۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳

ماجرای اعتراض مالیاتی فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی

ماجرای اعتراض مالیاتی فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: اعضای صنف لوازم آرایشی و بهداشتی، اظهار کرده‌اند که چاره‌ای جز بستن کسب و کار خود ندارند؛ اعضای صنف، همچنین به این موضوع معترض هستند که چرا باید واسطه دریافت مالیات از مردم و واگذاری آن به سازمان امور مالیاتی باشند؟
کد خبر : ۶۵۸۳۲۸
به گزارش صراط به نقل از ایلنا، فرود امینی، اظهار داشت: بستر لازم برای گرفتن مالیات بر ارزش افزوده که در سال گذشته ۹ درصد بود و امسال به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده از مصرف‌کنندگان وجود ندارد و مطالبه چنین مالیاتی از مشتری به تنش میان فروشنده و خریدار می‌انجامد.

وی در تشریح آنچه به اعتراض اخیر اعضای این صنف انجامیده است، گفت: از اول دی سال ۱۴۰۲ سازمان امور مالیاتی فراخوانی ارائه داد و ۱۰ صنف خرده‌فروش را ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده‌ای کرد که باید از مصرف‌کننده اخذ شود.

وی افزود: این فراخوان در حالی ابلاغ شد که اواخر سال گذشته صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در حال جدا شدن از صنف خرازی بود؛ این صنف فعالیت مجزای خود را از ۷ فرودین سال ۱۴۰۳ آغاز کرد و اعضای صنف هم در آن زمان به دلیل ادغام با صنف خرازی اطلاعی از این فراخوان نداشتند، بنابراین اعضا تقاضا کردند که اخذ مالیات بر ارزش افزوده از آغاز فعالیت مستقل این صنف شروع شود، چون این مالیات را مصرف‌کننده باید پرداخت کند، اما اعضای صنف به دلیل آگاهی نداشتن از این موضوع این مالیات را تاکنون از مصرف‌کننده نگرفته‌اند و اگر ملزم به پرداخت آن از تاریخ اول دی ۱۴۰۲ باشند این رقم را باید از جیب خود بپردازند.

امینی ادامه داد: موضوع دیگر این است که بستر لازم برای گرفتن مالیات بر ارزش افزوده که در سال گذشته ۹ درصد بود و امسال به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده از مصرف‌کنندگان وجود ندارد و مطالبه چنین مالیاتی از مشتری به تنش میان فروشنده و خریدار می‌انجامد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: از سوی دیگر فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در حالی ملزم به گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کنندگان هستند که کالا‌هایی که آن‌ها می‌فروشند علاوه بر فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، فضای مجازی و حتی در مترو توسط دست‌فروش‌ها فروخته می‌شود و به عبارت دیگر تداخل صنفی زیادی در این صنف وجود دارد و اگر فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی پرداخت مالیات ۱۰ درصدی بر ارزش افزوده را علاوه بر هزینه‌ای که باید برای خرید کالا پرداخت شود، از خریدار مطالبه کنند با توجه به اینکه خریدار نیز هیچ آمادگی برای پرداخت این مالیات ندارد فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی را به گران‌فروشی متهم می‌کنند.

امینی تصریح کرد: فعلا تنها فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی ملزم به اخذ این مالیات شده‌اند و فروشندگانی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد هنوز ملزم به این کار نیستند بنابراین مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد به جای خرید از فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی کالای خود را از داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، فضای مجازی و دست‌فروش مترو بخرد تا مالیات پرداخت نکند.

وی خاطرنشان کرد: این چالش در حالی گریبانگیر فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی شده که تقاضا در بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم ضعیف است و در مقابل هزینه اجاره ملک بالا رفته و این‌ها به کاهش چشمگیر درآمد واحد‌های صنفی انجامیده است.

وی گفت: در چنین شرایطی اعضای صنف اظهار کرده‌اند که چاره‌ای جز بستن کسب و کار خود ندارند؛ اعضای صنف همچنین به این موضوع معترض هستند که چرا باید واسطه دریافت مالیات از مردم و واگذاری آن به سازمان امور مالیاتی باشند؟ آن هم در شرایطی که بستر لازم برای اخذ این مالیات در جامعه وجود ندارد و البته سازمان امور مالیاتی اعلام کرده تا پایان سال همه اصناف مشمول اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده می‌شوند.

امینی افزود: سازمان امور مالیاتی در واکنش به اعتراض اعضای صنف اعلام کرده این قانون را مجلس تصویب کرده و این سازمان ملزم به اجرای آن است؛ اعضای صنف نیز در حالی که مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند روز سه‌شنبه برای پیگیری این موضوع به مجلس رفتند تا با کمیسیون صنایع در این باره صحبت کنند خود من همراه اعضا بودم، اما پس از دو ساعت انتظار به اعضا اعلام شد که کمیسیون امروز امکان برگزاری جلسه را ندارد و برگزاری جلسه را به روز یکشنبه موکول کردند، این برخورد مجلس با اعضای صنف بر شدت ناراحتی آن‌ها افزود و روز چهارشنبه هم در مسجد امام خمینی سر بازار گرد هم آمدند و فروشگاه‌های خود را همچنان بسته نگه داشته‌اند.