۲۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴

جبهه پايداري منشعب شد؟

جبهه پايداري که در آستانه انتخابات مجلس نهم حاضربه ائتلاف با جبهه متحد اصولگرايان نشد و پس رايزني هاي متعدد با آيت الله مصباح يزدي فهرست خود را منتشر کرد البته نتوانست به پيروزي چنداني دست يابد و برخي اعضاي مهم آن از ورود به پارلمان باز ماندند.
کد خبر : ۷۹۱۴۶

جبهه پايداري انقلاب اسلامي تشکلي که در سال 90 و در آستانه برگزاري انتخابات مجلس نهم تشکيل شده بود با تحولات مهمي روبرو شده است.

اين تشکل که با ائتلاف جمعي از وزراي سابق کابينه محمود احمدي نژاد و نيز برخي نمايندگان حامي دولت در مجلس هشتم با همراهي چند تن از شاگردان آيت الله مصباح يزدي به وجود آمده بود حالا اين روزها ، شرايط متفاوتي را سپري مي کند. خبرنگار سياسي آريا به اخباري دست يافته است که بر مبناي آن اختلاف نظر ميان 3 طيف اين تشکل سياسي موجب صف بندي هاي جديد شده است.

جبهه پايداري که در آستانه انتخابات مجلس نهم حاضربه ائتلاف با جبهه متحد اصولگرايان نشد و پس رايزني هاي متعدد با آيت الله مصباح يزدي فهرست خود را منتشر کرد البته نتوانست به پيروزي چنداني دست يابد و برخي اعضاي مهم آن از ورود به پارلمان باز ماندند.افرادي که از مهمترين آنها مي توان به قاسم روانبخش و سقاي بي ريا اشاره کرد.در همين حال البته برخي اعضاي مهم ديگر اين تشکل هم مانند مهدي کوچک زاده و حميد رسايي با راي بسيار پائين تري نسبت به ساير چهره هاي سياسي راهي مجلس شدند.

پس از پايان انتخابات مجلس نهم حالا مهمترين سوال اين بود که آيا جبهه پايداري براي انتخابات رياست جمهوري هم تصميم به ايفاي نقش سياسي خواهد گرفت؟

همان زمان بود که برخي از اعضاي جبهه پايداري در پاسخ به اين سوال خبرنگاران اعلام کردند که اين تشکل قطعا به انتخابات ورود پيدا خواهد کرد و عمر سياسي اين تشکل نو پا به پايان نرسيده است.

چنين بود که در بسياري از محافل سياسي و رسانه اي اخبار و گمانه زني هايي درباره کانديداهاي احتمالي اين جريان مطرح شد و البته نام هايي چون سعيد جليلي ، غلامحسين الهام ، کامران باقري لنکراني ، حسين صفار هرندي ، غلامعلي حداد عادل و ... به ميان آمد.

حالا اما در آستانه تعيين شوراي مرکزي و البته نزديک شدن به انتخابات رياست جمهوري اخبار ديگري از اين تشکل سياسي به گوش مي رسد.

آنچنان که در رسانه ها آمده است غلامحسين الهام از حضور در شوراي مرکزي جبهه پايداري سرباز زده است و اخبار ضد و نقيضي نيز در مورد کامران باقري لنکراني مطرح و حجت الاسلام پناهيان نيز عضويت در شوراي مرکزي را نپذيرفته است.

اما ماجرا چيست؟

اين تشکل اکنون به 2 شاخه تهران و قم تقسيم شده و دليل اين انشعاب نيز نرسيدن به تفاهم براي يک نامزد مشترک با جريان حاميان دولت است.

چنانکه اعضاي شاخه قم که از شاگردان آيت الله مصباح يزدي هستند اعلام کرده اند که حاضر به ائتلاف و رسيدن به يک کانديداي واحد با حاميان دولت که هدايتشان در اختيار اسفنديار رحيم مشايي است نيستند.برخي در اين ميان صراحتا از تعيين شرط براي حاميان دولت و البته براي شاخه تهران روايت کرده بودند.(مصاحبه خبرگزاري آريا با عضو ارشد جبهه پايداري91/6/19 )
آنها اعلام کرده اند که حمايت از کانديداي مورد نظر حاميان دولت در تضاد با شعارهايي است که تا کنون مطرح کرده اند.

از افراد اين شاخه مي توان به آقا تهراني ، روانبخش، سقاي بي ريا ، نبويان و حسين جلالي اشاره کرد. گفته مي شود شاخه قم در پي کانديداتوري سعيد جليلي ، کامران باقري لنکراني و غلامعلي حدادعادل هستند

از ديگر سو اما شاخه تهران که اکثرا از اعضاي سابق کابينه و برخي نمايندگان حامي دولت در مجلس هشتم ونهم هستند معتقدند که بايد از نامزد مورد نظر حاميان احمدي نژاد حمايت کرد.
به باور اين افراد با اين اقدام راه احمدي نژاد ادامه پيدا خواهد کرد و فردي از جنس محمود احمدي نژاد جايگزين او خواهد شد.

برخي اظهارنظرها در اين مورد از سوي اعضاي اين شاخه البته نمايان شده است.
غلامحسين الهام در مصاحبه با ويژه نامه روزنامه ايران پس از مدت ها سکوت به دفاع تمام قد از دولت پرداخته و چنين مي گويد:«مردم از اين وضعيت به عقب بر نميگردند که به دنبال کسي مخالف احمدي نژاد باشند! همان احمدي نژاد را ميخواهند با ظرفيتي که بتواند يک اميدي را به سمت بهبودي وضعيت ايجاد کند، البته من نميخواهم انتقاد کنم که اين وضعيت ناشي از کارکرد دولت است، اين شرايطي است که بخصوص در سايه عدم تعامل کافي و کامل قواي کشور با يکديگر ايجاد شده است. با اين تفاسير اگر يک نفر همان شعار و گفتمان احمدينژاد را بگيرد و کامل کند، قطعاً مردم به او اقبال خواهند داشت. »

مهدي کوچک زاده ديگر عضو ارشد جبهه پايداري و از اعضاي شاخه تهران اخيرا در مصاحبه اي با سايت وابسته به ارگان رسانه اي دولت گفته بود: «بعضي ها يک فرد و صحبت هاي او را مورد اتهام قرار مي دهند و بواسطه حرف هاي او مي گويند دولت منحرف است. خب اين دولت با اين توصيف رهبري معلوم است منحرف نيست. حالا يا آن اتهام به آن فرد اصلا وارد نيست يا اگر به او وارد است او تاثيري در دولت ندارد. که اين دومي را نمي شود پذيرفت چون هر دوي اينها مي گويند ما يکي هستيم.»

گفته مي شود شاخه تهران که با ليدري صادق محصولي فعاليت مي کند بر روي گزينه هايي همچون علي نيکزاد و يا يک چهره نام آشنا {خبرگزاري آريا به اخباري درباره رايزني هايي در سطح بالا با اين گزينه دست يافته که بزودي در قالب يک گزارش خبري آن را منتشر خواهد کرد) نظر دارند و به شدت مخالف کانديداتوري افرادي مانند سعيد جليلي و يا غلامعلي حدادعادل هستند.
جريان حاميان دولت معتقدند که با ائتلاف با اين بخش از جبهه پايداري و حمايت اين طيف سياسي مي توانند مقداري از بار سياسي عنوان جريان انحرافي که به شدت از سوي رقبايشان مطرح مي شود بکاهند.

منبع: آریا