۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲

این هشدار‌ها را درباره سیل جدی بگیرید

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در مجموع ما باید مقابل سیل‌ها اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم که این اقدامات سه مرحله هستند.
کد خبر : ۶۵۸۴۱۸
این هشدار‌ها را درباره سیل جدی بگیرید
به گزارش صراط به نقل از ایسنا، نواب شمس پور در گفتگو با خبرنگاران هشدار‌هایی را درباره نحوه مقابله با سیل ارائه کرد و گفت: ما در کشورمان با دو نوع سیل مواجه هستیم. نوع اول سیل‌هایی است که به شکل ناگهانی رخ می‌دهند مانند سیل در دروازه قرآن شیراز و همین سیل اخیر در مشهد. نوع دوم سیل‌هایی هستند که آرام آرام سطح آب بالا می‌رود مانند سیل چهار پنج سال پیش در خوزستان.

وی افزود: سیل‌هایی که با سرعت زیاد رخ می‌دهند به فوت افراد منجر می‌شود، زیرا خیلی ناگهانی رخ می‌دهند و قدرت تصمیم گیری افراد را برای فرار کردن و پناه بردن به مناطق امن مختل می‌کنند، اما از سیل‌های آرام با اقدامات مناسب می‌توان نجات یافت.

سه مرحله مقابله با سیل چیست؟

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در مجموع ما باید مقابل سیل‌ها اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم که این اقدامات سه مرحله هستند. در مرحله اول که مرحله پیش از سیل است باید دقت کنیم که خانه و محل کار ما در حریم رودخانه‌ها ساخته نشود و از قبل باید زمین‌های مورد نظر را از هر لحاظی بررسی کنیم. باید به این نکته توجه کرد که حتی اگه رودخانه‌ای خشک شده باشد نیز نباید در آن سازه‌ای ساخت، زیرا ممکن است آب به خانه خود بازگردد حتی اگر سال‌ها به طول انجامد. همچنین باید خانه‌های خود را در برابر سیل و زلزله و حتی حریق بیمه کنیم.

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به مرحله دوم اقدامات در برابر سیل نیز گفت: مرحله دوم، زمان وقوع سیل است باید در صورت توان به نقاط مرتفع برویم، اسناد و مدارک خود را در ساک مناسبی قرار داده تا سریعا بتوانیم آن را برداشته و همراه خود ببریم، به اندازه ۷۲ ساعت نیز برای خود و خانواده‌مان جیزه غذایی و آب جمع کنیم.

هنگام وقوع سیل از خودرو خارج شوید

شمس‌پور با اشاره به اینکه خودرو محل امنی در زمان جاری شدن سیل نیست؛ گفت: دقت کنید که ۱۵ سانتی متر آب می‌تواند تعادل انسان را بر هم بریزد. همچنین ۳۰ سانتی متر آب می‌تواند خودرو‌ها را از حالت سکون خارج کرده و ۶۰ سانتی متر آب می‌تواند خودرو را با خود ببرد؛ بنابراین خودرو محل امنی برای ماندن یا پناه گرفتن در زمان سیل نیست.

وی افزود: اگر سیل به صورت آرام رخ دهد می‌توان با دنده سنگین رانندگی کرد و خودرو را از مسیر آب خارج کرد، اما اگر سیل ناگهانی رخ دهد و باید خودروی خود را ترک کنید و به ارتفاعات بروید. توجه داشته باشید که در زمان سیل، نمی‌شود با بازکردن در از ماشین خارج شد و باید شیشه‌ها را بشکنید که می‌توانید برای این کار از میله‌های تکیه صندلی خودرو استفاده کنید.

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: مرحله سوم، در واقع مرحله پس از سیل است. بعد از سیلاب چند نوع خطر وجود دارد. خطر اول ظاهر شدن مار‌های سمی از میان گل و لای‌ها است که می‌توانند خطرناک باشند. خطر بعدی آلودگی‌های آب است که می‌تواند بیماری‌های پوستی ایجاد کند.

