۰۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۲

عکس/«پل خيبري‌ها» چگونه ماندگار شدند؟

در روزهايي كه پر بود از صداي موشك و خمپاره و همه جا رنگ و بوي خون و باروت مي‌داد عده‌اي رهسپار جبهه‌هاي جنگ شدند تا تاريخ را ثبت كنند.
کد خبر : ۸۰۹۶۰


كساني كه حتي سلاح هم در دست نداشتند تا از خود در برابر دشمن دفاع كنند و به جايش دوربين در دست گرفتند تا از پشت لنز دوربين‌هايشان لحظات آن سال‌ها را براي آيندگان روايت كنند.


حالا از سال‌هاي دفاع مقدس بيش از دو دهه گذشته و عكس‌هاي به جا مانده از سال‌هاي دفاع مقدس هنوز هم رنگ و بوي آن سال‌ها و همان لحن خاص خود را روايت مي‌كنند.


به گزارش صراط، يكي از عكس‌هايي كه در سال‌هاي پس از جنگ توانست ماندگار شود و بخشي از خاطرات مصور دوران دفاع مقدس را شكل دهد عكسي بود كه مشهور شده بود به «پل‌هاي خيبري». حالا عكاس‌ آن عكس را پيدا كرده‌ايم تا با او درباره عكس مشهورش و حسي كه در آن لحظه داشته گفت‌وگو كنيم.


محمد حسين حيدري كه در اسفند ماه سال 63 در منطقه عملياتي بدر اين عكس را گرفته است،يادآور مي‌شود: « وقتي در جزيره «هور» به پل رسيدم دقيقا هنگام اذان بود و ديدم همه براي نماز روي پل صف كشيده‌اند آن هم در شرايطي كه منطقه در حال بمباران شدن بود.»


اين عكاس دفاع مقدس نكته مهم در اين عكس را نماز خواندن با شرايطي دانست كه حتي رزمنده‌ها پوتين برپاي داشتند و كاملا آماده و مهياي شرايط جنگي بودند.


وي مي‌گويد تمام تلاشش را براي رساندن مفهوم صحنه‌اي را كه ديده انجام داده است و ادامه مي‌دهد:« مهم‌ترين تفاوت ميان عكس‌هاي گرفته شده در دوران دفاع مقدس با ساير جنگ‌هاي دنيا را در بيان رفتار و احساسات انساني مي‌داند.»


حيدري يادآور مي‌شود: « در دفاع مقدس عواطف و رفتار بر سلاح غلبه دارد و اين است كه دوران دفاع مقدس را ماندگار كرده است.»


وقتي از او درباره احساسش در هنگام گرفتن عكس‌ها مي‌پرسيم در جوابي كوتاه مي‌‌گويد:« انسانيت و معنويت حاكم بر رزمندگان را حس كردم.»

 


منبع: ایسنا
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم