۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵
پابرهنگان

زیارت امام هشتم با طعم پدیده شاندیز!

تبلیغ و تصویر آنچنان سوداگرانه و جذب کننده بود که هر دارا و نداری را در آرزوی زیارت مرکز تفریحی پدیده شاندیز می برد و چشم ها از دیدن ماکت چنین امکانات و زیبایی هایی از حدقه بیرون می زد!!
کد خبر : ۶۹۲۱۴

به گزارش سرویس وبلاگ صراط، احسان عابدی در آخرین به روز رسانی وبلاگ پابرهنگان نوشته است:

چند ماهی است تبلیغات طرحی با برند "پدیده" از صدا و سیما در حال پخش است. تبلیغاتی که معمولاً ۷-۸ دقیقه ای است و وعده های شیرین و دهان باز کن {همان تعجب برانگیز} ساخت و ساز مراکز تفریحی و رفاهی و خرید و ... در چند شهر کشور می دهد.

نقد اساسی چنین طرح هایی که مشوق و مروج مصرف گرایی و سودانگاری و لذت طلبی مادی هستند مجال وسیع تری می طلبد که حقیقتا از حوصله بنده خارج است{!!}

آنچه دغدغه نوشتن این پست را بر انگیخت، طرح "پدیده شاندیز" است که نگران کننده به نظر می رسد.

در یکی از همان تبلیغات تصویری ۷-۸ دقیقه ای که درباره پدیده شاندیز بود و البته با افاضات استاندار محترم خراسان رضوی شروع می شد، از تحول شهر مقدس مشهد و رفاه دهی به زائران امام هشتم(علیه السلام) صحبت می شد.

تبلیغ و تصویر آنچنان سوداگرانه و جذب کننده بود که هر دارا و نداری را در آرزوی زیارت مرکز تفریحی پدیده شاندیز می برد و چشم ها از دیدن ماکت چنین امکانات و زیبایی هایی از حدقه بیرون می زد!!

اما جای نگرانی کجاست؟!

سال های سال و شاید قرن های قرن است که هر ایرانی (مسلمان و غیرمسلمان) با شنیدن نام "مشهد" اولین چیزی که به ذهنش متبادر می شود، نام نامی سلطان علی بن موسی الرضا(علیه السلام) است. جایی که بسیاری از ایرانیان خود را ملزم به زیارت سالیانه اش می دانند، حج فقراست و هر پیرو جوانی آرزوی سفرش را دارند.

ایام نوروز و مخصوصا تحویل سال نو که جای سوزن انداختن در خیابان های اطراف حرم هم نیست!

حال با ساختن چنین مرکز عظیم و پیشرفته ای در اطراف مشهدمقدس و البته تبلیغات سوداگرانه برای بازدیدش، کم کم یکی از انگیزه های سفر به مشهد می شود زیارت مرکز تفریحی پدیده شاندیز!

کسی منکر و مخالف پیشرفت و آبادانی هیچ شهری نیست، اما آیا طراحان به این بعد اجتماعی و فرهنگی نیز فکر کرده اند؟

در همین وضعیت هم آنقدر مرکز و مجتمع و بازار و خرید و پارک آبی و ... هست که زائران را به سمت خود بکشد و حتی نیت اصلی سفر برخی هم وطنان هم شود، اگر چنین مرکزی هم راه بیفتد که دیگر نور علی نور!!

ضمن اینکه تجربه چنین مراکزی (حداقل آنچه شخصا دیده ام) نشان داده که اولین پیامدش تجمع بدحجابان و نمایشگاهی برای عرضه انواع مد لباس و اندام و آرایش و... خواهد بود!

علی ایحال! نگرانی خود را از اینده فرهنگی این اقدام ابراز نمودیم!

نظرات بینندگان
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
۳۰
۱
دمت گرم. زدی توخال
افتاب گردون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۱
۳۷
۰
دقیقا با این جملتوون خیلی موافقم

کم کم یکی از انگیزه های سفر به مشهد میشود زیارت مرکز تفریحی پدیده شاندیز

البته سرزمین موج های ابی رو هم بهش اضافه کنین و کلی مرکز خرید
هستی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۰۸ تير ۱۳۹۱
۱
۱
و اینکه این همه سرمایه ما کدام شخصیت یا شخصیتهایی است این همه ساخت و ساز اونم در مدتهای کوتاه میدونید چه هزینه ای داره؟ میترسم یه روز ...ش دربیاد