۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸

جبران 12 سال عقب‌ماندگی اجرای رتبه‌بندی معلمان در دولت سیزدهم

جبران 12 سال عقب‌ماندگی اجرای رتبه‌بندی معلمان در دولت سیزدهم
قانون رتبه‌بندی معلمان به عنوان یکی از وعده‌ها و اقدامات دولت سیزدهم است که در راستای حفظ شأن و کرامت معلمان اجرایی شده و منابع مشخصی نیز به آن تخصیص یافته است.
کد خبر : ۶۵۶۰۹۵
 به گزارش صراط به نقل از فارس: آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور امروز در آیین تجلیل از معلمان نمونه که به مناسبت هفته معلم برگزار شد، گفت: در تبلیغاتی که درباره رتبه‌بندی معلمان انجام شد، بیشتر موضوع معیشتی معلمان مورد توجه قرار گرفت، در صورتی که هدف رتبه‌بندی معلمان، افزایش شأن و منزلت معلم، علم‌افزایی و کارایی بیشتر معلم است.رئیس‌جمهور تأکید کرد که موضوع معیشتی در رتبه‌بندی معلمان، جایگاه حداقلی دارد و هدف رتبه‌بندی این است که فکر معلم از موضوع معیشت راحت شده و جایگاه و شأن معلم برای تعلیم و تربیت حفظ شود.
 
 
نظام رتبه‌بندی معلمان سال‌ها به یکی از پرتکرار‌ترین موضوعات و مسائل در نظام آموزشی کشور در کنار تمام مباحث مربوط به مدرسه، معلم، درس، کتاب، کنکور و... تبدیل شده بود، به طوری که معلمان همواره نسبت به تبعیض در پرداخت‌ها و حقوق دریافتی‌شان ناراضی و خواهان عدالت در پرداخت حقوق‌شان بودند، از طرفی حفظ شأن و جایگاه معلمان نیز به یکی از دغدغه‌های آن‌ها طی سال‌های اخیر تبدیل شده بود.لایحه نظام رتبه‌بندی در سال 1392 از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، اما برای تصویب و اجرای این طرح، بار مالی برای دولت‌ها، چالشی بود که حدود 10 سال بدون تکلیف بمانند، در نهایت در دولت سیزدهم با تأمین مالی این طرح و تصمیم جدی برای حل مشکل معلمان رتبه‌بندی تصویب شد و مبنای محاسبه آن از 31 شهریور 1400 در دستورکار قرار گرفت.

مهم‌ترین ویژگی‌های رتبه‌بندی معلمان از نگاه کارشناسان

*قانون رتبه‌بندی معلمان نگرش آنها را نسبت به دوره‌های ضمن خدمت تغییر داده است، قبلا ارزیابی نمی‌شد که یک معلم چقدر توانسته در جهت سند تحول بنیادین تمام ساعت‌های تربیت نیروی انسانی مدنظر را کسب کند.*قبلا در بحث ارزشیابی سالانه اصلا این مهارت‌ها و تسهیلگری که برای نوجوانان در مدارس وجود داشته است، دیده نمی‌شد.پس از دستور رئیس‌جمهور در اردیبهشت 1402 برای اصلاح نهایی طرح رتبه‌بندی معلمان کم و کاستی‌های این طرح با طراحی سامانه‌ای برطرف شد.

رتبه‌بندی ۹۰۰ هزار معلم با اجرای قانون

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت نیز می‌گوید، علاوه بر این اقدام مهم در سال‌های 1400 و 1401، حدودا برای جذب 120 هزار معلم مجوزهای لازم تأمین شد و برای سال 1403 هم برای جذب آزمونی 70 هزار معلم مجوز تأمین شده است.
 
 

رئیسی: عقب‌ماندگی 12 ساله رتبه‌بندی معلمان در دولت سیزدهم جبران شد

همچنین رئیس‌جمهور پیشتر نیز در جلسه علنی مجلس و در دفاع از لایحه بودجه 1401 به جایگاه و شأن رتبه‌بندی معلمان اشاره کرده و گفته بود که «مبلغی که باید به اجرای رتبه‌بندی معلمان اختصاص یابد، در بودجه 1401 اختصاص پیدا کرده که طرح رتبه‌بندی معلمان با قدرت اجرا شود تا حق این عزیزان ضایع نشود؛ مسأله رتبه‌بندی معلمان 10 یا 11 سال عقب‌ماندگی داشته که با روی کار آمدن دولت سیزدهم پیگیری و آغاز شده است.رئیسی همچنین تأکید کرده است که «در آموزش و پرورش هزینه کردن، سرمایه‌گذاری است، نباید نگران هزینه کردن بود، ما از اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم».
 
 

قانون رتبه‌بندی معلمان چه می‌گوید؟

قانون رتبه‌بندی معلمان براساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای آن‌ها بسیار مهم است. همچنین این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش‌آموزان نیز است. این قانون معلمان را در پنج دسته رتبه‎بندی می‌کند.این قانون در تاریخ پانزدهم اسفند ماه سال یکهزار و چهارصد به تصویب مجلس و در تاریخ ۱۶ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب شورای نگهبان رسیده است، رئیس‌جمهور نیز در تاریخ ۲۳ اسفند همین سال، قانون را جهت اجرا، به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کل کشور ابلاغ کرده است.حداقل سابقه کاری لازم برای شرکت در طرح رتبه‌بندی معلمان، ۲ سال است و متقاضیان رتبه یک نظام رتبه‌بندی باید ۲ سال سابقه کار در مراکز آموزشی داشته باشند.