های سینما باید تغییر کند تا بحران ریزش مخاطب با وجود هزینه‌های بالا متوجه سینماداران به خصوص در بخش خصوصی نشود.

منبتی تأکید کرد: از سوی دیگر مسئولان در سال بودجه‌های بسیاری صرف تولید فیلم‌های فاخر می‌کنند اما وقت آن رسیده که بخشی از این بودجه را صرف حمایت از برخی از همین فیلم‌ها در بخش اکران کنند. در غیر اینصورت روز به روز سینماداران بیشتر به سوی ورشکستگی سوق پیدا می‌کنند.

مدیر موسسه تصویرشهر در پایان افزود: اگر هرچه سریع‌تر تمهیدات مناسب برای رفع مشکل هزینه سالن‌های سینما اندیشیده نشود قطعا سالن‌های سینما تعطیل خواهد شد.
منبع: مهر