۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲

مضرات مصرف مشروبات الکلی در منابع علمی دنیا

مضرات مصرف مشروبات الکلی در منابع علمی دنیا
مضرات مصرف مشروبات الکلی در منابع علمی دنیا مشروبات الکلی برای بدن مضرات بسیاری به همراه دارد که علم نیز آن را اثبات کرده‌است.
کد خبر : ۶۵۶۱۳۱

به گزارش صراط به نقل از فارس، مصرف مشروبات الکلی در آمریکا، روی حدود نیمی از تصادفات رانندگی مرگبار نقش دارد. نوشیدن آن می‌تواند به کبد، قلب و جنین آسیب برساند، شانس ابتلا به سرطان سینه و برخی دیگر از سرطان‌ها را افزایش دهد و به افسردگی و خشونت کمک کند.ماده فعال مشروبات الکلی یعنی یک مولکول ساده به نام اتانول، به طرق مختلف بر بدن تأثیر می گذارد. به طور مستقیم بر معده، مغز، قلب، کیسه صفرا و کبد تأثیر می گذارد. بر سطح لیپیدها (کلسترول و تری گلیسیرید) و انسولین در خون و همچنین التهاب و انعقاد تأثیر می‌گذارد. همچنین خلق و خو، تمرکز و هماهنگی را تغییر می‌دهد.

در ادامه مضراتی که محققان در بررسی‌های خود به آن رسیده‌اند را معرفی خواهیم کرد:سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد مصرف الکل در هر سطحی برای سلامتی مضر است و خطر آن از مصرف همان قطره اول شروع می‌شود. این سازمان 5 حقیقت در مورد مصرف الکل منتشر کرده است که می‌گویند:• الکل حداقل 7 نوع سرطان ایجاد می‌کند.• شایع ترین انواع سرطان ناشی از الکل برای مردان و زنان متفاوت است.• خطر ابتلا به سرطان ناشی از مصرف الکل از اولین نوشیدن افزایش می‌یابد.• استفاده از تنباکو و الکل خطر ابتلا به سرطان را چند برابر می‌کند.• سرطان‎های ناشی از مصرف الکل قابل پیشگیری هستند.
بر اساس مقاله ای که در ژانویه 2023 در مجله«The Lancet Public Health» منتشر شد خطرات و مضرات کلی ناشی از مصرف الکل به طور سیستماتیک ارزیابی شده‌است. مصرف الکل با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مرتبط است و علت اصلی و کافی چندین اختلال از جمله وابستگی به الکل، سیروز کبدی و سلامت روان است. مصرف الکل یکی از عوامل خطر اصلی برای مرگ و میر و ناتوانی زودرس است، زیرا رابطه علّی آن با شرایط متعدد سلامتی، مانند صدمات و خودکشی ثابت شده‌است. افراد جوان به طور نامتناسبی در مقایسه با افراد مسن تحت تأثیر الکل قرار می‌گیرند و 5/13 درصد از کل مرگ و میرها در بین افراد 20 تا 39 ساله به الکل نسبت داده می‌شود.دانشگاه هاروارد نیز در مطلبی نوشت: مصرف سنگین الکل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می تواند باعث التهاب کبد (هپاتیت الکلی) شود و منجر به بیماری کشنده زخم کبد (سیروز) شود. الکل می تواند فشار خون را افزایش دهد و به عضله قلب آسیب برساند. از طرفی همچنین مصرف زیاد الکل با چندین سرطان مرتبط است: صندوق جهانی تحقیقات سرطان و موسسه تحقیقات سرطان آمریکا اعلام کرده شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که الکل را با سرطان‌های دهان، حلق، حنجره، مری، سینه، کبد، روده بزرگ و راست روده مرتبط می‌کند.
در تحقیق دیگری آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) در سال 2016 به این نتیجه رسید که هم اتانول موجود در الکل و هم استالدئید، یک ماده شیمیایی که از تجزیه اتانول به وجود می آید، در مقادیر زیاد برای انسان سرطان زا هستند. این خطر برای مصرف کنندگانی که تنباکو مصرف می کنند یا رژیم غذایی نامناسبی دارند، چند برابر می شود.تحقیق دیگری نشان داد که نوشیدن الکل، خانواده، دوستان و جوامع مصرف کنندگان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گفته موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم در سال 2016 الکل در یکی از سه مورد جرائم خشن نقش دارد.
از طرفی شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد و هر چه الکل بیشتر مصرف شود، این خطر بیشتر می‌شود. مطالعه ای که در مجله Preventive Medicine منتشر شده نشان می‌دهد مصرف نوشیدنی های الکلی حتی در سطوح پایین مصرف با سرطان سینه زنان ارتباط دارد و اتانول عامل اصلی این اتفاق است. مطالعه دیگری که در مجله «ابسیتی» منتشر شده نشان داد که یک وعده مصرف الکل به طور متوسط حاوی 100 تا 150 کالری است، بنابراین حتی مقدار متوسطی از آن در روز می تواند بیش از 300 کالری داشته باشد. این مقدار در نوشیدنی های ترکیبی با الکل افزایش پیدا می‌کند و در طول زمان خطر افزایش وزن را افزایش می‌دهند.
از سوی دیگر افزایش مصرف الکل به بیش از 4 بار در روز می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، ریتم غیر طبیعی قلب، سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ را افزایش دهد این مواردی است که مطالعات متعددی از جمله در مجله Mayo Clinic Proceedings مجله پزشکی BMJ وCancer Epidemiology نشان داده است.بر اساس تحقیقاتی که در مجله Clinical Nutrition منتشر شده است، نوشیدن حتی مقدار کمی الکل در انگلیس همچنان خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مانند بیماری های مغزی-عروقی را افزایش داده است.گزارشی دیگر از سازمان جهانی بهداشت برخی از مضرات مصرف الکل را لیست کرده است:
• استفاده از الکل عامل بیش از 200 بیماری و آسیب است.• در سراسر جهان، سالانه 3 میلیون مرگ ناشی از مصرف الکل است. این نشان دهنده 5.3 درصد از کل مرگ و میرها است.• به طور کلی، 5.1درصد از بار جهانی بیماری و آسیب از الکل ناشی می‌شود.• فراتر از پیامدهای سلامتی، استفاده الکل خسارات اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی برای افراد و جامعه به همراه دارد.• مصرف الکل باعث مرگ و ناتوانی نسبتاً زودرس می شود. در افراد 20 تا 39 ساله، تقریباً 13.5 درصد از کل مرگ و میرها مربوط به الکل است.• بین مصرف الکل و طیفی از اختلالات روانی و رفتاری، رابطه علی وجود دارد.علاوه بر این موارد، بر اساس نتایج مطالعه ای که در سال 2022 در مجله نیچر منتشر شد مصرف الکل با کاهش حجم مغز مرتبط است.به طور خلاصه، شواهد علمی به طور مداوم اثرات مضر الکل را بدون توجه به مقدار مصرف شده برجسته می کند. بنابراین آگاهی از این خطرات ضروری است.