۲۲ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶

طلا به جاى دلار در معاملات ايران

فايننشال تايمز با اشاره به افزايش واردات طلاى ايران از تركيه تصريح كرد ايران مى خواهد سهم طلا را در ذخاير ارزى خود افزايش دهد چرا كه شما هميشه مى توانيد طلا را بدون كاهش ارزش به پول نقد تبديل كنيد...
کد خبر : ۷۰۸۹۰
به گزارش صراط به نقل از ابرار اقتصادی به نقل از فايننشال تايمز ، بر اساس آمارهاى منتشره توسط موسسه آمار تركيه، حجم مبادلات تجارى ايران و تركيه در ماه مى با ۵۱۳‎/۲ درصد رشد مواجه بود و به رقم ۱‎/۷ ميليارد دلار رسيد.
حجم عمده اى از اين مبادلات مربوط به صادرات طلا به ايران بوده كه در ماه هاى اخير رشد چشمگيرى داشته است. حدود ۱‎/۴ ميليارد دلار طلا از تركيه به ايران صادر شده كه ۸۴ درصد كل مبادلات تجارى ايران با تركيه را تشكيل مى دهد.
بر اساس اين گزارش در ماه هاى اخير، كشورهاى غربى و به خصوص آمريكا و اتحاديه اروپا حلقه تحريم هاى مالى عليه ايران را تنگ تر كرده اند. در ماه مارس، ارتباط ايران از سوئيفت (شبكه جهانى پرداخت ها) قطع گرديد و همين مسئله به ميزان زيادى جلوى انجام مبادلات مالى تجارى اين كشور با كشورهاى ديگر را گرفت.


ايران اكنون تلاش مى كند راه هاى ديگرى را براى دريافت پول نفت خود بيابد كه از جمله مى توان به روش هايى نظير استفاده از طلا، يوان چين و روپيه هند براى دور زدن تحريم ها و خريد مواد غذايى مورد نياز كشور اشاره كرد.
گوخان آكسو، معاون پالايشگاه طلاى استانبول، كه يكى از بزرگترين شركت هاى طلا سازى تركيه محسوب مى شود در اين زمينه گفت: «ايران بسيار مشتاق است كه سهم طلا را از مجموع ذخاير خود افزايش دهد.»
وى افزود: «شما هميشه مى توانيد طلا را بدون كاهش ارزش به پول نقد تبديل كنيد.»
بر اساس اين گزارش، ايران از طلا به جاى دلار در معاملات خود با ساير كشورها بهره مى برد.
ايران حدود ۴۰ درصد نفت مورد نياز تركيه را تامين مى كند و همين مسئله تركيه را شديدا وابسته نفت ايران ساخته است. در حالى كه تركيه ميزان واردات نفت خود از ايران را در پى فشارهاى غرب به ميزان قابل توجهى كاهش داده است، بعيد به نظر مى رسد كه حجم واردات نفت تركيه از ايران به صفر برسد.
بر اساس گزارش گلدن ساكس، تركيه براى هر بشكه نفت ايران، ۶ دلار كمتر از نفت برنت مى پردازد.
به گفته اوگور گورسس، اقتصاد دان و ستون نويس روزنامه ديلى راديكال تركيه، آنكارا تنها در فاصله ماه هاى مارس و مى امسال، حدود ۵۸ تن طلا به ايران صادر كرده است.
گورسس افزود: «در ماه مارس صادرات طلاى تركيه افزايش يافته، بطورى كه صادرات طلاى تركيه در مقايسه با مارس ،۲۰۱۱ ۳۶ برابر شده... بايد ديد كه آيا اين روند باز هم شاهد افزايش خواهد بود يانه.
ايران ۳ ميليارد دلار از سپرده هاى خود را از طريق عمليات مالى با تركيه به طلا تبديل كرده ، تا بتواند تحريم ها را دور بزند.»
بر اساس اين گزارش وضعيت كنونى ايران را مى توان فرصتى طلايى براى اقتصاد تركيه ارزيابى كرد. كسرى تجارى تركيه در ماه مى، در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱‎/۶ ميليارد دلار كاهش يافته است.
 همچنين در يك سال منتهى به ماه مى، كسرى تجارى آنكارا ۸‎/۳ ميليارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل كمتر شده است.

برچسب ها: دلار طلا صراط