۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰

اتهامات جديد آل خليفه عليه تهران

بحرین هشت نفر را به اتهام همکاری با نیروهای ایرانی به زندان محکوم کرد
کد خبر : ۶۵۸۴۷
به گزارش صراط به نقل از تهران امروز، يك روز پس از آنكه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اعلام کرد، یک جاسوس مرتبط با سرویس های اطلاعاتی یکی از کشورهای عربی را دستگیر كرده، بحرين دراقدامي خصومت جويانه ادعاي جديدي را درهمين رابطه عليه تهران مطرح كرد.
 
در همين راستا دادگاهی در بحرین، هشت نفر را به اتهام همکاری با نیروهای ایرانی به منظور برانداختن دولت آل خلیفه، محاکمه و به زندان محکوم کرده است. شبکه خبری بلومبرگ، ضمن انتشار این خبر اعلام کرد شش تن از این افراد به پانزده سال زندان محکوم شده‌اند که دو نفر از آن‌ها، از جمله فرزند «حسن مشیمع»، فعال سیاسی دربند بحرینی، غیابی مورد محاکمه قرار گرفته‌اند. دو نفر دیگر از این هشت نفر نیز به زندان‌های کوتاه مدت محکوم شده‌اند.
 
ادعاي جديد رژيم آل‌خليفه با واكنش سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، رو به‌رو شد. رامین مهمانپرست، درباره اتهام بحرین به ایران مبنی بر طراحی کودتا از سوی ایران، گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که در مسائل داخلی بحرین دخالتی نداریم و ریشه اصلی بحران توجه نکردن به خواست مردم آن کشور است. وی افزود: سردمداران بحرین به جای آنکه به صورت ریشه‌ای مسئله داخلی کشور را حل کنند با اقدامات نسنجیده این بحران را عمیق‌تر می‌کنند.
 
این اتهامات در حالي مطرح مي‌شود كه جمهوری اسلامی ایران تاکنون در قبال اعتراضات اخیر بحرین تنها به حمایت از خواسته مردم بحرین که اصلاح مسالمت آمیز ساختارهای حکومت این کشور بوده است پرداخته و از حمایت معنوی وارد فاز حمایت عملی از اعتراضات مردم بحرین نشده است. چنانکه مقام معظم رهبري انقلاب در این زمینه تاكيد كردند كه اینکه حاکم جزیره بحرین اعلام می‌کند که ما در این کشور دخالت می‌کنیم حرف نادرستی است چرا که اگر در قضیه بحرین دخالت می‌کردیم ماجرا جور دیگری می‌شد.

جنگ رسانه‌اي ايران و بحرين

دولت بحرین همچنين در ادامه فضاسازي‌هاي سياسي عليه ايران، مدعی شده است که شبکه‌های ایرانی علیه حکومت‌ بحرین و کشور دوست و برادر عربستان تبلیغات گسترده‌ای رسانه‌ای می‌کنند و برخلاف پیمان‌نامه‌های عربی و بین‌المللی با اتخاذ مواضعی علیه منامه و ریاض تنش‌های طایفه‌ای و ناآرامی‌های امنیتی را گسترش می‌دهند و تلاش دارند تا ثبات بحرین و عربستان را تحت تاثیر قرار دهند. ‌ به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، دولت بحرین اعلام کرد، تصمیم گرفته است که از ابتدای ماه ژوئن در اعتراض به حضور شبکه‌های ایرانی در مجموعه عرب ست، عضویت خود را در این مجموعه به حالت تعلیق در آورد.
 
در این بیانیه آمده است، این تصمیم در پی ناتوانی از توقف فعالیت شبکه‌های ایرانی در مجموعه عرب ست و عدم همکاری مدیران این مجموعه در توقف فعالیت این شبکه‌ها اتخاذ شده است. این در حالی است که اعتراض‌های مردمی در بحرین بیش از یک سال است که ادامه دارد و شبکه‌های عربی ایرانی نظیر العالم و سحر تنها شبکه‌هایی هستند که از حقوق حقه مردم بحرین دفاع کرده و جنایات آل خلیفه و آل سعود را به طور مداوم افشا می‌کنند.
 
به گفته رسانه‌های خبری شبکه العالم تنها شبکه‌ای است که طرفداران بسیاری نزد مردم بحرین دارد و عموم مردم این کشور برنامه‌های آن را پیگیری می‌کنند. البته در این میان شبکه‌های الجزیره و بی بی سی عربی نیز به طور پراکنده برنامه‌هایی را در اعتراض به برخوردهای خشونت‌آمیز حکومت با معترضان بحرینی پخش کرده‌اند.

ناكام ماندن طرح الحاق بحرين به عربستان

بحرين از سال گذشته شاهد اعتراضات گسترده اكثريت شيعه اين كشور به ساختار سياسي آن بوده است. نيروهاي نظامي عربستان سعودي زمستان ۲۰۱۱ به منظور كمك به دولت بحرين در مقابله با اعتراض‌هاي شيعيان، وارد اين كشور شدند. اعتراضات جمهوري اسلامي ايران به سركوب شيعيان و دخالت نظامي عربستان در بحرين منجر به كاهش سطح روابط ديپلماتيك دو كشور با فراخواندن سفرا و رساندن سطح سياسي سفارتخانه‌ها به كاردار شد.
 
در چنين شرايطي طرح الحاق بحرين به عربستان يك‌بار ديگر منجر به بروز تنش ميان دو كشور شد. چندي پيش با شدت گرفتن اعتراضات در بحرین به نظام حاکم در این کشور، عربستان و آل خلیفه طرح الحاق بحرین به عربستان و به دنبال آن طرح ایجاد اتحادیه کشورهای خیلج فارس را مطرح کردند تا این امر زمینه را برای گسترش پادشاهی سعودی به کل کشورهای منطقه خلیج فارس به بهانه مقابله با تهدید ایران فراهم کند.
 
امری که در ابتدای کار و در نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض با مخالفت کشورهای عضو در این شورا از جمله عمان، قطر و کویت با شکست مواجه شد. به دنبال آن، مجلس شوراي اسلامي كشورمان بررسی الحاق مجدد بحرین به خاک ایران به دلیل اصرار عربستان بر اشغال این کشور را در دستوركار خود قرار داد.
 
احضار كاردارهاي سفارتخانه‌هاي بحرين و جمهوري اسلامي ايران و برگزاري راهپيمايي اعتراض‌آميز نشان داد كه روابط ميان ايران و بحرين،‌همچنان تنش آميز است. بنابراين به نظر مي‌رسد سناريوي جديد آل خليفه در طرح اتهامات جديد عليه تهران پس از ناکام ماندن طرح الحاق بحرین به عربستان، بوده است