شمس پور گفت: متاسفانه بار‌ها شاهد بودیم که هنگام جاری شدن سیلاب، افراد در مسیر‌های خطرناک ایستاده و شروع به فیلم گرفتن یا سلفی گرفتن می‌کنند. همچنین مواردی داشتیم که می‌خواهند تنی به آب بزنند و از این شرایط استفاده کنند که هشدار می‌دهم این قبیل کار‌ها ممکن است جان افراد را به خطر بی اندازد و نمی‌شود اصلا با این مسئله شوخی کرد، زیرا آب به یک باره بالا می‌آید و هر چیزی که سر راهش باشد را با خود می‌برد و کسی نمی‌تواند با سیل مقابله کند.

وی افزود:به مردم هشدار می‌دهیم که هنگام وقوع سیل حتی از محل مورد نظر فرار کرده و به بلندترین نقطه بروید. همچنین از تردد بدون چکمه خودداری کنند.

مراقب برق‌گرفتگی باشید

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: از آنجایی که ممکن است در پی سیل ساختمان‌ها آسیب دیده باشند و فرو بریزند، لازم است مردم برای مراجعه به خانه‌هایشان نیز حتما با امدادگران هماهنگ کنند. همچنین در هنگام سیل و پس از آن لازم است که از روشن کردن چراغ‌ها، دست‌زدن به سیم‌های برق و ... نیز پرهیز شود، چرا که ممکن است سبب اتصالی و حوادثی نظیر برق‌گرفتگی و ... شود.

شمس پور درباره تفاوت سیل و زلزله گفت: علم انسان‌ها درباره زلزله محدود است و نمی‌توان آن را پیش بینی کرد. زمانی‌که زلزله رخ می‌دهد تلفات و خسارات بیشتری دارد. اما سیل اینگونه نیست و بر اساس اعلام‌های هواشناسی می‌توان از وقوع آن باخبر شد. همچنین این نکته قابل ذکر است که معمولا مسیر جاری شدن سیل مشخص است هرچند در آن محل‌ها ساختمان سازی صورت گرفته باشد.

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: ما در زلزله به دنبال کاهش خطرات هستیم و می‌خواهیم ساختمان‌ها را ایمن‌تر کنیم، اما از سیل می‌توان پیشگیری کرد.

مراقب آب‌های آلوده باشید

وی همچنین نسبت به احتمال آلودگی آب در هنگام وقوع سیل نیز هشدار داد و گفت: در هنگام جاری شدن سیل با توجه به قاطی شدن جریان فاضلاب و روان‌آب‌ها و ... احتمال مسمومیت آن بسیار بالاست. از این رو باید از تماس آب با چشم و صورت و به‌طورکلی پوست بدن پرهیز شود.

شمس‌پور نسبت به راه‌رفتن در سیل هم هشدار داد و گفت:‌گاهی گل‌آلود بودن آب سبب کاهش عمق دید می‌شود. از این رو ممکن است مردم حین راه رفتن در سیل ناگهان با داخل دریچه‌های فاضلاب یا کانال‌ها و جوی‌های عمیق سقوط کنند؛ لذا توصیه می‌کنیم که حتما از راه‌رفتن در آب پرهیز شود و در صورت الزام حتما از یک تکه چوب برای سنجش عمق آب در مسیر مقابل استفاده شود.

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه در هنگام وقوع حوادثی نظیر سیل، هیچ‌چیز مهم‌تر از حفظ جان نیست، اظهارکرد: در همین راستا نیز ازمردم می‌خواهم که قهرمان‌بازی را کنار بگذارند و اگر سررشته‌ای از امدادگری ندارند، برای نجات جان افراد گرفتار در سیل وارد عمل نشوند. چرا که در موارد متعددی فردی که دچار حادثه شده، نجات یافته، اما فردی که برای نجات وارد عمل شده و هیچ سررشته‌ای از اصول امدادی نداشته، گرفتار شده و حتی جان خود را نیز از دست داده است.